Oktatás
A Corvinus DSG német nyelvű kurzusokat hirdet meg azon alapszakos hallgatóknak, akik szeretnének a német felsőoktatási végzettségnek megfelelő bizonyítványt megszerezni a hagyományos magyar gazdaságtudományi alapképzés részeként. Tíz német tantárgy elvégzése után, az alapszakos tanulmányok végén “Zeugnis” kerül kiállításra, négy tárgy után pedig “Kleinurkunde”. A Corvinus Egyetem magyar alapszakos programjainak hallgatói bármelyik kiegészítő oklevelet megszerezhetik, az angol nyelvű programok hallgatói számára dékáni döntés alapján “Kleinurkunde” megszerzésére van lehetőség.
A Corvinus Egyetem és a Passaui Egyetem mesterképzésein résztvevő hallgatóknak kettősdiploma programot kínálunk, amelynek az egyik fontos előnye, hogy két év alatt mind a két egyetem teljesértékű diplomáját kézhez vehetik.
A DSG minősítés abban különbözik a magyar alapképzéstől, hogy a képzések német nyelven zajlanak és az adott oktatási tartalmat elmélyítik vagy kiegészítik. A németül hallgatott tárgyak kiváltják a magyar megfelelőjüket. A tantárgyakat a DSG professzorai és docensei oktatják a Passaui Egyetem professzorainak és tudományos munkatársainak bevonásával.
Alapszakos tárgykínálatunk
A magyar nyelvű szakok közül az alábbiak vesznek részt a német nyelvű képzésben:
- Gazdálkodási és menedzsment
- Pénzügy és számvitel
- Gazdaságinformatikus
- Alkalmazott közgazdaság
Az angol nyelvű szakok közül az alábbiak vesznek részt a német nyelvű képzésben:
- Gazdálkodási és menedzsment
- Nemzetközi gazdálkodás
- Alkalmazott közgazdaság
BSc
Alapszakos tárgyak rövid leírása
- Allgemeine Betriebswirtschaftslehre
A tárgy célja, hogy átfogó képet nyújtson a vállalatok értelmezéséről, működéséről és környezeti beágyazottságáról. A vállalatgazdaságtan több tudományterület oldaláról tárgyalja a vállalatokat, és a gazdálkodástant és a közgazdaságtant hangsúlyozza. A vállalatot és annak működését a felső vezetők nézőpontjából tárgyalja. A stratégia keretébe ágyazva mutatja be a működés funkcionális területeit és a vállalati magatartássajátosságait. A kurzus elvégzése után a hallgatók képesek lesznek a vállalatot, mint entitást értelmezni, és átlátják a funkcionális területek közötti kapcsolatokat. Ismerik a vállalati működés funkcionális területeinek alapjait, valamint megismerik a stratégiai gondolkodás és tervezés alapfogalmait. Értelmezni tudják a vállalatok környezeti beágyazottságát. A gyakorlati élet példáira képesek lesznek a Vállalatgazdaságtan ismeretanyagát alkalmazni, és magukat a szakmai szaknyelven szabatosan kifejezni.
- Globale Herausfolderungen der Nachhaltigkeit
A hallgatók számára olyan ismeretek és képességek nyújtása, amellyel képesek a társadalmi-gazdasági folyamatokat tágabb kontextusba helyezni, annak következményeit fenntarthatósági (társadalmi-gazdasági-ökológiai) szempontból értékelni, és az érintettek szemszögéből is vizsgálni a folyamatokat. A tárgy szemléletformáló jelleggel kívánja a hallgatókat felkészíteni arra, hogy a munka világában a gazdasági szempontok mellett figyelembe vegyék a vállalati működés ökológiai és társadalmi következményeit, és azokat képviseljék is a döntéseik során. A szemléletformálás során a hallgatók saját életmódjuk egyes elemeit is vizsgálat alá vonják, és a felelős fogyasztás aspektusait is megismerik hétköznapi életvitelük kapcsán. A hallgatók tudományos igényességgel ismerjék a gazdasági/üzleti folyamatok és a környezet állapota közötti összefüggéseket globális, regionális és lokális szinteken, a fenntartható fejlődés fogalmait és a mérésére alkalmas mutatószámokat. Cél továbbá, hogy megismerjék az emberi tevékenység által generált legfőbb ökológiai problémákat, a kiváltó okokat, valamint a megoldásukra szolgáló eszközöket egyéni, vállalati, társadalmi és nemzetközi szinten. Felismerjék, hogy a “zöld” nem feltétlenül jelent valóban fenntartható megoldást akár környezeti, akár társadalmi értelemben.
