Széchenyi 2020
Budapesti Corvinus Egyetem ×

Mit csinálunk?

KURZUSPROJEKTEK

Az ún. kurzusprojekt egy egyetemi tantárgyba ágyazott csoportos hallgatói feladat, mely során a diákok egy civil szervezet vagy társadalmi vállalkozás által felvetett kérdésnek járnak utána.A diákok jellemzően 3-6 fős csoportokban, oktatói vezetéssel dolgoznak szekunder (szakirodalmazás, elemzés, felmérés) és/vagy primer (interjú, kérdőívezés) kutatási módszertant használva, hozzáadva saját kreativitásukat.Fontos, hogy ebben a fajta együttműködésben a hallgatók nem a szervezet operatív munkájában vesznek részt, hanem egy szakmai kérdés körüljárását és megválaszolását vállalják tantárgyi keretek között.  

Kurzusprojekt lehetőségek a 2021 őszi félévben

Kedves Közösségi Partner!


Ha kérdésed van, aminek a megválaszolását ősszel egyetemistákra bíznád, nézz körül. Itt felsoroltuk azokat az őszi kurzusokat, ahol már a korábbi félévekben is eredményesen dolgoztak közösségi partnerrel az oktatók és akkori hallgatóik, és most ősszel ismét van rá lehetőség.

A felsorolásban jelöltük, hogy a kurzusok milyen képzésben (alap-, mester-, posztgraduális képzésben) és nyelven (magyar vagy angol) érhetőek el, valamint azt is, ha a tárgy nem a szokásos féléves kiméretben, hanem a szeptember 6-án kezdődő projekthét keretében zajlik vagy a teljes tanévben, két féléven át tart.

Ha van kérdésed, de ezek a tárgyak nem adnának rá választ, örömmel keresünk hozzá kurzust, oktatót, diákot. Várjuk jelentkezésed a science.shop@uni-corvinus.hu címünkön.

Ha rendszereznétek a pénzügyeiteket: Pénzügyi kontrolling – Mesterszak

Jól jönne egy strukturált, átlátható és követhető rendszer, amiben előretekintve tervezni tud a szervezet, menetközben pedig nyomon követni, hogy hogyan haladnak a pénzügyek? Ebben a kurzusban az egyetemisták pénzügyi tervezést tanulnak, a diákok egyik csoportja a számviteli (könyvelési-elszámolási-ellenőrzési) logika szerint, másik csoportja pedig a befektetések szempontjait figyelembe véve készít hosszú és rövid távú terveket, költségvetéseket.

Példa: Egy pályázat, támogatás vagy helyzet új rendszer szerint kéri a szervezettől a pénzügyi tervezést, elszámolást – hogyan alakítsuk át, építsünk újat?

Ha a szervezet folyamatait, vezetését alakítanátok át: Gyakorlati projekt – Mesterszak

Végzés előtt álló vezetés-szervezés szakirányos hallgatók meglehetősen széles körben változatos projekteket csinálnak e tárgyban nagy önállósággal. Lehet ez folyamatszervezés, HR és szervezetfejlesztés, kontrolling stb. – amivel a szervezet éppen küzd, amilyen feladat előtt áll.

Példa: megnőttünk / összementünk – hogyan alakítsuk át a szervezetet, szervezzük újra a folyamatainkat?

Ha vezetőként többet szeretnél tudni arról, mit tehetsz a veled dolgozók motivációjáért: Szervezeti magatartás – Alapszak

Vannak vezetőként elképzeléseid és kérdéseid a kollégáid motiválásáról? Nem mindig találod a megfelelő eszközt, amivel a változások közepette is össze tudnád tartani a csapatod?

A kurzus során az egyetemisták a szociál- és kognitív pszichológia szervezeti vonatkozásait megismerve tanulnak az emberek együttműködéséről és vezetéséről, ezek egyéni, csoportos és szervezeti szintű észleléséről, befolyásoló tényezőiről, működéséről.

Példa: milyen kihívásokat jelent önkéntesekkel dolgozni, és milyen szempontokat érdemes figyelembe venni az ő motiválásukkor?

Ha társadalmi vállalkozásként növelnéd pozitív ökológiai és társadalmi hatásodat: Sustainability Business Project – Full-time MBA, egyéves, angol

Ez a tárgy komplex kérdéseket is fogadni tud, kifejezetten meglévő vagy alakuló társadalmi vállalkozásoktól. Az ökológiai, társadalmi és gazdasági fenntarthatóság van a fókuszában, így a társadalmi vállalkozást is ilyen irányba mozdítaná tovább, még jelentősebb pozitív hatásokat megteremtése érdekében. Már gyakorlati tapasztalattal is rendelkező nemzetközi hallgatók az első félévben alaposan körbejárják az illető kérdést és adatgyűjtésük bemutatásával zárják a félévet. A tavaszi szemeszterben ennek alapján dolgozzák ki a megoldási javaslatukat. A diákok várhatóan sokféle kontinensről érkeznek, eltérő háttérrel, így izgalmasan újfajta látásmódot hozhatnak a folyamatba. Rögtön ezzel kezdik tanulmányaikat, nagy kredit számban, azaz sok időt rászánva, és e folyamat már végső munkájuk, a teljes portfóliójuk része lesz, azaz van a jövőjük szempontjából a számukra is jelentős tétje.

Példa: milyen a társadalmi vállalkozás társadalmi hatása és az hogyan gyarapítható?

Ha érdekel, hogy mások hogyan csinálják: Társadalmi vállalkozások és szociális gazdaság – Mesterszak

Készülő vagy létező társadalmi vállalkozásként szeretnétek megismerni mások gyakorlatát egy adott területen? Vannak olyan hazai vagy külföldi szervezetek, kezdeményezések, melyek érdekesek a számotokra, netán példaképeitek, de nincs időtök jobban megismerni őket, feldolgozni a róluk szóló anyagokat, vagy éppen saját kutatásaikat, esetleg megtudni, hogy bizonyos helyzeteket hogyan kezelnek? Gyertek, meséljetek erről az egyetemistáknak, és ők felkutatják, összegyűjtik, rendszerezik, elemzik a számotokra érdekes információkat, levonva a tanulságokat.

