Ugrás a fő tartalomra

E-learning tananyag

Mindent a beadandóhoz

A Mindent a beadandóhoz című e-learning tananyag elsősorban az alapképzésben részt vevő hallgatóinknak készült, akik még most ismerkednek a felsőoktatásban elvárt dolgozatírási követelményekkel, valamint még előtte állnak a szakdolgozatírásnak. Ugyanakkor reméljük, hogy a mesterképzésben és a szakképzésben részt vevő hallgatóink is haszonnal forgatják majd az újabb dolgozatok és a szakdolgozat megírásakor.

Minden lecke elején feltüntettük a(z):

  • fejezet célját (a tanulás, feldolgozás után hova kell eljutni);
  • azokat a követelményeket, amelyeket a tanulás eredményeként el kell érni (a tartalom feldolgozása utáni elvárásokat);
  • tanulás becsült időszükségletét (átlagosan mennyi idő szükséges az elsajátításhoz);
  • kulcsfogalmakat (a tanuláshoz, megértéshez szükséges fogalmak jegyzékét).

A különálló modulok egyes nagyobb témaköröket érintenek, s önálló tanulással is feldolgozhatóak. A tananyag feldolgozását segítik a gyakorlati példák és a belinkelt segédletek, valamint a mini tudáspróbaként használható online játékok.

Az első két modul (Könyvtárhasználat, szakirodalmi források és Ctrl C – Ctrl V – Hivatkozások, plágium), valamint a belinkelt segédletek remek alapot biztosítanak a Moodle-n elérhető kötelező SZEMTANK-kurzus könyvtári moduljának teljesítéséhez.

A további modulok (alapvető íráskészség, témakeresés, MI-eszközök használata, szövegegyezés, stb.) segítséget nyújtanak az egyetemi tanulmányok sikeres teljesítéséhez.

A tananyag állandó jelleggel elérhető a Könyvtár honlapján, tartalmát folyamatosan fejlesztjük, bővítjük. Ebben számítunk rátok is: várjuk visszajelzéseteiket, kiegészítő, módosítási javaslataitokat a kepzes@uni-corvinus.hu címen.

A tananyag megléte mellett továbbra is tartunk képzéseket mindkét szemeszterben, órarendbe építve vagy önállóan meghirdetve, figyeljétek a honlapunkat, illetve hírleveleinket.

Eredményes tanulást kívánunk!

Egyetemi Könyvtár – Writing Center – munkacsoport

Első modul: Könyvtárhasználat – szakirodalmi források

A lecke célja: a tananyag felhasználója megismerje a Budapesti Corvinus Egyetem könyvtárának szolgáltatásait, használatának alapvető tudnivalóit, továbbá az állományban található dokumentumok körét.

Követelmények:

Akkor sajátítottad el megfelelően a tananyagot, ha:

  • tisztában vagy a Corvinus könyvtárának alapvető szolgáltatásaival (beiratkozás, kölcsönzés);
  • ismered a könyvtár honlapját, megtalálod rajta a legfontosabb információkat (nyitvatartás, katalógus, konzultációsszoba-foglalás);
  • ismered és alkalmazod a könyvtári etikettet;
  • felismered a különböző dokumentumtípusokat;
  • tudod, hol és hogyan keress megbízható tudományos forrásokat;

Időszükséglet: a tananyag elsajátításához körülbelül 50 percre lesz szükséged.

Kulcsfogalmak:

  • beiratkozás, kölcsönzés, dokumentum-visszavétel;
  • könyvtári terek, szabadpolcok, konzultációs szobák;
  • szakirodalmi források, keresők, katalógus, adatbázisok;
  • keresési technikák, logikai operátorok.

Könyvtárhasználat

A könyvtár látogatásához, kölcsönzéshez, egyéb funkciók használatához könyvtári kártyára van szükséged. Könyvtári tagságod alanyi jogon jár corvinusos tanulmányaid végéig, a kártyát ingyenesen kapod. Vigyázz rá, ha elveszíted, a pótlásért fizetni kell. A kártyát kiválthatod első látogatásodkor; belépéskor fel kell mutatni.

A könyvtár hétköznapokon és szombaton reggeltől estig nyitva van, a pontos nyitvatartást ellenőrizd a honlapon. Ünnepek, szünetek környékén változhat, így ezen időszakokban mindig nézd meg, mielőtt jönnél. A szolgáltatási pont nyitvatartása, amikor ténylegesen találkozol könyvtárossal, rövidebb és a hétköznapokra koncentrálódik.

Egyes olvasótermeink ún. csendes zónák, ezekben ne zajong, ne beszélgess másokkal, erre a beszélgetős zónákat használd. Az olvasótermekben a telefonod legyen lenémítva, ha le kell bonyolítanod egy hívást, sétálj el a liftek előtti folyosóig. Projektmunkához használd a konzultációs szobákat, ezeket a honlapon keresztül foglalhatod.

A könyvtárban élelmiszert nem szabad fogyasztani, innivalót pedig zárt palackban hozhatsz be, vagy tetővel ellátott pohárban. Az első és a harmadik emeleten találsz vízautomatát, ott tudod utántölteni. Nagy táskád, kabátod hagyd a földszinti táskatárolóban. Ha kimész a könyvtárból akár csak egy rövid időre, ne hagyd őrizetlenül a felszerelésed, nem tudunk érte felelősséget vállalni.

Szakirodalmi források

Az egyetemen bármilyen beadandóhoz megbízható tudományos forrásokat kell használnod. Ehhez fontos, hogy felismerd a különböző dokumentumtípusokat, és el tudd dönteni, tudományosnak tekinthető-e. Próbáld ki az alábbi játékokkal, mennyire vagy képben.

Játék

Kattints az alábbi játékokra és teszteld a tudásod!

Ismerd fel a dokumentumtípusokat – 1.

Ismerd fel a dokumentumtípusokat – 2.

Ismerd fel a dokumentumtípusokat – 3.

Melyik forrás tudományos?

Általános keresők

Wikipedia: kiindulópont egy téma áttekintéséhez.

Sose idézz tudományos munkában Wikipedia-szócikket, viszont a szócikk alatt lévő hivatkozások segítenek egy téma feltárásában.

Google: hírek keresésére, cégek, szervezetek honlapjának megtekintésére használd.

Google Scholar (GS): a neve alapján tudományos forrásokban keres, ez így is van, viszont megtalálja a predátor kiadók publikációit is. Predátor kiadók publikációiban megjelenés előtt nem történik tartalmi ellenőrzés (peer-review), így nem tudhatod, hogy helytálló-e a tartalom. A szakterületen kevésbé ismert szerzők, kiadók publikációi esetében érdemes forrásértékelést végezni. Bővebben lsd. a Forrásértékelés-modult.

A GS-ben beállítható, hogy a Corvinus könyvtár által előfizetett tartalom teljes szöveggel megjelenjen. Ehhez kövesd az alábbi lépéseket:

1. GS Beállítások,

2. Könyvtári linkek, keress rá a Corvinusra,

3.pipáld ki, mentsd el.

Előzmények törlése után újból be kell állítani. Az előfizetett tartalmaink megjelennek VPN-használatával is.

Könyvtári és külső források

A könyvtári források kizárólag megbízható tudományos dokumentumokat tartalmaznak. 3 keresőfelületet használhatsz, attól függően, hogy konkrét dokumentumra vagy témára keresel. A kis  ikon alatt megtalálod ugyanezt a magyarázatot.