- Investition und Finanzierung
A vállalati pénzügyi alapok elsajátítása és a legfontosabb pénzügyi piaci számítások, értékelési elvek használatának megértése és begyakorlása. Mindezeken belül a tantárgy célja az általános hozam-, jelenérték- és jövőérték-számítás elsajátítása. A hallgatóknak tisztában kell lenniük a főbb értékpapír-piaci és egyéb eszközök kockázataival, illetve árazási alapelveivel. Képeseknek kell lenniük vállalatok és projektek értékelésére, megvalósíthatóságuk egyszerűbb elemzésére. Átlátják a vállalatok finanszírozási lehetőségeit, a finanszírozási szerkezet megválasztásának előnyeit és hátrányait, az osztalékpolitika főbb elveit.
- Marktforschung
A tárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a marketingkutatás fogalmait, folyamatait, legfontosabb piaci szereplőit. Továbbá a tárgy célja a hallgatókban kialakítani keresési, elemzői és kutatásszervezési képességeket. Továbbá fontos szerepet kap a kritikus gondolkodás erősítése, melynek segítségével azok is értékelő módon képesek feldolgozni kutatási jelentéseket, akik a gyakorlatban nem végeznek marketingkutatást.
- Wirtschaftrecht und Steuerlehre
A tárgy alapvető célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a legfontosabb jogi alapfogalmakat, és áttekintse a gazdaság és jog egymáshoz fűződő viszonyát. Ebben a körben betekintést enged egyfelől a piaci kapcsolatok mellérendeltségen alapuló jogi szabályozásába (ideértve különösen a szerződési jogi, és társasági jogi alapismereteket), másfelől pedig a piacot érintő vertikális jogi keretrendszerbe (ideértve különösen az adójogi alapismereteket). Mindezek körében a kurzus súlyponti kérdésként tekint azon jogi instrumentumok elemzésére, amelyek a piaci szereplőket gazdasági tevékenységük végzése során a fenntarthatóság követelményének való megfelelésre ösztönzik. A tárgy oktatása során hangsúlyosan jelenik meg az a megközelítés, hogy a kurzus elsősorban a jogi gondolkodás sajátosságainak megismertetésére, illetve megértése és nem a jogszabályi rendelkezések mechanikus memorizálására kívánja ösztönözni a hallgatókat.
- Verhalten in Organisationen und Personal
A tárgy a szervezetek működésével és működtetésével foglalkozik, elsősorban azok magatartási és vezetési vonatkozásaira koncentrálva. A tárgy célja, hogy a legfontosabb szervezetelméleti koncepciókat, vállalati formákat, változásvezetési helyzeteket, továbbá a szervezet-környezet kapcsolatrendszert magatartástudományi perspektívából vizsgálja meg. A kurzus arra a feltevésre épít, hogy a szervezetekben az emberek jelentik az üzleti siker és a szervezeti alkalmazkodóképesség zálogát és az a munka, amit végeznek, egyéni boldogulásuknak is meghatározó eleme. Jelentős részben építve a tárgy keretében szerzett elméleti ismeretekre, a szemináriumokon a gyakorlati kérdések kerülnek előtérbe: az emberierőforrás-menedzsment alapfogalmait, eszközrendszerét, ezek célszerű alkalmazási lehetőségeit és a jövőbeli fejlődés irányait is bemutatjuk. A tárgy mélyrehatóan foglalkozik a személyiségtípusokkal, a vállalati emberkép modellekkel, a motivációs mechanizmusokkal, a vezetési stílusokkal, a csoportdinamikával, a szervezeti kultúrával, a munkahelyi stresszel, a humán erőforrás kérdésköreivel és a változásvezetéssel.
- Betriebswirtschaftliche Entscheidungstheorie
A tárgy célja, hogy a diákok számára a gyakorlatban használható ismeretanyagot, eszköztárat, módszertani segítséget nyújtson a problémafeltáráshoz, a döntés-előkészítéshez és a problémamegoldáshoz. Megkülönböztetjük a biztos, a bizonytalan és a kockázatos helyzetekben történő döntéshozatal sajátosságait. A kurzus során érzékeltetni kívánjuk a rendelkezésre álló módszerek sokféleségét, valamint a megfelelő döntési technikák kiválasztásának fontosságát és nehézségeit. Hangsúlyozzuk a többszempontúság fontosságát, amely vonatkozik egyrészt a gondolkodásmódra (több szereplő, értékítélet, kontextus stb. érvényesítése); másrészt arra, hogy forrásként több diszciplínára épül a tárgy; harmadrészt pedig a módszerek alkalmazhatóságának széles skálájára. A kurzus egyéni és csoportos formában az elméleti és a tapasztalati tanulás ötvözésére épít, és reflektív gondolkodásra, asszertív kommunikációra, együttműködésre és önálló problémamegoldásra kíván ösztönözni.