Példa:

  • adományboltként több ruhát kapunk, mint amennyit értékesíteni tudunk – más adományboltok milyen jó/zöld/felelős megoldásokat vetnek be a ruhafelesleg kezelésére?


  • szeretnénk magunkról hitelesen kommunikálni – mások hogyan kerülik el, hogy ez zöldrefestés jellegű legyen?

Ha szerinted a közlekedésnek és a turizmusnak és ezek összekapcsolódásának köze van a fenntarthatósághoz: Közlekedés és turizmus – Alapszak, Székesfehérvár

A közlekedés környezeti és társadalmi kérdéseivel foglalkozol? Fontos kérdéseket vetnek fel szerinted a városi/vízi/közúti közlekedés környezeti hatásai, és/vagy a tömegturizmus közlekedési hatásai? Szerinted ezeknek mindnek köze van a fenntarthatósághoz is?

A félév során az egyetemisták minden közlekedési ágat – vasúti, légi, közúti, vízi – tanulmányoznak, és megvizsgálják azok turizmussal való kapcsolódásait. Áttekintik továbbá mindet, mint turisztikai attrakció (pl: sétarepülés, nosztalgia vasút, stb), és azt is, amikor eszközként jelennek meg eljutni egy turisztikai desztinációhoz.

Példa: a Duna Budapesten belüli partszakaszának alternatív használatáról készítettek a hallgatók kérdőíves kutatást – mire lehetne még használni az alsó rakpartot?

Ha egy ügyben kampányt tervezel, konkrét célcsoportot érnél el: Üzleti kommunikáció és stratégiája – Mesterszak

A marketingkommunikációs stratégia elemeit és eszközeit tanulják e tárgyban az egyetemre érkező mesterszakos hallgatók rögtön az első félévükben. Majd ezeket az eszközöket alkalmazzák a szervezet egy konkrét helyzetére, kampányára – adománygyűjtéstől, partner keresésen át nagyon változatos konkrét szituációkra.

Példa: a szervezet egy bizonyos körben, például a környező vállalatok, vagy egy új célcsoportja számára láthatóbbá kíván válni egy adott célért.

Ha külföldön terjeszkednétek: Nemzetközi marketing – Alapszak, projekthéten

Szeretnétek megtudni, hogy milyen sajátosságok jellemzik a kiszemelt célországokat? Milyen a tevékenységetek számára a helyi gazdasági, társadalmi, jogi stb. környezet? Akár 5-10 ország PESTEL elemzését is elvégzik a projekthéten a kurzus hallgatói csoportjai, majd a marketing stratégiát illetően javaslatokat fogalmaznak meg a piacra lépéshez.

Példa: angolul is elérhetővé vált érzékenyítő tréningünk, értékesítenénk a régióban működő nagyvállalatoknak – mire számítsunk a környékbeli országokban, hogyan tegyük?

Ha kíváncsi vagy hogy hogyan látják a szervezeted brandjét az egyetemisták: Márkázás alapjai – Alapszak

Kiforratlan még vagy éppen már elavult a szervezet arculata? Megvan a jó cél, a tevékenység, de az hogyan láttassék? A nyilvánosan elérhető, illetve a szervet által bemutatott anyagok (pl. honlap, fb oldal stb.) alapján az egyetemisták visszajelzik, hogy szakmai szempontból milyennek tűnik a szervezet márkája és javaslatokat tesznek az előrelépésre.

Példa: megvan a szervezeti identitásunk, hogyan épüljön rá egy újtevékenységünk arculata, márkája?

Ha különleges piacot céloz a tevékenységetek: Marketing Challenges in Diverse European Markets – Mesterszak, angol

Társadalmilag érzékeny csoportok számára (online) termékeket és szolgáltatásokat kínáló vállalkozások marketingje a téma, beleértve a piacelemzést is. A féléves tárgy során vezető európai üzleti egyetemek diákjai gondolkodnak Veletek együtt a piaci kihívásokon.

Példa: ivóvízhiányos térségek számára víztisztító berendezéseket gyártó társadalmi vállalkozásként nemzetközi környezetben milyen speciális marketing kihívásokkal fogunk találkozni?