1.1. ábra – a Budapesti Corvinus Egyetem könyvtár honlapján található keresők

Katalógus

A Katalógusban főként a könyvtár fizikai állományát (nyomtatott könyvek és folyóiratok) találod, de kis mennyiségben előfordulnak benne elektronikus folyóiratok is. Amennyiben egy nyomtatott könyvhöz elektronikus példány is tartozik, azt is feltüntettük a katalógusban.

Egy katalógusban lévő rekord arról tájékoztat, hogy hány példány van az adott címből, melyik olvasóteremben, és azon belül melyik polcon található. Ezen kívül információt ad a kölcsönözhetőségéről, valamint, hogy aktuálisan elérhető-e. Vannak még könyveink a zárt raktárban, ezekből is tudsz kölcsönözni.

A kölcsönzési idő könyvtől függően 2 vagy 4 hét, és csak azokat tudod kölcsönözni, amelyek gerincén fehér csík (is) van. Ha csak sárgát találsz, az a könyv helyben használható. Egyszerre 8 könyvet kölcsönözhetsz ki az önkiszolgáló automatáinknál, és 3x hosszabbíthatod a lejárati dátumot, ha nincs rá előjegyzés.

Előjegyzést, raktári kérést, távolról történő hosszabbítást a katalógusba belépve tudsz indítani. Ehhez szükséged van a könyvtári kártyádra és a Neptun azonosítódra.

A hosszabbítás, előjegyzés menetéről, késedelmi díjakról, elvesztett könyv pótlásáról szóló információkhoz keresd fel ezt az oldalt.

Folyóiratok és e-könyvek keresője

A Folyóiratok és E-könyvek keresőben teljes szövegű elektronikus folyóiratokat és e-könyveket, valamint a nyomtatott folyóiratok adatait látod. Akkor használd, ha konkrét, online folyóiratot, cikket, könyvet, könyvfejezetet keresel. Ezeket távolról VPN használatával is eléred. Mindig a folyóirat-, e-könyv címével kezdd a keresést.

Miután megtaláltad az adott folyóiratot/e-könyvet, a rekord alatt látod, mely adatbázisban, milyen linken, milyen periódusban érhetőek el teljes szöveggel, pl.:

2.2. ábra – találati lista az e-folyóirat keresőben

 Szuperkereső

 A Szuperkeresőt témakeresésre javasoljuk. Egyszerre kereshetsz a katalógusban, a szakirodalmat tartalmazó előfizetett és ingyenes adatbázisokban. Főként angol nyelvű szakirodalmat tartalmaz. A keresést finomíthatod több kulcsszó megadásával, logikai operátorokkal és egyéb keresési technikákkal, mezőre szűkítéssel. A releváns dokumentumokat elmentheted.

Pénzügyi, statisztikai adatokat tartalmazó adatbázisok (pl. Refinitiv, Statista), ill. jogi források (pl. Jogtár) nincsenek benne a Szuperkeresőben, ezeket nézd meg külön az adatbázisoknál a tematikus listában. További információért nézd meg az Adatbázisok-részt.

Így tudsz hatékonyan keresni a Szuperkeresőben:

    • fogalmazd meg a tételmondatot (a téma legfontosabb kulcsszavait tartalmazó mondat)
    • keresd ki a kulcsszavakat, keress hozzájuk szinonimákat
    • kombináld a kulcsszavakat logikai operátorokkal, alkalmazz egyéb keresési technikákat
    • szűkíts mezőre, javasoljuk az absztrakt használatát: ha egy kulcsszó ott megjelenik, biztos, hogy releváns lesz a találat
    • mentsd el a találatokat a My Dashboard-ra, esetleg azonnal egy hivatkozáskezelő szoftverbe. Bővebben lsd. a Ctrl C – Ctrl V – modul, Hivatkozáskezelő szoftverek – bekezdését.

Videó

Keresés a Szuperkeresőben

Játék

Kattints az alábbi játékra és teszteld a tudásod!

Témakeresés sorrendje

Keresési tippek haladóknak

A Szuperkeresőben az All filters alatt további szűrési lehetőségeket találsz, hasznos lehet pl. a nyelvi szűrés, ill. a subject-ek használata.

A subject és a keyword közötti különbség, hogy keyword bármi lehet, a subject viszont egy előre definiált, pontosabb, szűkebb kifejezés, általában a téma szakértői illesztik hozzá a dokumentumhoz.

Ha elakadsz egy keresésben, próbáld ki a hógolyó-módszert: keress olyan cikket a találatok között, amelyik releváns, és nézd meg annak a hivatkozásait. Így, bár régebbi cikkekre bukkansz rá, de el tudsz indulni a kereséssel.

Repozitóriumok

 A repozitóriumokban gyűjtjük azokat a kiadványokat, amelyek a Corvinus Egyetemen keletkeztek. Öt különböző repozitóriumunk van, összefoglaló néven Corviverzumnak hívjuk, és más-más dokumentumokat gyűjtenek.

Három közülük az oktatói publikációkat, a TDK-kat és szakdolgozatokat, ill. a doktori disszertációkat tárolja. Emellett két történeti repozitóriumunk is van, az egyik egyetemtörténeti, a másik a magyar közgazdaságtörténeti digitális gyűjtemény.

Ha szakdolgozathoz keresel témát, érdemes megnézni az azonos szakokon korábban írt szakdolgozatokat, inspirálódhatsz, a benne lévő hivatkozásokat felhasználhatod kiindulópontként, elkerülheted, hogy olyan témában írj, amit már megírtak előtted.

Az oktatói publikációkat tartalmazó repozitóriumból pedig megnézheted, hogy a szakodon lévő oktatók milyen területen publikálnak, ez segíthet a későbbiekben konzulenst választani.

Adatbázisok

Adatbázisainkban hiteles, megbízható forrásokat találsz, ezekben nincsenek predátor-folyóiratok, használatukkal nincs szükség forrásértékelésre sem. Többségük a két kereső (Folyóirat/E-könyv ill. Szuperkereső) valamelyikében vagy mindkettőben kereshető, keresd a listában a nevük melletti jeleket:

Szuperkereső alatt elérhető – 

Folyóirat/E-könyvkereső alatt elérhető:

Ha statisztikai, pénzügyi vagy jogi adatokra van szükséged, segít az adatbázisok tematikus felbontása az alfabetikus lista alatt. Minden adatbázisunk elérhető távolról is VPN használatával. Egyes adatbázisok esetén működik az EduID-s elérés is, illetve van, amelyiknél egyéni account kell (pl. Workspace, Orbis). A tartalmi és nem szokványos elérési információkat az egyes adatbázisok leírásánál találod.

Matarka

 Ha speciális itthoni témák szakirodalma érdekel (pl. a tao, vagy a kkv-k helyzete), nézd meg a MATARKA-t, a magyar tudományos és szakmai folyóiratok tartalomjegyzékét kínáló adatbázist. Bár teljes szöveget nem találsz benne, de sok esetben linkkel eljutsz a kiadók honlapján elérhető teljes szöveghez, vagy kérheted a cikkeket könyvtárközi kölcsönzéssel.

Ezen túlmenően van még néhány egyéb külső forrás, ahol magyar nyelvű szakirodalmat találsz (repozitóriumok, folyóirat-adatbázisok), ezeket itt gyűjtöttük össze.

Játék

Kattints az alábbi játékra és teszteld a tudásod!

Hol keresnéd az alábbiakat?

Keresési technikák

A keresési technikák alkalmazása segíti a téma szűkítését, pontosítását. Alapvető technika a logikai operátorok használata, a kifejezéskeresés és a csonkolás.

