Oktatók / Kutatók
Kutatástámogató képzések
Kutatási infrastruktúra a BCE-n
Trénerek: Fischer Mónika, Kőrösi Krisztina
Tervezett időigény: 90 perc bemutató + konzultáció igény szerint
Időpont: május 25. 10:00, október 10. 15:00
- a Corvinus polgárai számára elérhető megbízható, lektorált szakirodalmi források és az előfizetett üzleti, pénzügyi, statisztikai adatbázisok kínálatának ismertetése
- hozzáférési módok megválasztásának segítése
- a legális forráshasználat támogatása
- a szakirodalom felhasználói igények szerinti beszerzésének lehetőségei
- a naprakész kutatás eszközeinek, a forráskezelésnek és -rendszerezésnek a bemutatása
Kimenet:
- az oktatói-kutatói autonómia fejlődése
- az egyetemi kutatási infrastruktúra tudatos, hatékony használata
- a szakirodalmi és adatforrásokról való tájékozottság
- a kutatási irányok meghatározása a szakterületek új eredményeinek ismeretére alapozva
- a kutatói / publikációs és oktatói / mentori teljesítmény növekedése
- az etikus kutatói magatartás érvényesülése a szakirodalom használat és kezelés során
- a szervezeti tudásmegosztás hatékonyságának javulása az intézményi kutatási infrastruktúra szisztematikus megismerése során keletkezett információknak az oktatói gyakorlatba, tananyagfejlesztésbe való visszacsatornázódása révén
Publikációnyilvántartás, MTMT
Tréner: Demecs Éva
Tervezett időigény: 90 perc bemutató + konzultáció igény szerint
Időpont: május 26. 10:00, október 11. 15:00
- publikációk nyilvántartásával kapcsolatos szerzői feladatok, lehetőségek ismertetése
- a Könyvtár támogató szolgáltatásainak bemutatása
- a Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT), mint hazai tudományos bibliográfiai adatbázis jellemzőinek vizsgálata, kapcsolata az Egyetem és az Országos Doktori Tanács publikációs nyilvántartásával
- személyes profilok, azonosítók használatának bemutatása
Kimenet:
- az egyetemi publikációnyilvántartási szabályrendszer megismeréséből fakadó tudatos és felelős kutatói magatartás kialakulása
- az egyetemi és egyéni publikációs teljesítmény transzparenciájának növekedése
Egyéni publikációs stratégiák, tudománymetriai alapok
Trénerek: Hoffmann Ádám, Nagy Zsuzsanna
Tervezett időigény: 90 perc bemutató + konzultáció igény szerint
Időpont: május 30. 10:00, október 12. 15:00
- publikációs csatornák, folyóiratrangsorok, mérőszámok, referencia adatbázisok ismertetése
- hagyományos és újszerű publikációs csatornák bemutatása
- a folyóiratok különféle értékelési módszereinek, mérőszámoknak és rangsoroknak a vizsgálata
- predátor és szürke zónás folyóiratok és könyvkiadók jellemzőinek, valamint a felismerhetőségnek és az ellenőrzési módszereknek a feltárása
- nemzetközi példák és helyi követelmények vizsgálata
Kimenet:
- a kutatói autonómia fejlődése
- az egyéni életcélok, életpályák és publikációs stratégiák az egyetemi teljesítményértékelés rendszer, publikációs követelmények ismeretén alapuló meghatározása, megválasztása
- a kutatói életút, a publikációs csapdák elkerülése
- a publikációs teljesítmény erősödése a publikációs csatornák megválasztásával
Nyílt hozzáférés és a tudományos kommunikáció a XXI. században
Tréner: Hoffmann Ádám, Vitéz Veronika
Tervezett időigény: 90 perc bemutató + konzultáció igény szerint
Időpont: május 31. 10:00, október 13. 15:00
- Nyitott tudomány (Open Science) mint új paradigma
- a nyitott tudományhoz kapcsolódó minták és lehetőségek (open peer reviews, open data, open educational resources, altmetrics…) bemutatása
- Plan S és jelentősége
- az Open Access alapelveinek, típusainak bemutatása
- a kiadói oldal és a pénzügyi megfontolások vizsgálata
- nemzeti és egyetemi lehetőségek, finanszírozási módok feltárása
Kimenet:
- az új tudományos kommunikációs trendekhez alkalmazkodó tudatos pályaépítés, nemzetközi kompatibilitás
- az egyetemi infrastruktúra lehetőségeinek ismeretén alapuló publikációs stratégia kialakítása
- a nemzetközi akadémiai életben való hangsúlyosabb jelenlét
- az egyéni és intézményi publikációs teljesítmény transzparenciájának növekedése
- A Plan S szerinti OA publikációs követelmények érvényesülése az egyetemi publikációs gyakorlatban
A tudományos „egoszisztéma” – tudományos közösségi hálózatok (ASNS – academic social networking sites), digitális repozitóriumok, a konferenciaposzter
Tréner: Vitéz Veronika
Tervezett időigény: 120 perc bemutató + konzultáció igény szerint
Időpont: október 14. 15:00, október 19. 15:00
- hálózatépítés, kutatói „jelenlét” erősítése
- a közösségi hálózatok jellemzőinek, használatuk előnyeinek és hátrányainak bemutatása
- intézményi és tudományterületi repozitóriumok, preprint szerverek jellemzőinek ismertetése
- a Corvinus Kutatásoknak az egyetemi tudástartalom disszeminációjában való szerepe – miért érdemes feltölteni a műveket?