Korábbi kurzusprojektek

2020 tavasz

SzervezetOktatóEset
Ferencvárosi Közösségi AlapítványRévész ÉvaA Ferencvárosi Közösségi Alapítvány alapvető küldetése a helyi, kerületi közösségek fejlesztése, támogatása, elsősorban helyi források kiaknázásával. Működésünk során nem kérünk és nem fogadunk el sem központi sem önkormányzati forrásból származó támogatást, mivel nem szeretnénk senki számára konkurenciát jelenteni. Az elmúlt években számos sikeres adománygyűjtő kampányt bonyolítottunk, például a Swimathon nevű rendezvényt, mely 4 éve alatt közel 60 millió forintot osztottunk szét 24, Ferencvároshoz kötődő szervezet között.
Ugynakkor, az FKA majd’ 10 éves fennálása során még nem készült a munkánk eredményességét, hatását vizsgáló kutatás a kerületben. Égető szükségét érezzük annak, hogy hiteles képünk legyen a szervezet beágyazottságáról, ismertségéről a ferencvárosi emberek körében, nem utolsó sorban pedig szeretnénk informális közösségek felé aktívan kinyitni támogatásosztási tevékenységünket. A kerek évforduló mellett a kutatást aktuálissá teszi, egy mikroadomány-gyűjtő program tavaszra, nyár elejére tervezett elindítása. Előzetes terveink szerint minimum 500 fő kerületi lakos/itt dolgozó stb..válaszával már elfogadható, értékelhető adatot kapnánk. (ez ügyben Kuti Éva segítette a tervezést) A felmérést egy év elteltével szeretnénk megismételni. A Science Shop részéről módszertani és gyakorlati támogatást szeretnénk kérni ehhez a projekthez.
Fedák Sári SzínházVállalkozásfejlesztés KlubEgy ékszerdoboz Budapest külső kerületében – Fedák Sári Színház
A kultúra jelenlegi állapota nem mondható kedvezőnek. A kulturális intézmények – csakúgy, mint sok más intézmény – pénzszűkében vannak és ebből fakadóan nagyon sok problémával kell megküzdeniük. Mindezt úgy, hogy az általuk tolmácsolt művészeti értékek ne csorbuljanak. Változatlanul magas művészi színvonalon kell teljesíteniük és meg kell tartaniuk és el kell érniük a közönségüket. A Fedák Sári Színház, ével óta küzd az életben , maradásért, támogatás hiányában saját portfoliónk bevétele a fennmaradásunk egyetlen forrása. Sajnos anyagi nehézségeink , eszközeink, elért fórumaink nem teszik lehetővé, hogy az egyébként színes és minőségi programjaink még szélesebb körben ismert és elismert , valamint magasabb létszámot elér látogatottságú legyen.
A Science Shop felhívásra a következő kérdéssel pályáznánk:
Hogyan lehet színesebbé, érthetőbbé és mindenki számára fogyaszthatóvá tenni a színház kommunikációját, úgy hogy ismertsége és látogatói száma nőjön? Milyen eszközös, milyen trendek azok ma, amik a kultúrát értékké teszik?
Watchdog Info HubFaludi JuliannaAz új szervezeti honlaphoz kapcsolódó kampány kialakítása, megtervezése.
HAT AlapítványSimay AttilaSocial Ideathon – társadalmi célokat szolgáló innovatív ötletverseny kommunikációjának megtervezése, CSR stratégiába építés, szponzorációs ajánlat elkésztése
MompreneursSimay Attila
AdniJógaÁsványi Katalin
Ethnic TalentsÁsványi Katalin
AdniJógaAgárdi Irma
Autistic ArtKasza-Kelemen Kata
Aba Turisztikai EgyesületKiss Kornélia
SzatyorboltKiss Julianna, Matolay RékaKommunikációs jó gyakorlatok gyűjtése a Szatyorbolttal hasonló működést mutató szervezetektől
SzatyorboltKiss Julianna, Matolay RékaGreenwashing
Kóspallagi Ökotájház projektKiss Julianna, Matolay RékaA tájház / múzeum / közösségi központ pénzügyi fenntarthatóságának tervezése. Hogyan lehet egy ilyen nonprofit intézményt hatékonyan üzemeltetni úgy, hogy megtermelje a saját fenntartásához szükséges tőkét?
Habitat for Humanity Magyarország AlapítványKiss Julianna, Matolay RékaJó gyakorlatok felkutatása a következő témában: társadalmi vállalkozás, amely közösségi teret működtet. Tevékenységi struktúra, pénzügyi struktúra, fenntarthatóság, felhasznált források (pl. helyszín bérlés / vásárlás kedvezményes módon), partnerségek (vállalat, önkormányzat, civil szervezetek), sikeres modellek.