Három alapvető logikai operátor van:

    • AND: szűkíti a találatokat, csak azt jeleníti meg találatként, ahol mindkét kifejezés egyszerre van jelen: unemployment AND India 
    • OR: bővíti a találatokat. Bármelyik kifejezés megjelenése esetén ad találatot: UK OR United Kingdom
    • NOT: Kizárja azokat a találatokat, amelyek az operátor mögött helyezkednek el: pl. Car NOT Honda

Játék

Kattints az alábbi játékra és teszteld a tudásod!

Logikai operátorok használata – 1.

Logikai operátorok használata – 2.

Logikai operátorok használata – 3.

Logikai operátorok használata – 4.

Egyéb keresési technikák:

    • Kifejezéskeresés: összetartozó fogalmakat együtt keres az idézőjel használatával, pl. „ethnic minority”
    • Csonkolás: karakterek helyettesítésére szolgál, bővíted vele a találatokat. A Szuperkeresőben két fajtát lehet használni, a ? egy karaktert helyettesít, míg az * 1-5 karaktert. Példa:
      • econo* – eredményként megkapjuk az economy, economics, economic stb. szavakat.
      • wom?n: woman, women

Használatuk nem korlátozódik a Szuperkeresőre, egyéb adatbázisokban is működnek.

Játék

Kattints az alábbi játékra és teszteld a tudásod!

Absztraktból keresőkérdés – 1.

Absztraktból keresőkérdés – 2.

Absztraktból keresőkérdés – 3.

Távelérés

A könyvtár elektronikus forrásaihoz akkor is hozzáférsz, ha a könyvtár zárva van, vagy nem tartózkodsz az egyetemen. Távelérési lehetőségek:

    • VPN: töltsd le a VPN-klienst, és a böngészés megkezdése előtt jelentkezz fel a Corvinus hálózatára
    • EduID: elegendő böngészés közben az adatbázis-szolgáltató oldalán (pl. Emerald) megkeresni az intézményünket, és CUSMAN-nal bejelentkezni. Hátránya, hogy nem minden adatbázis érhető el EduID-val.

Ne keverd a két módszert – VPN és EduID – vagy az egyiket, vagy a másikat használd!

Egyes adatbázisok elérése egyéni accounttal működik, pl.: Orbis, Refinitiv. Bővebb információt az adatbázislistában találsz.

Második modul: Ctrl C – Ctrl V – Hivatkozások, plágium

A lecke célja: a tananyag felhasználója megismerje a helyes idézés és hivatkozás tartalmi és formai követelményeit.

Követelmények:

Akkor sajátítottad el megfelelően a tananyagot, ha:

  • tudod, hogy mi a hivatkozás, plágium és tisztában vagy vele, mikor kell hivatkozni;
  • ismered a hivatkozás formai és tartalmi előírásait;
  • tudod, mi a parafrázis és a szövegközi hivatkozás;
  • össze tudod állítani a hivatkozásjegyzéket;
  • ismered az APA hivatkozási szabvány szabályait, és tudod azokat alkalmazni.

Időszükséglet: a tananyag elsajátításához körülbelül 40 percre lesz szükséged.

Kulcsfogalmak:

  • hivatkozás, szószerinti idézet, parafrázis;
  • szövegközi hivatkozás (narratív és zárójeles), hivatkozásjegyzék;
  • APA hivatkozási szabvány;
  • plágium, hivatkozáskezelő szoftver.

Alapvető ismeretek

Hivatkozás

Hivatkozásnak nevezzük, amikor mások gondolatait szó szerint vagy parafrázisként beilleszted a dolgozatod szövegébe, megjelölve az eredeti forrást.

Minden írásos munkánál elvárás, hogy egyértelműen kiderüljön: melyek a szerző saját gondolatai, s melyek azok, amelyeket másoktól vett át.

A dolgozat minden részénél egyértelműen jelezni kell, ha a szerző más forrásból merített akár szó szerint, akár tartalmilag: erre szolgálnak a szövegközi hivatkozások. Az idézett forrásoknak egyértelműen beazonosíthatónak kell lenniük: utóbbiban segít a források jegyzéke, mely részletesebb információkat tartalmaz.

Minden külső forrásra hivatkozni kell, legyen az szöveg, ábra, diagram stb., viszont közismert tényekre (pl. a paprika C-vitamint tartalmaz) nem.

Miért kell hivatkozni?

  • bizonyítja a témában való jártasságod, hogy megtaláltad a téma szempontjából fontos szerzőket, műveket, melyekre reflektálsz;
  • alátámasztja ötleteidet, gondolataidat;
  • visszakereshetővé teszi mások számára is a felhasznált irodalmat;
  • ne kövess el etikai vétséget, s elkerüld a plágiumot.

Játék!

Kattints az alábbi játékra és teszteld a tudásod!

Hivatkozás igaz-hamis

A hivatkozás típusai

A hivatkozás alapvetően két módon történhet: szószerinti idézéssel és/vagy parafrázissal (tartalmi idézéssel). Mindkét esetben pontosan meg kell adnod az idézett szövegrész forrásadatait.

Szó szerinti idézés definíció, frappáns megfogalmazás, jogszabály, ill. interjúrészlet idézésénél indokolt. 2-3 mondatnál többet ne idézz szó szerint, az APA szabvány ezt 40 szóban határozza meg.[1]

Példa

Néhány példa szószerinti idézetekhez:

– Ha az idézett szövegből kihagysz valamit, akkor azt szögletes zárójelbe tett három ponttal jelöld, de figyelj arra, hogy ne sérüljön az eredeti szerző gondolatmenete.

„Készüljünk fel arra, hogy [minimum] egy félnapot el kell tölten[ünk] a […] könyvtárban.”

– Ha az idézet nem az eredeti mondat elején kezdődik, akkor az idézőjel után tegyél három pontot, majd kis betűvel kezdd a szöveget.

„…a vizsgálat alapján a lakosság kétharmada érintett”

– Ha az átvett meghatározáson, ábrán, táblázaton módosítasz, akkor a hivatkozás mellett tüntesd fel, hogy „alapján” vagy „felhasználásával.”

X.ábra: Ábra címe, (egyéb adatok) alapján saját szerkesztés

– Szóbeli közlésre hivatkozás esetében is kötelező a név pontos megjelölése, kivéve, ha az illető maga kérte nevének elhallgatását. Lehetőleg ne túl gyakran élj az ellenőrizhetetlen hivatkozások módszerével. További tippekért nézd meg az interjú hivatkozásáról szóló segédletünket.

A szó szerinti hivatkozás formai elemei: idézőjel a szövegben és a kötelező adatelemek megadása (szerző vezetékneve, évszám, oldalszám).

„A szövegben öt-hat sornál rövidebb hivatkozásokat (citátumot) célszerű használni, hogy ne törjük meg a szöveg, illetve okfejtés folyamatosságát” (Szabó, 2001, p. 215).

Parafrázis: hosszabb szöveg tömör tartalmi összefoglalása saját szavaiddal. A parafrázis esetében éppoly korrekt módon és visszakereshetően kell megadni az említett mű forrásadatait, mint a szó szerinti idézés esetében.

A parafrázis formai elemei: szerző vezetékneve, évszám.

