Main page Budapesti Corvinus Egyetem - Budapesti Corvinus Egyetem Jump to main content
Back to contacts

CV - Dr. Kovács Gábor István

Personal data

Dr. Kovács Gábor István

Egyetemi Adjunktus / Assistant Professor
Senior lecturer
1973
Qualifications, scientific degrees
Higher education qualifications
  • 1991 - 1995
    ELTE, Angol nyelvtanári szak (A)
  • 1995 - 1999
    ELTE, Angol nyelv és irodalom szak (kieg.) (B)
  • 2003 - 2010
    ELTE, PhD in Language Pedagogy (F)
Scientific degrees and awards
  • 2010, PhD
    ELTE
Career
Workplaces
  • 1994 - 2003
    Ameropa Nyelviskola, angol nyelvtanár
  • 2003 - 2011
    Budapesti Corvinus Egyetem, egyetemi tanársegéd
  • 2011 -
    Budapesti Corvinus Egyetem, egyetemi adjunktus
Awards, titles, honors
  • 2019, Rektori kitüntető oklevél
    Budapesti Corvinus Egyetem
Language skills
Language
Speaking
Writing
Reading
Media appearance
English
Advanced
Advanced
Advanced
Yes
Language skills
  • Language: English
    Speaking: Advanced
    Writing: Advanced
    Reading: Advanced
    Media appearance: Yes
Research, professional activity

pszicholingvisztika, kognitív pszichológia, statisztika, kutatásmódszertan, kvantitatív tartalomelemzés, tudományos íráskészség-fejlesztés

multidisciplinary social sciences

pszicholingvisztika, kognitív tudomány, munkamemória, médiakutatás, idegennyelv-elsajátítás

pszichometria (tesztfejlesztés)
Major research projects
  • 2011 - 2014, Átfogó magyar munkamemória-teszt kifejlesztése
    Form of participation: leader of the research team
    Moneylender: MTA (Bolyai-ösztöndíj)
    Further info about research: A kutatás célja egy kifejezetten magyar anyanyelvű vizsgálati személyek számára optimalizált, átfogó, moduláris felépítésű munkamemóriateszt-csomag kifejlesztése és standardizálása. Az egységes Magyar Munkamemória-teszt (MAMUT) egy integrált szoftvercsomag formájában szabadon hozzáférhető lesz, és a munkamemória-modell valamennyi komponensének mérésére tartalmaz eljárásokat. A Magyar Munkamemória-teszt a következő modulok független mérését teszi lehetővé: 1. verbális munkamemória kapacitása , 2. téri-vizuális munkamemória kapacitása, 3. multimodális reprezentációk létrehozásának (binding) képessége az epizodikus pufferben, 4. a központi végrehajtó különböző funkciói, mint (a) verbális tárolás és feldolgozás koordinációja, (b) téri-vizuális tárolás és feldolgozás koordinációja, (c) stratégiai előhívás a hosszú távú emlékezetből, (d) szelektív figyelem, és (e) feladatváltás. A tesztcsomag fejlesztése három, egyenként egy-egy éves szakaszban valósul meg; ez lehetővé teszi az egyes modulok több lépcsőben történő, időközbeni publikálását (2012, 2013, és 2014 nyarán).
  • 2003 - 2008, A beszélt idegen nyelvi input feldolgozása az emlékezeti rendszerekben
    Form of participation: leader of the research team
    Moneylender: Állami ösztöndíj
    Further info about research: The research project comprises a series of three experimental studies on the relationship between human memory systems and the processing of spoken second language input. In order to determine which features of L2 input are associated with processing difficulties, performance measures were taken of both the immediate repetition (Experiments 1 and 2) and the long-term learning (Experiment 3) of novel phonological sequences (nonwords). The results indicate that the short-term retention of L2 input is strongly impaired by the presence of unfamiliar phonetic segments, while phonological and phonotactic deviances from the L1 also appear to have a detrimental effect provided the input to be retained is longer than approximately five syllables. It is proposed that the highly significant load-independent effect of phonetic disparities between the L1 and the verbal stimulus arises from the disturbances in the phonological analysis of the input prior to its storage in phonological short-term memory (PSTM). By contrast, the difficulties related to the retention of unusual phoneme combinations appear to stem from the unavailability of appropriate L2 sublexical patterns at retrieval from PSTM, when reconstructive processes rely on long-term knowledge in order to restore partially decayed traces. Interestingly, the effects obtained in immediate repetition tasks did not fully transfer to the paired-associate learning of word-nonword pairs. While the impairment associated with deviant phoneme combinations remained detectable in long-term representations, word learning performance was unaffected by the presence of non-L1 phonetic segments. A two-route model of word form learning is proposed in which the acquisition of the phonological structure of new words results from the integration of phonological codes with auditory (acoustic) representations in long-term memory. The relative contribution of these two types of information to word learning is assumed to depend on the distribution of attentional resources between the two corresponding short-term memory systems. The saliency of unfamiliar speech sounds may trigger involuntary attention shifts toward auditory short-term memory, and thus the instability of phonological traces may be compensated for by enhanced auditory representations.
Membership in scientific or professional bodies/organizations
  • 2007 - , tag, member
    Association for Psychological Science, international
Expert consultancy activities
  • 2011 - 2011
    Pest Megyei Bíróság, Kirendelt igazságügyi statisztika-szakértő
Contacts
Location at the university
  • Building: Közraktár u. 4-6.
    Room number: C310
    Extension: 7358
    Main line: 482-7358
    Fax:
    Internal fax:
gabor.kovacs@uni-corvinus.hu
http://portal.uni-corvinus.hu/index.php?id=p5100137

ld. az intézeti honlapot
Personal data

Dr. Kovács Gábor István

Egyetemi Adjunktus / Assistant Professor
Senior lecturer
Qualifications, scientific degrees
Higher education qualifications
  • 1991 - 1995
    , (A)
  • 1995 - 1999
    , (B)
  • 2003 - 2010
    , (F)
Scientific degrees and awards
  • 2010, PhD
Career
Workplaces
  • 1994 - 2003
    ,
  • 2003 - 2011
    ,
  • 2011 -
    ,
Awards, titles, honors
  • 2019, Rector's Medal
    Corvinus University of Budapest
Language skills
Language
Speaking
Writing
Reading
Media appearance
English
Advanced
Advanced
Advanced
Yes
Language skills
  • Language: English
    Speaking: Advanced
    Writing: Advanced
    Reading: Advanced
    Media appearance: Yes
Research, professional activity

pszicholingvisztika, kognitív pszichológia, statisztika, kutatásmódszertan, tudományos íráskészség-fejlesztés, nyelvtudomány, angol fonetika és fonológia, magyar nyelvhelyesség fordítóknak, angol leíró nyelvtan

multidisciplinary social sciences

Pszicholingvisztika, kognitív tudomány, munkamemória, pszichometria (tesztfejlesztés), idegennyelv-elsajátítás
Major research projects
  • 2011 - ,
    Form of participation: leader of the research team
    Moneylender:
    Further info about research:
  • 2003 - 2008,
    Form of participation: leader of the research team
    Moneylender:
    Further info about research:
Membership in scientific or professional bodies/organizations
  • 2007 - , ,
    , international
Expert consultancy activities
  • 2011 - 2011
    ,
Contacts
gabor.kovacs@uni-corvinus.hu
http://portal.uni-corvinus.hu/index.php?id=p5100137

ld. az intézeti honlapot: http://portal.uni-corvinus.hu/index.php?id=36339
Copied to clipboard
X
×