2019 ősz

2019 tavasz

SzervezetOktatóEset
AdniJógaKenesei ZsófiaAdniJóga jótékonysági jóga céges óráinak árazási és értékesítési stratégiájának kidolgozása. A hallgatói csoport feladata volt, hogy saját ötleteivel és a már partner vagy lehetséges partner vállalatok igényeinek felmérésével kialakítsanak egy szolgáltatás-javaslatot a kezdeményezés számára. Meg kell határozni azt a folyamatot, customer journey-t, amely során a vállalatok megismerkednek a lehetőséggel, megkapják az ajánlatot, és eljut hozzájuk a szolgáltatás. Ki kell alakítani szolgáltatáscsomagokat és ehhez tartozó árakat, majd ki kell alakítani a visszajelzésre lehetőséget adó rendszert.
NeurodivaersitasHarangozó GáborCSR stratégia kidolgozása autizmussal élő potenciális munkavállalók gyakornoki elhelyezése céljából
Búzavirág AlapítványSimay Attila, Varga ÁkosJavaslatok a társadalmi vállalkozás (szálláshely és érzékenyítő program) kommunikációjának módosítására
Civil Rádiózásért AlapítványMatolay Réka, Lazányi Orsolya, Kiss JuliannaA Civil Rádió saját tudására és kompetenciáira alapozva vállalatok és magánszemélyek számára kíván szolgáltatást nyújtani. Ennek érdekében média megszólalás tréningeket tervez. E szolgáltatás kialakításához érdekes volna a számára, hogy milyen hasonló képzések, szolgáltatások vannak már jelen a hazai piacon. A feladat a hasonló célú, vállalatoknak és magányszemélyeknek kínált képzések összegyűjtése és összehasonlító elemzése annak érdekében, hogy az Alapítvány megtalálja saját célközönségét, minél innovatívabb, körültekintőbb és vonzóbb szolgáltatást alakíthasson ki.
Neurodivaersitas Matolay Réka, Lazányi Orsolya, Kiss Julianna Hazai és nemzetközi crowdfinance kezdeményezések kommunikációs jellemzőinek gyűjtése.
A Neurodiversitast az érdekli, hogy miként lehet a crowdfinance hatásosságát növelni. Ennek egyik tényezője, hogy miként lehet azt bemutatni az adományozók, befektetők számára, hogy mi is pontosan az, amihez a pénzükkel a crowdfinance során hozzájárulnak. Vajon az egyes crowdfinance kezdeményezések ezt hogyan csinálják? Azaz hogyan kommunikálják a célt, milyen információkat és hogyan adnak a támogatandó projektekről/szervezetekről/ügyekről, miként igyekeznek a kommunikáció oldaláról a lehető legnagyobbra srófolni a hatást, a befektetést/adományozást.
A feladat tehát hazai és nemzetközi crowdfinance kezdeményezések kommunikációs gyakorlatának megismerése, össszevetése, a fontos különbségek és hasonlóságok azonosítása, a hatást vélhetőleg leginkább növelő jellemzők kiemelése volt.
Budapest Bike MaffiaMatolay Réka, Lazányi Orsolya, Kiss JuliannaA szervezet céges csapatépítő programja keretében vállalatok munkatársai megismerhetik munkájukat, egymást, jól érezhetik magukat miközben segíthetnek rászoruló embereken. A program célja amellett, hogy bevételt biztosítson a szervezet számára, a résztvevők társadalmi érzékenyítése, nyitottabbá válása társadalmi problémák iránt. Szeretnék megismerni, hogy a céges csapatépítő programjuk mennyiben tölti be társadalmi érzékenyítés célját, vagyis a feladat e program hatásmérése: a résztvevőkkel való interjúzás vagy kérdőíves felmérés segítségével.
SzatyorboltMatolay Réka, Lazányi Orsolya, Kiss JuliannaA Szatyorbolt egy újszerű közösség/társadalmi vállalkozás, melynek van egy üzleti része, ami a környezettudatos vásárlás alternatíváját kínálja helyi és szezonális élelmiszerek értékesítése révén. Valamint van egy civil szervezeti része, mely szemléletformáló programokat, gyakorlati műhelymunkákat, termelői találkozásokat szervez a fenntarthatóság témájában.
A Szatyorboltosok a vásárlóikra és programjaik résztvevőire tett hatását szeretnék vizsgálni kvalitatív interjús kutatás segítségével. Egyrészt arra kíváncsiak, hogy a Szatyorboltban vásárlás, a Szatyor Egyesület közösségi programjain való részvétel hogyan alakítja a tudatossághoz való viszonyukat. Másrészt azt szeretnék látni, hogy miben tudnák még segíteni célcsoportjaikat a tudatos vásárlás erősítésében.
Höflinger Hajnalka, Watchdog ProjektMatolay Réka, Lazányi Orsolya, Kiss Julianna Kutyabarát munkahely terjesztése érdekében az ezen dolgozó társadalmi vállalkozásnak nemzetközi gyakorlatok és tapasztalatok desk research gyűjtése két vonatkozásban:
Belülről, a kutyabarát munkahely oldaláról – annak tapasztalatai HR szemszögből: hogyan működik és hogyan működtetik a ‘kutyabarátságot” HR eszközként, motivációs eszközként olyan vállalatok/iparágak, amelyek már ráharaptak erre a témára.
Kívülről, azaz a kutyabarát munkahely terjedését, gyakorlatát támogató, fejlesztő eszközök és szervezetek köre: milyen eszközöket kínálnak társadalmi vállalkozások, civil szervezetek a nemzetközi színtéren vállalatok számára, hogy a kutyabarát munkahely gyakorlata terjedjen, elfogadottá és kedveltté váljon?
Wesley János Óvoda, Ált.Iskola, Szakiskola és GimnáziumMatolay Réka A hallgatók egy kiszállításra termelő vegán konyha beüzemelésének komplex üzleti tervét dolgozták ki az Iskola számára, mely a bevétel mellett gyakorlati tanulási lehetőséget is biztosíthat tanulók vagy szüleik számára.
MagikmeMatolay Réka Az inklúzív játszótéri játékokat tervező társadalmi startup osztrák piacra lépését vizsgálta a hallgatói csapat.
Pressley Ridge AlapítványSzilas RolandHumánerőforrás térképezés: a kurzusprojektben a szervezet humánerőforrás térképét szeretnénk elkészíteni és ennek segítségével beazonosítani a jelenleg ellátatlan területeket, illetve megtervezni, hogy az a Alapítvány környékén lévő, részmunkaidős munkatársakat hogyan, milyen ütemezésben lehet bevonni jobban a z alapítvány működésébe.
Höflinger Hajnalka, Watchdog ProjektFaludi JuliannaKutyabarát munkahellyé válásban segítő (frissen induló) társadalmi vállalkozás márkakommunikációjának áttekintése és fejlesztése
Autistic Art AlapítványKasza-Kelemen KataA projekt során a hallgatók európai országokat vizsgáltak meg az Alapítvány termékeinek szemszögéből, és áttekintést adtak az adott nemzetközi piacra lépés előnyeiről és hátrányairól
Csimota KiadóFaludi JuliannaAz ún. Papírszínház márkakommunikációjának áttekintése és fejlesztése