Példa

Eredeti szöveg:

„Mint tudjuk a század első két évtizedében a magyar futball belső társadalmi kontextusa mindenekelőtt az MTK-FTC derbi (illetve annak szimbolikája) révén ismerhető meg. Nem véletlen, hogy ebben az időszakban a válogatott játékosok többsége is főleg e két csapatból kerül ki. Az 1888-ban túlnyomórészt belvárosi zsidó polgárok által alapított Magyar Testgyakorlók Köre és az 1899-ben ferencvárosi sváb kispolgárok és szakmunkások által létrehozott Ferencvárosi Torna Club közötti több évtizedes küzdelem egyfajta asszimilációs versenyfutásként értelmezhető.”

Az idézett mű: Hadas, M. (1999). Stílus és karakter: Futballhabituológiai traktátus. Replika, 36 (június), 125-144.

Parafrázis az eredeti szövegből:

Az általam vizsgált csoportok társadalomtörténetét tekintve, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a tényt, hogy asszimilációs törekvéseiknek a labdarúgás világában különös hangsúlyt adtak. A zsidó polgárok, illetve a ferencvárosi sváb kispolgárok által alapított és támogatott két klub, az MTK, illetve az FTC küzdelme már a század elején komoly szimbolikus jelentőséggel bírt e két csoport közötti vetélkedésben (Hadas, 1999).

[1] A példákban az APA-szabvány előírásait követjük.

Hol kell hivatkozni?

A szövegben két helyen kell hivatkoznod: szöveg közben és a hivatkozásjegyzékben. Amire hivatkozol a szöveg közben, azt feltétlenül tüntesd fel a hivatkozásjegyzékben és fordítva is: ami szerepel a hivatkozásjegyzékben, arra mindenképpen hivatkozz a főszövegben.

Szövegközi hivatkozás

A szövegben csak utalásszerű a hivatkozás. A hivatkozások jelölésekor legyen egyértelmű, hogy mettől meddig terjed az állítás, amit a hivatkozással alátámasztasz. A szövegközi hivatkozásnak két fajtája van: zárójeles és narratív hivatkozás.

– Zárójeles hivatkozás: az idézés végén zárójelben jelöld a szerző vezetéknevét, az évszámot és szó szerinti idézés esetén az oldalszámot.

Példa

„A szövegben öt-hat sornál rövidebb hivatkozásokat (citátumot) célszerű használni, hogy ne törjük meg a szöveg, illetve okfejtés folyamatosságát. E rövid idézetek csupán azt szolgálják, hogy a cikk végén levő irodalomjegyzék, illetve hivatkozások segítségével az olvasó kikereshesse a bővebb, teljesebb szöveget az eredeti műből (referencia)” (Szabó, 2001, p. 215).

– Narratív hivatkozás esetén a hivatkozás beágyazódik a szövegbe, a hivatkozás elemei kettéválnak. A szerző és az évszám a szövegbe kerül, azt oldalszám (szószerinti idézés esetén) zárja a mondatot.

Példa

Szabó (2001) arra hívja fel a figyelmet, hogy „a szövegben öt-hat sornál rövidebb hivatkozásokat (citátumot) célszerű használni, hogy ne törjük meg a szöveg, illetve okfejtés folyamatosságát” (p. 215).

Hivatkozásjegyzék

A hivatkozásjegyzék azon művek jegyzéke, amelyekre a dolgozat főszövegében szó szerint vagy tartalmilag hivatkozol.

Bár a hivatkozásjegyzék a dolgozat végére kerül, a bírálók ezzel kezdik az olvasást. Ebből látják, megtaláltad-e a téma legfontosabb műveit s, hogy mennyire vagy tájékozott a témában.

A hivatkozásjegyzék alapvető formai jegyei:

    • nincs sorszámozás,
    • új oldalon kezdődik,
    • a szerző vezetékneve szerinti betűrendben; ha nincs szerző vagy szerkesztő, akkor cím szerint kell besorolni.

Nézd meg ezt a segédletet, hogy folyó szövegben lásd a szövegközi hivatkozások és a hivatkozásjegyzék használatát.

Hivatkozási stílusok, hivatkozási szabványok

A hivatkozási stílus határozza meg a hivatkozás kötelező elemeit és azok formáját.

Tudományterületenként eltérő szabványok léteznek. A társadalomtudományok területén (így a közgazdaságtudományban is) széles körben használják az APA, a jogtudományban az Oxford, a bölcsészettudományban a Chicago, az irodalom, művészetek területén pedig az MLA-stílust.

A Corvinuson a javasolt és általánosan használt szabvány az APA. A dokumentumtípusok hivatkozására vonatkozóan hasznos információkat találsz az APA oldalán, a legfrissebb verzió (nyomtatott formában) pedig elérhető a Társadalomtudományi olvasóteremben az alábbi kiadványban: Publication manual of the American Psychological Association: The official guide to APA style.

Kötelező adatelemek APA-szabvány alapján

Az alábbiakban csak a leggyakoribb dokumentumtípusokról ejtünk szót, további példákat az APA oldalán, illetve a Hivatkozások dokumentumtípusonként című részletes segédletünkben találsz.

Könyv

Szerző vezetékneve, keresztnevének kezdőbetűje. (kiadás évszáma). Cím (Kiadás száma). Kiadó neve.

Kornai, J. (1982). A hiány (2nd ed.). Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Tüntesd fel a kiadás számát a cím után zárójelben.

Több szerző esetén a nevek között vesszőt, az utolsó szerző előtt &-jelet tegyél a hivatkozásjegyzékben.

Ha a könyv szerkesztett, azaz több tanulmányt tartalmaz, akkor jelöld a név után, hogy a szerző szerkesztő, pl.: Kornai, J. (Ed.)

E-könyvek esetében, ha van DOI azonosítója, tüntesd fel a kiadó után.

Könyvrészlet

Szerző vezetékneve, keresztnevének kezdőbetűje. (Kiadás éve). A tanulmány címe. In Szerkesztő vezetékneve, keresztnevének kezdőbetűje. (Eds.), Cím (pp. tól-ig oldalszám). Kiadó neve.

Lengyel, Gy., & Vicsek, L. (2004). A biztonsághiány egyéni és társadalmi komponensei. In Kolosi, T., Tóth, I. Gy., & Vukovich Gy. (Eds.), Társadalmi riport (pp. 484-499). TÁRKI.

Csak szerkesztett könyvek fejezeteire hivatkozz, szerzett könyv esetében az egész könyvre.

Ha az e-könyvrészletnek nincs oldalszáma, hagyd ki.

Ha egy fejezetnek van önálló DOI-ja, a hivatkozásban a kiadó neve után tüntesd fel.

Folyóiratcikk

Szerző vezetékneve, keresztnevének kezdőbetűje. (Évszám). Cikk címe. Folyóirat címe, évfolyam(lapszám), tól-ig oldalszám. DOI vagy URL

Middleton, J. (2011). The test of time: Neuropsychological approaches to children: Towards a developmental neuropsychology. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 16(2), 247-251. https://doi.org/10.1177/1359104511404364

Ha a folyóiratcikk oldalszám helyett cikkszámmal rendelkezik, használd az „Article”-szót és add meg a cikkszámot

PLoS ONE, 13(3), Article e0193972.

Ha a folyóirat nem használ kötet-, szám- és/vagy cikk- vagy oldalszámot, hagyd ki a hiányzó elem(ek)et a hivatkozásból.

Játék!

Kattints az alábbi játékra és teszteld a tudásod!

Kötelező adatelemek

Egyéb tippek

Az alábbiakban néhány kiegészítő információt osztunk meg a hivatkozások kezelésének témaköréből.

