Ugrás a fő tartalomra
Vissza a főoldalra

TDK-sztorik: hasznos tippek és tanácsok kezdő és haladó versenyzőknek

2022-04-06 15:49:00

A Tudományos Diákköri Konferencián való részvétel nem igényel olyan extra skilleket, amelyet a corvinusos oktatás ne fejlesztene a hallgatóiban. Hogy ki mennyire enged teret ennek, attól függ, milyen mértékben mélyül el a kutatásban – Jenes Barbara beszélt TDK-s élményeiről.

Írta: Weller P. Hanna

“Az igazán jó TDK-versenyző képes arra, hogy végtelen tartalmi mélységet látványosan mutasson be. A dolgozatban és a prezentációban egyaránt fontos, hogy figyelemfelkeltő legyen, ugyanakkor megfeleljen az akadémiai elvárásoknak” – ezeket tartja a legfontosabb tulajdonságoknak Jenes Barbara. A Budapesti Corvinus Egyetem volt adjunktusa szerint nagyon erős TDK-dolgozat esetén nem az a kérdés, jól sikerül-e a prezentáció, hanem az, hogy a hallgató vissza tudja-e adni az írása mélységét tizenöt percben. “Az utóbbi időben jelentősen átalakult a prezentációs készség az egyetemisták körében. Rendkívül látványos és dinamikus prezentációt tudnak készíteni a hallgatók” – hangsúlyozta Barbara.

Minden fiatal kutatóban megvan az átlagos kíváncsiságon túli érdeklődés, de kiemelkedő eredményt csak azok érhetnek el, akik nem átlagos dolgozatot akarnak írni, ellenben speciális területet speciális módszerrel szeretnének kutatni és így alkotni valami unikálisat. Barbara szerint a gyakorlás is fontos a sikerhez vezető úton, mert eközben ráérzünk az anyag feldolgozásának szisztematikus módszerére. Ami a témaválasztást illeti, nyitott szemmel kell járni, az viszont nagyon fontos, hogy sose írjunk olyan kérdéskörről, ami nem érdekel bennünket.

Barbara marketing szakon végzett, maga is TDK-zott egyetemi évei alatt. Malota Erzsébet volt a konzulense, aki azóta is az egyetemen oktat. Ő javasolta, hogy a doktori iskolába is vágjon bele. “Nagy szerencsém volt az első TDK-val, amelyben már konzulensként vettem részt, ugyanis bekopogtatott hozzám Jentetics Kinga, egy nagyon szuper, tehetséges és szorgalmas hallgató, aki azóta már nemzetközi szintű karriert futott be. Az első versenyt megnyerte, ezt követően nálam írta valamennyi TDK-dolgozatát. Éveken át tartó közös munka és sikersorozat vette akkor kezdetét. Ekkor tapasztaltam meg igazán, mennyi erő van egy dinamikus mentori kapcsolatban és a későbbiekben is igyekeztem más hallgatóimmal is kiépíteni” – emlékezett vissza Barbara.

Az esettanulmányi versenyek leginkább a gyakorlati problémákra fókuszálnak, azonban a TDK-n emellett előtérbe kerül a kutatás és az akadémiai szemlélet is. Mindenképpen érdemes belevágni, mert a megmérettetés során olyan készségeket fejleszthetnek a hallgatók, amelyeket az alapoktatásban ilyen mélységben nem feltétlenül lenne lehetőségük. Előny továbbá a kapcsolatépítés, amely több színtéren megnyilvánul: a hallgató és a konzulens, valamint a diákok között is. Barbara úgy véli, hogy a Corvinuson nagyon élő és dinamikusan fejlődő a TDK-közösség. Évente szerveznek felkészítő workshopokat, ahol új módszertanokkal, új kutatási területekkel és egyedi tudáshalmazzal találkozhatnak a hallgatók.

Nem utolsó szempont, hogy a TDK szakdolgozatként is leadható. Ennek előnye egyebek mellett, hogy a tavaszi verseny után a munka ősszel lekövető kutatással kiegészíthető, a visszajelzéseknek köszönhetően pedig még értékesebb, több körben átdolgozott, érett tanulmányt adhatnak le a hallgatók.

Az idei Tudományos Diákköri Konferenciával kapcsolatos információkért látogassatok el az egyetem honlapjára, és kövessétek a BCE TDK Facebook-oldalát.

A TDK tevékenységét az Európai Unió, Magyarország és az Európai Szociális Alap társfinanszírozása által biztosított forrás, az EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007 azonosítószámú „Tehetségből fiatal kutató – A kutatói életpályát támogató tevékenységek a felsőoktatásban” című projekt támogatta.

Vágólapra másolva
X
×