2018 ősz

SzervezetOktatóEset
Neurodiversitas AlapítványRévész ÉvaAutista fiatalok művészképző akadémiájának társadalmi hatásmérése. Ennek célja művészeti és társadalmi közélet részévé válás, ezen keresztül széles körű ismertség és elismertség. Az értékesítés mellett pályázatok, szponzorok bevonása céljából fontos a társadalmi hatást pontosan meghatározni és hatékonyan kommunikálni.
Neurodiversitas Alapítvány Zsóka ÁgnesMárkaépítés autista fiatalok művészképző akadémiája számára
Stúdió “K” AlapítványHorváth Dóra, Csordás TamásAlternatív finanszírozási lehetőségek kibontása a színház működésére
Stúdió “K” Alapítvány Faludi JuliannaA Stúdió “K” Színház márkakommunikációjának áttekintése és fejlesztése
AdniJógaFaludi JuliannaAz AdniJóga márkakommunikációjának áttekintése és fejlesztése azzal a céllal, hogy egy hiteles, megbízható, széles körben ismert (“menő”) brand legyen. Hogy ez a brand a jótékony jóga szimbólumává váljon és előnyt jelentsen oktatóknak, stúdióknak és cégeknek, ha az AdniJóga logót használják.
Jövőt nekik is AlapítványSimay Attila, Varga Ákos, Horváth DóraA tordasi Szivárvány Együttes kommunikációjának fejlesztése
Jövőt nekik is AlapítványSzabó Zsolt RolandKoncertszervezés budapesti középiskolákba a tordasi Szivárvány Együttes számára
Gyökerek és Szárnyak AlapítványKomár Zita, Faludi Julianna, Markos-Kujbus ÉvaAz Alapítvány programjának egyik célja és tevékenységi területe, hogy Budapesten egy adományozói csoportot, közösséget hívjon életre. A csoport tagjai „Élő Adás” nevű rendezvényeken ismerhetnek meg és támogathatnak társadalmi projekteket. Az Alapítvány nem saját részére kér támogatást ezáltal, ezért komoly kihívás a potenciális adományozók beazonosítása, a célcsoport felmérése.Kiket és hogyan tudnak hatékonyan elérni? Mik a célcsoportok motivációi és igényei? Hogyan tudnak kapcsolatot építeni velük, közelebb hozni és bevonni őket egyes folyamatokba – fenntartani érdeklődésüket, aktivizálni őket?
Város és Folyó EgyesületJászberényi MelindaMilyen szakmai érvek és ellenérvek szólnak a budai és pesti alsó rakpartok autós közlekedésének kiváltása mellett és ellen?
Jövő Öko-nemzedéke AlapítványSzilas RolandÖnkéntesek koordinálása, önkéntes menedzsment rendszer kidolgozása
Jövő Öko-nemzedéke AlapítványKiss Gabriella
Veress Tamás
Hallgatók környezetvédelmi, hulladékmegelőzési és szelektív hulladékgyűjtési motivációinak mélyebb megismerése, ennek eszközfejlesztése
Motiváció AlapítványCEMS Club / részben: Zsóka ÁgnesFogyatékkal élőkért dolgozó szervezet nyiltabb, új célközönséget is bevonzó kommunikációs stratégiájának kidolgozása, amellyel ki tudnak lépni saját kommunikációs buborékukból, közegükből.
Motiváció AlapítványKiss KornéliaFogyatékkal élők viszonya a turizmushoz – kiegészítő hallgatói kurzusprojekt egy szerb-magyar pályázathoz. Egyrészt HR megközelítésből: a turizmusban számos munkakört betölthetnének megváltozott munkaképességű emberek. Másrészt felhasználói oldalról: sok lehetőség áll a rendelkezésükre, azonban a szolgáltatók nincsenek felkészülve rájuk mint célcsoport, nem tudják mit kezdjenek velük.
Szurikáta Alapítvány a Diabéteszes GyermekekértFaludi JuliannaA Szurikáta Alapítvány márkakommunikációjának áttekintése és fejlesztése
Esély-kert AlapítványKenesei ZsófiaKözösségi ház szolgáltatásainak árképzési kérdései és marketing stratégiájának kidolgozása
Magyar Élelmiszerbank EgyesületSzabó Zsolt RolandFundraising kommunikációs kampány kidolgozása az Élelmiszerbank tevékenységének támogatására
Magyar Élelmiszerbank EgyesületRévész ÉvaAz Élelmiszerbank működésének hatásmérése. Milyen módon, mely elemek mentén lenne hatékony mérni az Élelmiszerbank működésének hatását?
WWFReizingerné Ducsai AnitaBelső és külső (projekt/donor) számvitel és kontrolling jelentési rendszer továbbfejlesztése
KIKAPCSPetheő AttilaHogyan alakítsunk ki egy megfelelő üzleti modellt, mely képes lesz profittermelésre a fő célunk mellett?
Wesley János Óvoda, Ált.Iskola, Szakiskola és GimnáziumPetheő AttilaÉrtékesíthető termékek és/vagy szolgáltatások kialakítása társadalmi vállalkozás keretében
Civil Rádiózásért AlapítványPetheő Attila Értékesíthető termékek és/vagy szolgáltatások kialakítása társadalmi vállalkozás keretében
Höflinger HajnalkaSimay Attila, Varga Ákos, Horváth DóraA kutyabarát hellyé válásnak van-e hatása van a forgalomra? Ha igen, milyen? Milyen szempontok merülnek fel egy cégben a kutyabarát hellyé válásban?
Höflinger Hajnalka Kiss KornéliaKutyatartás hatása az életmódra, élettani hatása. Az életminőségre gyakorolt hatás, kutyabarát helyek száma (ha több lenne, több kutyás lenne?, milyen az elfogadottságuk, mennyire fontos/vonzó különböző csoportoknak, üzleti szempontú megközelítés (bevezetnéd?, dolgoznál ilyen helyen?)). A kutyatartás is egyre divatosabb (ez milyen hatással van az állat igényeinek, az állattartási szabályok ismeretére)?
Bármelyik kérdés feldolgozásának eredményét fel lehet használni az örökbefogadás, a felelős állattartás népszerűsítésére, ezzel reményeim szerint a gazdátlan állatok számának csökkentésére, így nem csupán egy, hanem több szervezet munkáját is segítve.
Höflinger HajnalkaRévész ÉvaSROI számítás: kutyatartás
CargonomiaSimay Attila, Varga Ákos, Horváth DóraAz ún. kozteherbringa program terjesztése Budapesten: marketing (a felhasználók felé), másodsorban forrásszerző kommunikáció (szponzorok, támogatók felé).
Civil Rádiózásért AlapítványSzabó Zsolt RolandA rádió ismertségének, hallgatottságának növelése