Hivatkozásjegyzék, felhasznált irodalom, bibliográfia

A felhasznált dokumentumok jegyzékét többféleképp nevezik, de ezek között tartalmi különbség van. Figyelj oda, hogy melyiket kérik a dolgozathoz.

  • Hivatkozásjegyzék: minden mű, amire hivatkoztál a dolgozatban.
  • Felhasznált irodalom vagy irodalomjegyzék: minden mű, amit a megíráshoz elolvastál, de nem feltétlenül hivatkoztál rá.
  • Bibliográfia: rendszerezett irodalomjegyzék, amely tartalmazza a mű szempontjából releváns irodalmat.

Játék!

Kattints az alábbi játékra és teszteld a tudásod!

Hivatkozásjegyzék

Kereszthivatkozás (vagy közvetett hivatkozás)

Kereszthivatkozásnak nevezzük, ha olyan műre hivatkozol, amire egy másik mű hivatkozott, de nem olvastad az eredeti művet. Ilyen esetben a szöveg közben utalni kell mindkét műre, pl. (Rabbitt, 1982, idézve Lyon et al., 2014), a hivatkozásjegyzékben viszont csak a ténylegesen felhasznált forrást tüntesd fel.

Használatát alapvetően kerüld; akkor élj ezzel a lehetőséggel, ha nem férsz hozzá az eredeti műhöz, vagy ha nem érted az eredeti nyelvet stb.

Lábjegyzet

Ellentétben más stílusokkal (pl. Oxford-stílus, jogtudomány) az APA-stílus a hivatkozásokat nem a lábjegyzetbe teszi, hanem ahogy már eddig volt róla szó, a szöveg közben helyezi el. A lábjegyzetbe a szöveg fő gondolatmenetet megtörő kiegészítést, magyarázatot tedd.

A 2024/25-ös tanévben összegyűjtöttük a hallgatók dolgozataiban előforduló tipikus hivatkozási hibákat, s megjelentettük az alábbi cikkben:

Kőrösi K., Árvai D., Demecs É., Merényi Zs. & Nyitrai E. (2025): Így hivatkoztok ti: beszámoló a Budapesti Corvinus Egyetem Könyvtárában újonnan bevezetett Hivatkozásjegyzék ellenőrzése szolgáltatás tapasztalatairól. Új Pedagógiai Szemle, 74(5-6). 71-79. https://doi.org/10.71157/upsz.2025.05-06.06

Olvasd el, hogy Te már ne kövesd el ugyanezeket a hibákat! Elérhető a Corvinus Kutatások repozitóriumból is.

Plágium

Plágium, ha más munkáját a sajátodként tünteted fel.

„Plagizálást követ el az, aki munkája során az idegen forrásokat nem a szakmai elvárásoknak megfelelő formában, korrekt hivatkozásokkal használja fel.” (BCE Etikai Kódex, 2009.)

Plágiumhoz vezethet:

    • idegen szöveget veszel át hivatkozás nélkül,
    • helytelenül vagy hiányosan hivatkozol – akkor is, ha nem szándékosan történt,
    • álparafrázist készítesz (adott szövegrész szavait kicseréled szinonimákkal),
    • patchwork-módon írsz: különálló művekből ollózod össze a dolgozatot; ez akkor is problémás, ha minden külső forrást lehivatkozol,
    • ha a dolgozatod mással iratod meg, de sajátként adod be,
    • saját írásművedet változtatás nélkül újból beadod más kurzuson/egyetemen,
    • felhasználod saját korábbi műved, de nem hivatkozod le (önplágium).

További információkért (plagizálás súlyossága, szankciók) tekintsd át az alábbi egyetemi szabályzatokat, segédleteket:

Játék!

Kattints az alábbi játékokra és teszteld a tudásod!

Mi minősül plágiumnak?

Plágium teszt haladóknak

Kérdésed van?

Hivatkozások: kérdezz-felelek

Hivatkozáskezelő szoftverek

Komolyabb kutatómunka esetén nagyon hasznos eszköz egy hivatkozáskezelő szoftver, mely gyűjti, tárolja a felhasznált forrásokat, valamint beilleszti az írásműbe a szövegközi hivatkozásokat és elkészíti a hivatkozásjegyzéket. Bár egyik sem dolgozik 100%-os pontossággal, de használata nagymértékben csökkenti a hivatkozások kezelésére fordított időt.

Számtalan különböző szoftver létezik, ingyenesen használhatóak vagy előfizetéssel működőek. A legismertebb ingyenesek közé tartozik a Zotero és a Mendeley, míg az Endnote desktop előfizetéses verzió. (Az Endnote web verzió, mely az előfizetett Web of Science adatbázis része kevesebb funkciót kínál.) A Zotero egyszerűen használható, gyorsan fejlődő, nyílt forráskódú termék, a Mendeley az Elsevier cég terméke, a hivatkozáskezelők alapfunkcióit kínálja.

Az említett szoftverekre jellemző, hogy bármilyen internetes oldalon talált publikáció adatait le tudják menteni egy kattintással, akár teljes szöveggel együtt is. Nyomtatott dokumentumok adatait is lehet benne rögzíteni. A lementett szövegekhez megjegyzéseket illeszthetsz, illetve annotációkat készíthetsz; ezeket eltárolja a szoftver és nagyban segíti az írás folyamatát.

A Zotero részletes bemutatását lásd itt: Zotero 7 – használati útmutató; használatát a szemeszter folyamán oktatjuk, konzultációt is kínálunk. Figyeld az aktuális tréningjeinket.

Harmadik modul: Témaválasztás

A lecke célja: a tananyag felhasználója megismerje a témaválasztás kritériumait

Követelmények:

Akkor sajátítottad el megfelelően a tananyagot, ha:

  • fel tudod sorolni a témaválasztás kritériumait;

Időszükséglet: a tananyag elsajátításához körülbelül 30 percre lesz szükséged.

Kulcsfogalmak:

  • témavadászat, témaválasztás, témakör;
  • érdeklődés, felkészültség;
  • forrás, hozzáférhetőség, kezelhetőség;
  • idő, valódi probléma.

~~~OOO~~~

A szakdolgozat nagyon fontos részét képezi a felsőoktatási tanulmányoknak, hiszen annak megírásával bizonyítod, hogy képes vagy a tanultak rendszerezésével az elméletet magas színvonalon alkalmazni a gyakorlatban.

Legfontosabb kritériumai:

  • az elsajátított elmélet gyakorlati alkalmazása,
  • a tudás rendszerezése,
  • a szakirodalmi kutatómunka és
  • az önállóan végzett munka.

A témaválasztás a szakdolgozatírás egyik legjelentősebb része, hiszen ez már eleve meghatározza a hozzáállásod és viszonyod annak megírásához. Lényeges már az elején tisztázni, hogy nem címet, hanem témát választasz (a címadás a legutolsó mozzanatok egyike, amikorra már kiderült, hogy pontosan mit sikerült teljesítened az elképzelésekből)! Majoros Pál ezt a következőképpen fogalmazta meg: „A kutatáshoz, a dolgozatíráshoz témára van szükség. A kutatási téma lesz az a konkrét cél, amelynek elérése érdekében, a már meglévő ismeretek és módszerek birtokában a jelölt belekezd a kutatási tevékenységbe.” (Majoros, 2006; p. 15.)

Témakörből kutatási kérdés

A szakdolgozat témájának mindenképpen kapcsolódnia kell a szakodhoz és a tanulmányaidhoz, de azon belül szinte bármiről írhatsz, ami a következő fejezetben kifejtett kritériumoknak megfelel.

Nem alkalmas szakdolgozati témának egy tudományág (más néven diszciplína) bemutatása, hiszen az az adott tudomány teljeskörű, mindenre kiterjedő ismeretét kívánja meg. Keress egy témakört, vagyis szakterületet az adott diszciplínán belül, ami téged érdekel, és abban végezz egy előzetes irodalomkeresést, aminek eredményéből látni fogod, milyen területeken érdemes témára vadásznod.

Találd meg azt az ideális állapotot, amikor a téma sem nem túl széles, sem nem túl szűk (különben nem találsz elegendő és megfelelő forrást az elméleti háttérhez), térben és időben kellően leszűkített.

Amennyiben téged a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem érdekel, akkor A fenntartható fejlődés és a környezetvédelem kapcsolata az általános témakör, amin belül tudsz egy konkrétabb, szűkebb témakört keresni, pl. A környezettudatos fogyasztói magatartás motivációi.

Játék!

Kattints az alábbi játékokra és teszteld a tudásod!

Témakörből kutatási kérdés/téma

Témakörből kutatási kérdés/téma 02

Témaválasztást befolyásoló tényezők

Érdeklődési kör

Mindig olyan témát válassz, amivel szívesen foglalkozol, ami közel áll hozzád, amihez van egyéni motivációd, hiszen hónapokon keresztül kell dolgoznod rajta/vele. Nézz utána a tanszéked témaválasztással szemben támasztott követelményeinek, és az alapján gondold végig, hogy mi az, amiről szívesen írnál: gyakorlat során szerzett tapasztalatról, szakterületed valamelyik más tudomány- vagy szakterülettel való kapcsolatáról – a lehetőségek tárháza végtelen.

Ha megteheted, ne konzulenst válassz, aki majd ad egy témát, hanem találd meg a saját kutatási érdeklődésedet, és ahhoz keress konzulenst, mert így biztosan azon fogtok együtt dolgozni, ami neked fontos, érdekes, izgalmas.

Felkészültség

Mindig olyan témát válassz, amihez megvan a kellő szakmai tudásod, elméleti és gyakorlati képzettséged! Ezt akkor jelentheted ki biztosan, hogyha a felvetett kérdést vagy problémát új ismeret elsajátítása nélkül tudod kontextusba helyezni és/vagy adekvátan elemezni. Tisztázd előbb magadban, majd a konzulenssel, hogy pontosan mit vállalsz, és az alapján alakítsd ki a kutatás vezérfonalát.

Probléma valódisága

Igyekezz olyan témát választani, ami valóban problémamegoldásra késztet, aminek van elméleti ereje – ami aktuális (nem csak divatos) és jelentős, mások által még nem (túl sokszor) feldolgozott, tehát olyat, aminek már van előzménye, és van még „fehér foltja” is. Ahogyan Szabó Katalin nagyon találóan megfogalmazta: „Inkább olyan témát válasszunk, amely holnap lesz érdekes, mint olyant [sic!], amiről ma beszélnek!” (Szabó, 2009; p. 71.).   Ha sikerül ilyen témát találnod, akkor egyúttal a szakmai érdeklődésedet és hozzáállásodat is bizonyítod, és jó eséllyel számíthatsz pozitív értékelésre a dolgozat tartalmának és minőségének bírálatakor.

Források hozzáférhetősége

A téma körvonalazásakor végezz egy gyors kutatást, amiben felméred, hogy milyen forrásokhoz van hozzáférésed teljes szöveggel. Vizsgáld meg, hogy elegendő mennyiségű háttéranyag áll-e rendelkezésedre az elmélet felvázolásához, amire majd a gyakorlati/kutatási eredményeidet bemutató, elemző részben reflektálsz. Amennyiben egy cégnél vagy intézménynél írod a szakdolgozatodat, győződj meg róla, hogy van-e olyan kijelölt kontaktszemély, aki folyamatosan biztosítja neked a szükséges adatokat, dokumentumokat, illetve segít az esetleges interjúk, kérdőívezések megszervezésében, lebonyolításában.

Források kezelhetősége

Ellenőrizd, hogy rendelkezésre álló források formátumát technikailag, informatikailag és nyelvileg tudod-e kezelni, van-e eszközöd a használatukhoz, kell-e/akarsz-e fizetni a használatukért.

Rendelkezésre álló idő

Mindig adj elegendő időt magadnak az alapos kutatáshoz, irodalomkereséshez és feldolgozáshoz, az esetleges csúszások, határidő-módosulások miatt szükséges újratervezéshez (különösen akkor, hogyha kérdőíves kutatást végzel és/vagy interjúkat készítesz, hiszen bele kell kalkulálni a válaszadás és a kiértékelés idejét is).

Tartsd szem előtt az alábbi figyelmeztetést: a dátumok a naptárban sokkal közelebb vannak egymáshoz, mint ahogyan elsőre látszanak!

A választott téma

Ha úgy érzed, hogy a fenti kritériumok alapján sikerült megtalálnod a saját kutatási témádat, vizsgáld meg, hogy az valóban alkalmas-e szakdolgozatnak. Gondold végig, hogy mit vállalsz ennek a szakdolgozatnak a megírásával, vagyis mit (nem) kell teljesítened és mi a célod. Győződj meg róla, hogy a kutatási kérdésed nyitott, vagyis kifejtendő kérdés legyen, aminek a megválaszolása igényli a kutatást és vizsgálódást. Vizsgáld meg, hogy a felvetett hipotézise(i)d vagy kutatási kérdése(i)d valóban megválaszolhatók egy kutatáson keresztül.

Amennyiben nehézségekbe ütközöl vagy bizonytalan vagy a témaválasztásodban, annak megfelelőségében, bátran konzultálj a szakfelelőssel.

Játék!

Kattints az alábbi játékokra és teszteld a tudásod!

Témaválasztás kritériumai

Témavadászat

Most, hogy már tudod, hogy mit és milyen szempontok alapján keress, íme néhány javaslat arra, hogy hol tudsz inspirációt, iránymutatást keresni:

Játék!

Kattints az alábbi játékokra és teszteld a tudásod!

Témavadászat – igaz/hamis

Negyedik modul: Dolgozat megírása

A lecke célja: a tananyag felhasználója megismerje a dolgozat összeállításának kritériumait, tagolásának szabályait, valamint a dolgozat részeit.

Követelmények:

Akkor sajátítottad el megfelelően a tananyagot, ha:

  • tudod, mi a cédulázás;
  • fel tudod sorolni a dolgozat tagolásának főbb elemeit;
  • meg tudod határozni a bevezetés, a tárgyalás és a befejezés célját, feladatát és jellemzőit;
  • meg tudod határozni a címadás módját;
  • fel tudod sorolni a címadás kritériumait;
  • fel tudod sorolni a dolgozat stílusával és nyelvezetével kapcsolatos legfontosabb kritériumokat;
  • fel tudod sorolni a szakdolgozat kötelező részeit;

Időszükséglet: a tananyag elsajátításához körülbelül 45 percre lesz szükséged.

Kulcsfogalmak:

  • dolgozat váza, dolgozat tagolása, bevezetés, tárgyalás, befejezés, címadás
  • stílus, nyelvezet, formai felépítés, szakdolgozat kötelező elemei

~~~OOO~~~

Szakdolgozat

A Budapesti Corvinus Egyetem Tanulmányi és Vizsgaszabályzatának (továbbiakban: TVSz) 74. § (2) szerint „A szakdolgozat készítésének célja, hogy tanúsítsa a hallgató tudását és szakértelmét valamely általa választott témában, a választott témához kapcsolódó tudományos adatgyűjtésben, rendszerezésben, elemzésben és feldolgozásban, a témául választott jelenség vagy probléma tárgyalásában, a hipotézisalkotásban, a problémamegoldásban, alternatív hipotézisek elemzésében, az érvelésben és az ellenérvek cáfolatában, gondolatainak, nézeteinek, álláspontjának, mondanivalójának koherens, konzisztens, nyelvhasználati szempontból gondozott írásbeli kifejtésében.”