- a hálózatok és a repozitóriumok összehasonlítása
- a konferenciák poszterszekciója, hogyan készül egy konferenciaposzter – gyakorlati tudnivalók
Kimenet:
- a kutatói életpálya tudatos alakítása
- a szerzői önarchiválási utak és önmenedzsment javulása
- az egyéni és intézményi impakt növekedése
- a változásokhoz való alkalmazkodókészség fejlődése
- a nemzetközi kapcsolatháló erősödése
- a többszereplős, multidiszciplináris kutatásokban való részvétel lehetőségének megnövekedése
- a publikációs teljesítmény láthatóságának javulása
Kutatási adatok kezelése
Tréner: Kurucz Erika
Tervezett időigény: 90 perc bemutató + konzultáció igény szerint
Időpont: június 1. 10:00, október 18. 15:00
- Kultúraváltás a tudományban, a nyílt tudomány, FAIR ill. nyílt adatok
- Kutatási adatok és életciklusuk
- Kutatási adatok tárolása, megosztása, adatbiztonság
- Új adatkezelési eszközök, stratégiák, licenszek
- A Fair irányelvek
- Adatrepozitóriumok, adatrepozitóriumi keresők
- Adatkezelési szokások, attitűdök, szolgáltatások a BCE-n egy online kutatás alapján
- Az adatkezelési terv
Kimenet:
- a tudásmegosztás nemzetközi gyakorlatának elterjedése az egyetem kutatói közösségében
- a nemzetközi kutatási ökoszisztéma és az egyetemi kutatási infrastruktúra tudatos, hatékony használata
- a „jó” adatkezelésről való tájékozottság
- a kutatói autonómia erősödése
- az etikus kutatói magatartás érvényesülése az adatok megosztása, újrahasznosítása során
- a kutatói teljesítmény láthatóságának növekedése
Egyetemi rangsorok
Tréner: Fischer Mónika, Kőrösi Krisztina
Tervezett időigény: 90 perc bemutató + konzultáció igény szerint
Időpontok: június 3. 10:00, október 20. 15:00
- Az egyetemek értékelésének módszerei, kvantitatív és kvalitatív tényezők
- Nemzetközi rangsorok: QS World University Rankings®, Times Higher Education, World University Rankings, Academic Ranking of World Universities (ARWU), The Center for World University Rankings (CWUR), stb.
- Tudományterületi rangsorok
- Magyar egyetemek pozíciói egyes rangsorokban
Kimenet:
- az egyetem teljesítményének transzparenciája
- az egyetemi stratégia és teljesítményértékelési rendszer támogatása
- az egyéni és intézményi impakt növekedése
- a változásokhoz való alkalmazkodókészség fejlődése
- a nemzetközi akadémiai életben való hangsúlyosabb jelenlét
Rendszeres könyvtári tréningek, konzultációk
Academic Writing for Researchers – tréning
Tréner:Halm Tamás András
Tervezett időigény: 4×1 órás tréning
- tudományos íráskészség fejlesztése oktatók és kutatók számára (PhD hallgatók és PhD-val rendelkező oktatók és kutatók számára)
- a sikeres tudományos szövegírás alapjai (témaválasztás, fő állítás, szerkezet, célratörő fogalmazás, a közönség felmérése)
- stilisztika (nyelvhelyesség, szókincs, szövegbeosztás, helyesírás, a megfelelő hangnem)
- szerkezet és érveléstechnika (fő állítás, alátámasztás, érvek és ellenérvek, cím, absztrakt, bevezetés, tárgyalás, konklúzió, további kutatási témák, limitációk, módszertan, köszönetnyilvánítás)
- műfajok sajátosságai (PhD disszertáció, tudományos cikk, konferenciaabsztrakt, konferenciaelőadás, konferenciaposzter)
- technikai és vizuális formázás (oldalkiosztás és számozás, címhierarchia, betűtípusok és méretek, bekezdések. Szövegszerkesztők (pl. MS Word) és dokumentumelőkészítő rendszerek (pl. LaTeX) előnyei és hátrányai
Kimenet:
- a tudományos írás és prezentáció különböző műfajainak alapos ismerete (mind írásbeli, mind szóbeli)
- a szövegalkotás lépései (ötletgenerálás, vázlatkészítés, revízió stb.)