2018 tavasz

SzervezetOktatóEset
Gondolkodj egészségesen!Matolay RékaA Gondolkodj Egészségesen óvodai nevelési program bizonyos részeinek üzleti alapokra helyezése mint társadalmi vállalkozás
Szimbiózis AlapítványMatolay RékaAz Alapítvány termékeinek és szolgáltatásainak láthatóvá tétele, promóciójának megtervezése vállalatok felé
Közösségi Szociális Szövetkezet E-cherry AdományboltjaTakács SándorTeljesítményértékelés és a visszajelzés kultúrájának megerősítése, valamint a munkaszervezési kérdések
Hulladék MunkaszövetségKiss GabriellaAz egyetemi szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatod hallgatói attitűdök
Város és Folyó EgyesületKiss Kornélia, Formádi KatalinA Duna és a Duna-part életminőségre gyakorolt hatása, kiemelten vizsgálva a Margit-híd – Szabadság-híd szakaszt Budapesten
HAT AlapítványSimay Attila, Varga Ákos, Horváth DóraA szervezet által működtetett gudi.hu kuponoldal üzleti kommunikációs stratégiájának kidolgozása
Város és Folyó EgyesületFaludi JuliannaValyo mint brand: reflexió a létező márkára. Szegmentációt, abból perszonaépítést, a UX- szempontok felhasználását építik be a márka üzenetébe hallgatók, ehhez kapcsolódóan készül az imázs kialakítására egy koncepció.
Város és Folyó EgyesületFaludi Julianna Római-part mint brand: reflexió a létező márkára. Szegmentációt, abból perszonaépítést, a UX- szempontok felhasználását építik be a márka üzenetébe hallgatók, ehhez kapcsolódóan készül az imázs kialakítására egy koncepció.
Wekerlei Társaskör EgyesületFaludi Julianna Wekerlei séták szolgáltatás márkafejlesztése: reflexió a létező márkára. Szegmentációt, abból perszonaépítést, a UX- szempontok felhasználását építik be a márka üzenetébe hallgatók, ehhez kapcsolódóan készül az imázs kialakítására egy koncepció.
Város és Folyó EgyesületTakács SándorÖnkéntes és projekt alapú munkára alapozó szervezet vezetési és stratégiai nehézségei – benchmarking
Pressley Ridge AlapítványKenesei ZsófiaSzolgáltatás árazás és kommunikációs stratégia (célcsoportjukat milyen csatornákon érik el és hogyan szólítsák meg) kidolgozása az Alapítvány nehezen kezelhető gyermekekket is foglalkoztató inkubátorprojektje számára. A társadalmi vállalkozás egy salgótarjáni helyi lakosság és vállalkozók bevonásával működtetett bevonásával működtetett családbarát túraútvonal.
Demokratikus Ifjúságért AlapítványÁsványi KatalinEgyetemek társadalmi felelősségvállása, a service learning mint ennek egy típusa:
milyen jó gyakorlatok léteznek Magyarországon az ún. ‘Service Learning’ modellre vagyis arra, hogy a diákok kurzusba ágyazva (tehát strukturált tanulási folyamat részeként) vehessenek részt helyi projektek megvalósításában civil szervezetekkel együttműködésben, azok munkáját segítve?
Wekerlei Társaskör EgyesületKiss KornéliaA “Wekerlei séták” közösségi turisztikai vállalkozással kapcsolatban:
Hogyan érjük el a Magyarországra látogató külföldieket vagy az itt élő külföldieket?
Hova lenne érdemes eljuttatni a magyar és angol szórólapjainkat? A szórólapon és fb hirdetésen kívül hogyan tehetnének ismertségre szert? Hogyan lehetne a Wekerletelep -et bevemelni a budapesti turisztikai látnivalók közé? Hogyan lehetne a vidéki városokból Budapestre látogatókat megszólítani?
Kunbábonyi Tízek Közösségi SzövetkezetRévész ÉvaKözösségi vállalkozásban hogyan és mikor történjen a közösen megszerzett javak elosztása? Mi a részesedés alapja? Hogyan hozzanak döntést? Mi legyen a régi és új tagok viszonya a szövetkezet vagyonához?
Kunbábonyi Tízek Közösségi SzövetkezetKiss KornéliaTurisztikai termékfejlesztés a Kunbábonyi Képzési Központ részére
Nagy Lépés FutárszövetkezetRévész ÉvaSROI (social return of investment) számítás megváltozott munkaképességűek csomagszállítási szolgáltatásához
HAT AlapítványMatolay Réka, Pataki GyörgyHogyan lehet ismertebbé tenni az adományboltot, a kultúrát, az élményt? Hogyan lehet elérni az egyes célcsoportokat (adományozók, rászoruló vásárlók, tudatos vásárlók, civil szervezetek)?
BAGázs EgyesületMatolay Réka, Pataki GyörgyA BAGázs Bazár társadalmi vállalkozás egy mozgó adományboltot működtet Pest megyében. Eddig nem találkoztunk hasonló modellel sem itthon, sem külföldön, csak hasonló hangzású kezdeményezésekkel, mint pl. az angol Vöröskereszt önkéntestoborzó “mobile charity” busza. Bízva a hallgatók kutatásában, kutakodásában, szeretnénk, ha megnéznék, milyen valós mozgó adományboltok léteznek vagy léteztek, ezeknek mik a főbb jellemzőik?
BAGázs Egyesület Matolay Réka, Pataki GyörgyA diákok a projekt során magyar és külföldi példákat gyűjtöttek és vettek górcső alá használt ruha feldolgozására, „upcyclingra”, azaz egy új, értékesíthető, hasznos termék előállítására.
Ferencvárosi Közösségi AlapítványÁsványi KatalinIX. kerületi cégek adományozási szokásainak feltérképezése
Cégekkel való kommunikáció segítése, hogy át tudjon törni az Alapítvány a passzivitáson

2017 ősz

SzervezetOktatóEset
Közösségi Szociális Szövetkezet E-cherry AdományboltjaTakács SándorHogyan tudnánk javítani az adománybolti dolgozók munkahelyi közérzetét, vonzóbbá tenni a munkát? Hogyan tudnánk motiválni a dolgozókat a munkaidőn kívüli közösségi/szabadidős programokra? Hogyan lehetne javítani a vezetőség és a munkavállalók (tagok) közötti kommunikációt?
Wekerlei Közösségi IrodaMatolay Réka, Pataki GyörgyHogyan tehetnénk a frissen nyitott co-working irodát ismertté és vonzóvá a helyiek számára?
Wekerlei Közösségi IrodaMatolay Réka, Pataki GyörgyÁrazási stratégia és felhasználói monitoring rendszer kialakítása, ami segít mérni az irodában töltött időt és a látogatások gyakoriságát.
Wekerlei ZöldségkommandóMatolay Réka, Pataki GyörgyA Wekerlei Zöldségkommandó különleges hozzáadott értékeinek feltáró vizsgálata az önkéntesek és az adományozók körében a jövőbeni hatékony kommunikációs üzenetek megfogalmazásához.
HAT AlapítványSzabó Zsolt RolandEgy népszerűsítő találkozó megszervezése az egyetemen a támogató vásárlásról és a gudi.hu webáruházról

2017 tavasz

SzervezetOktató
Salva Vita AlapítványKenesei Zsófia
Utcáról Lakásba EgyesületMatolay Réka
Igazgyöngy AlapítványMatolay Réka
Budapesti FesztiválzenekarÁsványi Katalin
Gólem Színház EgyesületZsóka Ágnes
Salva Vita AlapítványTakács Sándor

SZAKDOLGOZAT ÉS TDK


  Nagyobb lélegzetű kutatási kérdések esetében szakdolgozat és TDK (Tudományos Diákköri Konferencia) keretében történő kutatás során, egy vagy két diák hosszabb ideig, az elméleti hátteret is kidolgozva vizsgálódik konzulens irányításával a közösségi partnerrel együttműködve.  