Szakdolgozat tartalmi követelményei

A TVSz 3. sz. mellékletében részletesen megtalálható követelmények alapján a szakdolgozat szakfelelős által meghatározott terjedelmi követelménye mindig a mellékletek és a tartalomjegyzék nélkül értendő, kizárólag a dolgozat szövegét foglalja magában. Minden szakdolgozatnak kötelező hivatkozásjegyzéket, valamint összefoglalás/összegzés fejezetet tartalmaznia.

Részletezve:

  • külső és belső címlap
  • tartalomjegyzék
  • dolgozat => bevezetés, tárgyalás, befejezés
  • hivatkozás- és ábrajegyzék

Szakdolgozat formai követelményei

A TVSz 3. sz. mellékletében részletesen megtalálható követelmények alapján

  • formázás:
    • 12 pontos talpas betűtípus[1], 1,5 sorköz, sorkizárt szöveg;
    • a fő- és alfejezeteket tagolással és kiemeléssel egyértelműen jelölni kell;
  • számozások
    • az oldalszámozás folyamatos, nem indul újra fejezetenként;
    • a fő- és alfejezeteket számozni kell, a számozásnak utalnia kell a hierarchiára (3.; 3.1; 3.1.1; 3.1.2; 3.2.);
    • a dolgozatban szereplő illusztrációknak legyen címe és sorszáma, továbbá látszódjon, hogy milyen típus (kép, ábra, grafikon, stb.);

1. kép – példa a fő- és alfejezetek, illetve az illusztrációk számozására (saját szerkesztés)

A korábbi leckékben megtanultad, hogy hogyan és honnan keress szakirodalmat a (szak)dolgozatodhoz. Ebben a fejezetben megtanulod, hogyan nyerd ki a talált források releváns tartalmát, majd a rendelkezésedre álló adatok és információk alapján hogyan írd meg/állítsd össze a szakdolgozatot.

Játék!

Kattints az alábbi játékokra és teszteld a tudásod!

Illusztrációk a szakdolgozatban

Szakdolgozat tartalmi elemei

[1] Ilyen típus a Times New Roman

Jegyzetelés

Az irodalomkutatás során talált dokumentumokból a választott témához, az általa fölvetett kérdésekhez és problémákhoz gyűjtesz ki minden olyan tényt, adatot, információt és/vagy definíciót, amelyik alátámasztja vagy megcáfolja a bevezetőben felvetett hipotézise(i)det, megválaszolja a kutatási kérdése(i)det. A jegyzetelés során NE tartalmat jegyzetelj (passzív jegyzetelés), hanem minden olyan információt, ami újdonsággal bír a számodra, ami több szempontból közelíti meg a kutatási témádat (pl. elméleti és gyakorlati; hazai és nemzetközi) – aktív jegyzetelés.

Játék!

Kattints a linkre, és teszteld a tudásod!

Cédulázás

A „cédulázás” kifejezés még az internet előtti időszakból származik, amikor a szerzők papír alapon jegyzeteltek, és a fontosnak tartott tartalmakat kis cédulákra jegyezték föl. Természetesen, ma már több szoftver is rendelkezésünkre áll erre a célra, mindenki ki tudja választani a neki legmegfelelőbbet. A lényeg, hogy elektronikus formában is könnyen mozgatható elemeket hozz létre a jegyzeteidből, amelyek segítségével könnyebben össze tudod majd állítani a dolgozat vázát.

2. kép – jegyzetelés kézzel vagy szoftverrel

Egy „cédula” egy forrásból (cikk, könyvfejezet, könyv, stb.) szerzett információk, adatok összességét jelenti.

A cédulázáshoz csak akkor kezdj hozzá, ha már kellően lehatároltad a kidolgozandó témát, térben és időben is pontosítottad annak kereteit, és végig tartsd magad ezekhez a határokhoz; ne a kezdetektől kezdd az elméleti/történeti bemutatást, ne tegyél globális kitekintést!

Egy cédula tartalma:

A forrás PONTOS bibliográfiai adatai, ezek nélkül soha ne használj egyetlen irodalmat sem, hiszen ezek teszik lehetővé a felhasznált szakirodalmak gyors és pontos visszakereshetőségét.

A bibliográfiai adatok tartalmazzák minimum a:

  • szerzőségi adatokat (szerző(k), szerkesztő(k)),
  • cím adatokat (főcím, alcím),
  • kiadási adatokat (könyv és könyvfejezet esetén) (x. jav., bőv., átdolg., stb. kiad.),
  • megjelenési adatokat (melyik kiadó és mikor adta ki / melyik folyóiratban jelent meg),
  • terjedelem adatokat (oldalszám).

A forrás adatait mindig olyan formában írd le, ahogy az a dokumentumon szerepel.

Azon megjegyzéseid, gondolataid, amelyek az olvasás, feldolgozás során ötlöttek fel, és amelyek az olvasottak alapos átgondolására, kritikai értékelésére sarkallnak. Ezekből a kérdésekből és válaszokból alakulnak majd ki a saját megfigyelések és vélemények, amit nagyon pozitívan értékelnek a bírálók.

Gyakorlati tapasztalat és jó tanács, hogy a jegyzetelés során érdemes szó szerint kiírni a fontosnak tartott gondolatokat, mert később a dolgozat írása során könnyebb a saját stílusodra átírni az eredeti szöveget, mint parafrázis alapján visszakeresni az eredetit.

A jegyzetelés során született cédulák segítségével építsd fel a dolgozat vázát. Értékeld és ütköztesd a kijegyzetelt gondolatokat, egészítsd ki a saját véleményeddel, majd a cél szerinti logika alapján állítsd össze, vagyis alakítsd ki a fő- és alfejezeteket, azok sorrendjét – egyszóval, a dolgozat felépítését. Figyelj arra a dolgozat egészében és az egyes fejezeteknél is, hogy a terjedelem legyen összhangban a tartalommal!

Bevezetés

A bevezetés alapvető feladata az érdeklődés felkeltése a dolgozat iránt. Ebben a részben fogalmazod meg az olvasóid számára, hogy

  • miről szól és miről nem szól a dolgozatod,
  • miért releváns a tárgyalt témád, mi az aktualitása a választott problémának/kérdésnek,
  • milyen egyéni motivációk alapján történt a témaválasztás,
  • a dolgozat elérni tervezett célját, és a hipotézise(i)det[1]/kutatási kérdése(i)det,
  • az alkalmazott módszer(eke)t[2] és a választás(uk) indoklását, illetve
  • röviden összefoglalva, hogy mit sikerült vagy nem sikerült teljesíteni, és miért.

Bár a dolgozat a bevezetéssel kezdődik, az egyes részek megírásának sorrendjében ez a befejező lépés, hiszen azt csak a dolgozat elkészülte után tudod megmondani, hogy mi valósult meg az eredeti elképzelésből és mi nem, mik voltak az esetleges akadályozó tényezők.