- Grundlagen des Marketings
A tárgy keretében a hallgató olyan ismeretekre tesz szert, amellyel mind elméleti, mind gyakorlati tudása gazdagodik. Ezen ismeretek egyrészről az egyetemen más tárgyak keretében is előkerülnek, másrészről a hallgató későbbi munkájában rendkívül jól hasznosíthatók. Az ismereteken túl a hallgatók képesek a marketing fogalmak értelmezésére, rendszerezésére és helyes azonosítására. Nyitottá válnak új információk és más megközelítések befogadására, a csoportmunka révén fejlődik felelősségvállalásuk és kooperációs készségük, képesek érvelésre, vitára és mások véleményének befogadására, illetve saját álláspontjuk kifejtésére és bemutatására.
- Informationsmanagement
A digitális technológiák – pontosabban az információtechnológia és az információrendszerek – kritikus szerepet játszanak a versenyképes üzleti folyamatok támogatásában. A tárgy célja, hogy felkészítse a hallgatókat és a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adjon arra vonatkozóan, hogyan és milyen módon alkalmazhatják a digitális technológiákat a legkülönbözőbb üzleti helyzetekben. Ennek megfelelően a tárgy átfogó képet ad az üzleti célú információ-technológiai alkalmazások alapvető fogalmairól, elemeiről, az információrendszerek bevezetéséről és működtetéséről. A tárgy széles körben használatos alkalmazás-kategóriákat mutat be, sok illusztrációval és jelentős teret ad az üzleti, szervezeti, stratégiai kapcsolódások, problémák feltárására is, a technikai vonatkozásokat projektmenedzsment és változtatásmenedzsment kérdésekkel ötvözi, és az üzemeltetés kérdéseire is kitér.
- Kostenrechnung
A tárgy célja, hogy alapvető áttekintést adjon a vállalati költségszámítás legfontosabb rendszereiről. A kiindulópont a kontrolling és a vállalatértékelési módszerek mélyebb megértése. Ezen a vonatkoztatási kereten belül kerül sor a költségszámítás céljainak és komponenseinek tárgyalására, a vállalati eredménnyel és nyereségességgel való kapcsolat vizsgálatára, valamint az alapvető informatikai támogató háttér megismerésére. Az oktatás előadások, valamint az előadásokba integrált szemináriumok mentén valósul meg. A hallgatók számos alkalmazási terület és példa megismerésével, valamint valós helyzeteket bemutató vállalati vendégelőadás segítségével képessé válnak az elmélet és a gyakorlat ötvözésére, az elmélet és a gyakorlat közötti kapcsolódási pontok megértésére.
- Wirtschaftsdeutsch I-II.
Mesterszakos tárgykínálatunk
A Corvinus DSG mesterszakon oktatott tárgyai szabadon választhatók, az Egyetem bármely mesterszakos hallgatója felveheti őket. A Budapesti Corvinus Egyetem mesterprogramjai közül a Passaui Egyetemmel közös kettősdiploma-programban az alábbiak vészt:
Vezetés és szervezés, Marketing, Supply Chain Management
Kettősdiploma megállapodás
MSc
- Strategisches Denken
A tantárgy célja a hallgatók megismertetése a nemzetközi üzleti stratégiai gondolkodás legfontosabb elemeivel. A kurzus elméleti alapot és gyakorlati példákat kínál arra, hogy a vállalkozásfejlesztési stratégiai tervezés hogyan működik a vállalatoknál, és hogyan támogatja nemzetközi üzleti döntéseik meghozatalát. A kurzus során törekszünk a vállalati együttműködésre, elsősorban gyárlátogatások és vendégelőadások formájában.
- Marketing
A kurzus a marketingmenedzsment legfontosabb kérdéseit tárgyalja, kiemelt hangsúllyal a piackutatást. A gazdaság globalizációja miatt a marketingmenedzsment folyamatai egyre fontosabbá válnak a gyakorlatban. A kurzuson bemutatjuk a marketingmenedzsment céljait, koncepcióit, eszközeit. Külön hangsúlyt kapnak a piackutatás legfontosabb kérdéseire, módszereire. Az elméleti előadásokat az esettanulmányok illusztrálják és támasztják alá.
“A DSG egy kiváló vállalati kapcsolatokkal rendelkező inspiráló nemzetközi közösség, élénk szakmai viták és évtizedes barátságok színtere.”
Prof. Zsóka Ágnes (Corvinus Egyetem akadémiai fejlesztésekért felelős rektorhelyettese, korábbi DSG igazgató és a DSG végzett hallgatója), 2022. november – Oklevélátadó ünnepség