Miért jó science shopos szakdolgozatot/TDK-t írni?

  • Míg egy szakdolgozóként gyakran szembesülhetnek a hallgatók belső céges adatokhoz való korlátozott hozzáféréssel, titoktartási kötelezettséggel, a nonprofit szektor szereplői örömmel osztják meg felhalmozott tudásukat, ismereteiket és adataikat. 
  • Sőt, abban is biztos lehetnek a hallgatók, hogy ha dolgozatuk következtetései gyakorlatba ültethetők, a szervezet hasznosítani fogja azokat. Ily módon munkájuk nem a fióknak készül, hanem egy jó cél érdekében felhasználásra kerül. 

Választható szakdolgozati témák

 Civil szervezetek problémái épp oly relevánsak az üzleti oktatásban, mint vállalkozásoké. A marketing, HR, szervezetfejlesztés, logisztika, pénzügy, kommunikáció stb. kérdései itt is hasonlóan merülnek fel, így remek szakdolgozati kérdéseket adnak, miközben néhány markáns előnnyel jár a civilekkel való közös munka. 
A Corvinus Science Shop ebben segít: online szakdolgozati kérdés adatbázist működtet, támogatja a szakdolgozó, a témavezető és a szervezet közötti együttműködést, a közös munka kereteinek kialakítását és a szakdolgozati kérdés megfogalmazását.

Ha érdeklődsz, de nem találtad meg a Számodra megfelelő témát, keress fel minket, hogy megkereshessük azt a közösségi partnerünket és azt a kutatási témát, ami Téged valóban érdekel!  

Elérhető témák listája

SzervezetTéma
Magyar Élelmiszerbank EgyesületA civil szféra iránt nyitott támogatói kör feltérképezése, attitűdjének, motivációjának vizsgálata, potenciális nagyságrendjének feltérképezése. A magyar lakosság támogatásokkal kapcsolatos viszonyulásának vizsgálata, a magyar sajátosságok beazonosítása. A civil szervezetek számára értékes kulcsüzenet(ek) azonosítása.
“Jövőt nekik is”AlapítványSzámos fejlesztő foglalkoztatási formában tevékenykedő műhely készít termékeket piacra (Autistic Art, Búzairág Alapítvány, Tordasi Műhely, Salva Vita, Igazgyöngy Alapítvány, Fruit of Care, stb.) Mik az előnyei és hátrányai, annak ha valaki önmaga értékesít vagy ha hálózatban (pl. gyűjtő jellegű webáruház)? Elvesztik a csatlakozók az identitásukat ebben a folyamatban?
Neurodiversitas AlapítványAlapítványunk autistákkal foglalkozik 3 éve. A terület sajátos módon rengeteg üzleti ötletet generál, például van Autista Művészképző Akadémiánk, Támogatott Önkéntesség Programunk autista fiatalok számára a Magyar Nemzeti Galéria önkéntes programjával együttműködésben, és egy félig megírt üzleti tervünk egy innovatív munkaerőpiaci elhelyezkedést támogató szolgáltatáshoz, miközben már folynak az elhelyezések 1 éve. Ilyen és hasonló projektek közül közösen választva szeretnénk szakdolgozati feladattá tenni egy innovatív üzleti terv kidolgozását.
Civil Support Közhasznú Nonprofit Kft.Milyen tényezők támogatják és melyek akadályozzák a társadalmi hatásmérés hazai elterjedését? Hogy terjedt el külföldön a hatásmérés, és mit lehet ezekből a legjobb gyakorlatokból Magyarországon megvalósítani?
Háttér infó: nemzetközi szinten a támogatók és társadalmi befektetők egyre nagyobb hányada várja el a civil szervezetektől és társadalmi vállalkozásoktól a társadalmi hatás mérését és menedzsmentjét. Emellett a hatásmérés nem csak donor elvárás, hanem jól felépítve az egyik leghatékonyabb menedzsment eszköz, amely a pénzügyi mutatók mellett az impact KPI-okat is meghatározza, és közvetlen visszacsatolást hoz létre a stratégia és az operatív működés között.
Háttér info 2: a Civil Support társadalmi célú szervezeteket fejleszt, és elég sok projektünk futott és fut hatásmérés témakörben, (pl: www.impactacademy.hu), ehhez a szakdolgozathoz rengeteg szakmai támogatást tudunk biztosítani.
HAT AlapítványHumán területen működő induló vállalkozások számára indítunk co-working inkubátor irodát. A cél, hogy a kezdő vállalkozások megerősödjenek, ki tudják fejleszteni a “minimálisan működő terméküket”. Alapvető stratégiát alkossanak, felkészüljenek befektetőkkel való tárgyalásra, pitchre. Elsősorban IT területen működő vállalkozásokat akarunk bevonni.
Hogyan tervezzük meg a stratégiát? Milyen kiválasztási szempontokkal dolgozzunk? Milyen inkubációs folyamatot tervezzünk? Hogyan alakítsuk ki az igényfelmérést? Milyen lépesek előzzék meg a toborzást?
Van kapcsolatunk fiatal vállalkozókkal, és egy üzleti angyalbefektetői körrel. A program végcélja e két terület hatékony együttműködésének megteremtése.
AdniJógaAdományalapú jógaórák árképzése.
Az AdniJóga egy társadalmi kezdeményezés, célja, hogy a jógát olyanokhoz is eljuttassa, akiknek máshogy nem lenne lehetősége megtapasztalni a gyakorlás általi nyugalmat. Pop-up órák Budapest különböző pontjain vannak: a szabadban, koncertteremben, kávézóban, akár cégeknél is, ahol a résztvevők dönthetik el, hogy mennyit fizetnek a saját és egyben mások jógaórájáért.
Úgy szeretnénk árazni a szolgáltatásunkat, hogy széles körben elérhető maradjon a jógagyakorlás, mégis a pénzügyi fenntarthatóság irányába tudjon mozdulni.
AZTA! közösségi barkácsműhely • crowdfunding, azaz közösségi finanszírozás kérdései
• társadalmi vállalkozás üzleti tervezése: egy 350 m2-es felújított közösségi tér, műhely, üzlethelyiség működtetése (tanfolyamok, workshopok, céges rendezvények, bérbeadás, egyéb tevékenység)
Habitat for Humanity Magyarország• lakhatással, lakhatási szegénységgel kapcsolatos finanszírozási szerkezetek
• üzleti tervezés (társadalmi vállalkozás)
Stúdió K Színházszínház finanszírozási szerkezete, finanszírozhatósága
Vigyél Haza Alapítvány Országos kutyaivartalanítási program finanszírozási szerkezet vizsgálata, crowdfunding, pénzügyi modellezés.
Kutya “élelmiszerbank” finanszírozási kérdései, üzleti tervezés, pénzügyi modellezés, társadalmi vállalkozás árképzése.