Ha valamit nem érintesz a dolgozatban, pedig a téma indokolná, vagy nem sikerült az elképzelések szerint teljesíteni a kutatást, szükséges valami objektív magyarázatot adnod, így nem lesz hiányérzete a bírálóknak és nem vonnak le pontot az értékeléskor. Ilyen objektív magyarázat lehet, hogyha nyelvi vagy technikai akadály miatt nem jutottál hozzá fontos forrásokhoz, hogyha többszöri időpont egyeztetés és módosítás után sem sikerült egy vagy több fontos interjút lefolytatni, vagy kérdőívet kitöltetni.

[1] A kutatás alapjául szolgáló előzetes feltevés, ami miatt maga a kutatás zajlik. A cél, hogy kiderüljön, hogy igaz-e az állításunk. Fontos: a hipotézis nem kérdés, hanem állítás.

[2] A választott módszer lehet elméleti/történeti bemutatás, kérdőíves felmérés, interjú és/vagy saját kutatás.

Tárgyalás

A dolgozat tartalmi része. Kivétel nélkül minden esetben meghatározás – állítás – bizonyítás „szentháromsága” alapján íródik, vagyis, mindig fogalmazd meg egy-két mondatban, hogy miről szól az adott (al)fejezet, majd add meg, hogy mit állítasz (vagy nem állítasz) az adott felvetésről, amely állítást végül támaszd alá vagy cáfold meg a jegyzetelés során összegyűjtött adatokkal, tényekkel, kutatási eredményekkel, definíciókkal.

A dolgozat mindenképpen tartalmaz elméleti és gyakorlati részeket is, ezeknek tartalmilag ki kell egészíteniük egymást. A szakirodalmi áttekintés során tisztázd a fogalmakat és vezesd föl a kutatásod elméleti alapjait és hátterét, majd pedig ismertesd és ütköztesd a gyakorlati tapasztalataidat, elemezd(!!) a kapott kutatási eredményeidet. Nagyon fontos, hogy az elmélet és a gyakorlat szorosan „tükrözze egymást”; ne értekezz olyan elméletről, amelyre aztán nem reflektálsz saját gyakorlati példával, és ne vizsgálj olyasmit, aminek a szakirodalmi áttekintésben nem mutattad be az elméleti hátterét!

Érdemes a dolgozatot fejezetenként írni (és elmenteni legalább három különböző helyre!), de nagyon figyelj arra, hogy az egyes részek logikailag és nyelvezetileg is kapcsolódjanak egymáshoz és illeszkedjenek a dolgozat egészébe. Sok időt spórolhatsz, ha az írás megkezdése előtt a „céduláid” segítségével csoportosítod a gondolati egységeket, jelölöd azok kapcsolati pontjait, majd egy-egy gondolati egység mentén alakítod ki a struktúrát.

Befejezés

A befejezés alapvető célja és feladata, hogy megválaszolja a bevezetőben felvázolt hipotézis(eke)t és/vagy kutatási kérdés(eke)t, összegzi a dolgozat eredményeit és ezek alapján további terveket és/vagy célokat fogalmaz meg, amelyek mentén később esetleg folytatni lehet a kutatást, vagy észrevételeket, ajánlásokat tesz a vállalatnak/intézménynek, amiről írsz.

Szintén ebben a fejezetben tudod bemutatni a kutatás és/vagy a dolgozatírás közben felmerült nehézségeket, korlátokat.

Címadás

A cím a legelső fontos információ a dolgozatról, már abból ki kell derülnie, hogy mi a témája. Éppen ezért a címadás a dolgozatírás utolsó mozzanata, hiszen a kész dolgozatból látod, hogy végül mit sikerült pontosan megvalósítani és lefedni, abból tudsz konkrét, kifejező és egyértelmű címet alkotni. További fontos kritériumok a címadással kapcsolatban, amelyek érdemes szem előtt tartanod:

  • „… összhangban áll a dolgozat témájával, céljával, tükrözi a dolgozat tartalmát,
  • … érthető, kiemeli a lényeget, de nem túl hosszú,
  • … lehetőség szerint figyelemfelkeltő [de nem bulvár!] s érdeklődővé teszi az olvasót.” (Wimmer, Juhász & Jeney, 2009; p. 58-59.)

Ha nem sikerül a fenti kritériumoknak megfelelő címet alkotnod, akkor egy alcímmel tudod pontosítani vagy kifejteni a címben megadott adatokat.

Az „Az AI elveszi a magyar banki ügyintézők munkáját” helyett (ami egy bulvárlapban vagy egy személyes blogban kiváló választás lehet) az „A mesterséges intelligencia lehetséges veszélyei Magyarországon a bankban dolgozó diplomás közgazdászok körében” sokkal alkalmasabb választás szakdolgozat címének.

Játék!

Kattints az alábbi játékokra és teszteld a tudásod!

A szakdolgozat felépítése

A szakdolgozat felépítése 02

A dolgozat stílusa és nyelvezete

A legtöbb hallgatónak a második legnagyobb problémája a „Hogyan álljak neki egyáltalán?” után a dolgozatban alkalmazott stílus és a nyelvezet kérdése. Amikor elérkezel a dolgozat összeállításához, tisztázd, hogy kik lesznek annak olvasói, ez határozza meg a stílust és a szóhasználatot. A felsőfokú tanulmányok ideje alatt írt dolgozatok mindegyikét az oktatók olvassák, azaz, szakmai közönségnek írsz szakmai témáról.

Dolgozatod szövege legyen érthető és követhető; fogalmazz pontosan, következetesen és egyértelműen. Figyelj a szakkifejezések helyes használatára, de kerüld az idegen szavak fölösleges használatát! Nem attól lesz tudományos értékű a dolgozat, ha teletűzdeled latin vagy görög, illetve fölöslegesen angol nyelvű szavakkal és kifejezésekkel, ugyanakkor, a szakkifejezések nem helyettesíthetők köznapi szavakkal.

Fogalmazz határozottan: szeretném bemutatni helyett bemutatom/be fogom mutatni; ezzel egyszerre növeled az önbizalmad és az olvasó előtt is határozottnak, szakmailag felkészültnek tűnsz.

Nagyon figyelj a helyesírásra (akármilyen nyelven írsz) és a pontos gépelésre, elütésekből sem adódjanak hibák a dolgozatban! Amikor úgy érzed, készen vagy, add oda egy szaktársadnak és egy laikusnak is átolvasásra, akik még nincsenek hozzászokva a szöveghez, emiatt könnyebben észreveszik az esetleges nyelvtani és nyelvhelyességi hibákat. Ne hagyatkozz csak a szövegszerkesztő helyesírás-ellenőrzőjére, mert az sem tévedhetetlen és az egyébként értelmes, de az adott szövegkörnyezetben hibás szavakat nem jelzi (pl.: könyvtár helyett könyvtér).

Fogalmazz tárgyilagosan és érzelemmentesen, mindig tartsd szem előtt a vitakultúra szabályait és kereteit! Lehet egyet nem érteni és ezt szabad kifejezni, de tilos minősíteni.

Játék!

Kattints az alábbi játékokra és teszteld a tudásod!

Akasztófavirág – íráskészség

Az első két modul (Könyvtárhasználat – szakirodalmi források, ill. Ctrl C – Ctrl V: Hivatkozások, plágium) és a belinkelt segédletek elegendőek ahhoz, hogy a SZEMTANK-kurzus könyvtári modulját lezáró tesztet eredményesen kitöltsd. Ha további segítségre van szükséged, gyere el a szemeszter folyamán meghirdetett különböző képzéseinkre, konzultációkra.

Vágólapra másolva
×