Szakdolgozati témavásár

 Civil szervezetek problémái épp oly relevánsak az üzleti oktatásban, mint vállalkozásoké. A marketing, HR, szervezetfejlesztés, logisztika, pénzügy, kommunikáció stb. kérdései itt is hasonlóan merülnek fel, így remek szakdolgozati kérdéseket adnak, miközben néhány markáns előnnyel jár a civilekkel való közös munka. 

A Szakdolgozati Témavásárt az egyetem intézeteinek vagy tanszékeinek kérésére többféle, akár börze vagy műhelymunka formában kerülhet megszervezésre. A science shop meghívott közösségi partnereinek bemutatkozó előadásait követően vitatjuk meg az eseteket, amelyeket vendégeink magukkal hoztak, és amelyekből a kialakult kutatási kérdéseket a Science Shop és az érintett intézet vagy tanszék is meghirdet majd témái között.A fórumon részt vehetnek konzulensek és hallgatók egyaránt.  

Megvalósult szakdolgozatok

Jelen szakdolgozati projektek az Európai Unió, Magyarország és az Európai Szociális Alap társfinanszírozása által biztosított forrásból az EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007 azonosítószámú „Tehetségből fiatal kutató- A kutatói életpályát támogató tevékenységek a felsőoktatásban” című projekt támogatásával jöttek létre.

A Science Shop közreműködésével létrejött szakdolgozatok

Science Shop szakdolgozatok 2017-

KUTATÁS


Közös kutatás ezeken túlmenően egyetemi kutatók, kutatócsoportok és közösségi partnerek között is létrejöhet. Emellett a CSS Team tagjai tudományos módszertanokkal is vizsgálják a science shop működését és az eredményeket publikációkban, konferenciákon osztjuk meg, valamint a science shop folyamatainak, az érintettekkel és az érintettek egymással való együttműködésének fejlesztésére, a science shop hatásainak mérésére használjuk.     

Publikációk, megjelenések

  A CSS műhelymunkáinak szervezői és facilitátorai, és mindkét szerepbe szervesen integrálják oktatói és kollegiális tapasztalataikat. Kutatói szerepük is megjelent, mert a CSS fejlesztésének érdekében a saját belső folyamataikat, és az oktató-kutató kollégákkal, közösségi partnerekkel és diákokkal való közös munkájukat elemzik és csatolják vissza az érintetteknek, valamint osztják meg tudományos közegben is. Itt hazai és nemzetközi megjelenéseinket gyűjtöttük össze.  

Toarniczky Andrea, Matolay Réka, Gáspár Judit:Responsive Higher Education throughTransformational Practices – The Case of aHungarian Business School  
Az ún. átalakító tanulás (transformational learning) elméleti keretében vizsgáltuk a scienceshopot előkészítő munkánkat a Futures-ben megjelent cikkünkben. Azt elemeztük, ahogy a kollégákkal végzett munka felszínre hozta a közös dilemmákat az oktatásban; hogy e folyamat biztonságos-e a résztvevők számára; a nyitott befogadó keret elegendő-e az egyenlőség és együttműködés megteremtéséhez; és ezen tapasztalatok hogyan vezethetnek el az átalakítótanulás feltételeinek a kialakulásához?  

KÖZÖS TANULÁS


 Hogyan tudunk a science shop érintettjeivel és az érintettjeiért jól dolgozni? Mitől lesznek például a kurzusprojektek elmélyültek;hogyan adnak ténylegesen hasznosítható választ a közösségi partner kérdésére; és miként lehet ez valóban együttműködésen alapuló munka: a közösségi partner, a diák és az oktató tudására egyaránt építőközös alkotás? Olyan összetalálkozó,rácsodálkozó, tudatosító és fejlesztő alkalmakat szervezünk, amelyeken oktatók egymással, közösségi partnerek szintén együtt, illetve minden érintett csoport közösen is találkozik, és “félig strukturált” vagy éppen formálisabb keretek között megosztják a tapasztalataikat. A közös tanulás és alkotás filozófiáját és gyakorlatát tehát nem csupán a kurzusprojektekben, szakdolgozatokban stb. szeretnénk meghonosítani, hanem a science shop működésmódjában is: kialakítani az együttgondolkodás terepét.  

Műhelymunkák oktatókkal és közösségi partnerekkel

  Oktatói műhelymunkáinkhoz a lendületet az EnRRICH adta, az a nemzetközi projekt, amely a CSS létrejöttéhez is alapvetően hozzájárult. Ebben éppen a fejlesztő műhelymunkáinkal vívtuk ki a nemzetközi konzorcium, s benne tapasztalt science shopok elismerését: nagyra értékelték,hogy nem egy-egy kurzuson molyolunk, hanem a lehetőséget kitártuk az egész Kar számára, jelentős létszámot érünk el aki dolgozott műhelyeinkkel, kreatív és interaktív módokon,érdemi változásokat generálva. Habár az EnRRICH keretében elsősorban RRI műhelymunkákat szerveztünk, az jó alapot adott az – ahhoz szorosan kapcsolható– közösségi alapú tanulás és kutatás és így a science shopoktatói workshopokhoz.

Vágólapra másolva
GEN.:2021.10.23. - 08:05:02