- kritikus gondolkodási készségek
- szerkesztői és szövegformálás készségek
- a tudományos írás konvencióinak készségszintű ismerete (stílus, hangnem, szövegszerkezet)
- közönségfelmérés (audience assessment)
- publikációs stratégiák ismerete
- tudományos profil és láthatóság kialakítása és fenntartása
- publikációs teljesítmény javulása
Academic Writing – konzultáció
Tréner:Halm Tamás András
Tervezett időigény: 1 órás konzultáció (félévente 10 alkalom)
- tudományos íráskészség fejlesztése
- egyéni szaktanácsadás a résztvevő egy konkrét, előkészületben lévő tudományos publikációjához kapcsolódóan (hallgatók és oktatók részére egyaránt)
- érveléstechnikai, szövegformálás, stilisztikai és nyelvi tanácsadás
- PhD disszertáció, tudományos szakcikk, konferenciaabsztrakt
- elsősorban angol nyelven, angol nyelvű publikációkhoz kapcsolódóan
Kimenet:
- tudományos íráskészség fejlesztése
- egyéni szaktanácsadás a résztvevő egy konkrét, előkészületben lévő tudományos publikációjához kapcsolódóan (hallgatók és oktatók részére egyaránt)
- érveléstechnikai, szövegformálás, stilisztikai és nyelvi tanácsadás
- PhD disszertáció, tudományos szakcikk, konferenciaabsztrakt
- elsősorban angol nyelven, angol nyelvű publikációkhoz kapcsolódóan
Üzleti, pénzügyi és statisztikai adatbázisok a Könyvtárban – előadás
Tréner:Halm Tamás András
Tervezett időigény: 1 órás előadás (félévente 2 alkalom)
- bemutató a hallgatók és oktatók, kutatók számára
- a könyvtárból elérhető, előfizetéses pénzügyi és statisztikai adatbázisok bemutatása (kiemelten: Statista, MarketLine, EMIS, OECD iLibrary)
- más adatbázisok bemutatása: Eurostat, KSH
- az adatbázisokban található adatok, ill. elemzések hatékony keresésének, kinyerésének bemutatása
Kimenet:
- az adatbázisok tartalmának megismerése
- az adatbázisokban való hatékony keresés képessége
- az adatbázisok vizualizációs, kimutatástábla-készítési és egyéb haladó funkcióinak ismerete
- adatokkal jobban alátámasztott, sikeresebb publikációk
Üzleti, pénzügyi és statisztikai adatbázisok a Könyvtárban – konzultáció
Tréner:Halm Tamás András
Tervezett időigény: 1 órás konzultáció (félévente 10 alkalom)
- személyre szabott tanácsadás hallgatók és oktatók, kutatók számára
- a könyvtárból elérhető, előfizetéses pénzügyi és statisztikai adatbázisok bemutatása (kiemelten: Statista, MarketLine, EMIS, OECD iLibrary)
- más adatbázisok bemutatása: Eurostat, KSH
- az adatbázisokban található adatok, ill. elemzések hatékony keresésének, kinyerésének bemutatása
Kimenet:
- az adatbázisok tartalmának megismerése
- az adatbázisokban való hatékony keresés képessége
- az adatbázisok vizualizációs, kimutatástábla-készítési és egyéb haladó funkcióinak ismerete
- adatokkal jobban alátámasztott, sikeresebb publikációk
LaTeX alapok – tréning
Tréner:Halm Tamás András
Tervezett időigény: 3x órás tréning
- bevezetés a LaTeX szövegformáló rendszer használatába
- a LaTeX előnyei a hagyományos szövegszerkesztőkhöz képest
- LaTeX erőforrások bemutatása
- LaTeX szoftverek bemutatása
- tudományos cikk, könyvfejezet, prezentáció és bibliográfia elkészítése LaTeX-ben
Kimenet:
- tanulmányok, prezentációk, handoutok elkészítése LaTeX-ben
MTMT csoportos konzultációk
A Magyar Tudományos Művek Tárának kezelését érintő változásokhoz kapcsolódóan online könyvtári konzultációkat szervezünk.
A változásokról bővebb információ a Könyvtár honlapján érhető el.
Szövegegyezést vizsgáló programok az Egyetemen
A szövegegyezést vizsgáló (plágiumkereső) szoftverek használatát bemutató tájékoztató alkalmakat hirdetünk a Könyvtárban. Az előadás két részből áll:
- Az Ouriginal szoftver alkalmazása: a Corvinus Egyetem szakdolgozat és doktori disszertációk-beadási folyamata és az ehhez kapcsolódó Moodle modul gyakorlati alkalmazása.
- Az iThenticate szolgáltatás: az egyetemen született publikációk szövegegyezőség vizsgálatának menete.
Bemutatjuk a vizsgálatok eredményének értelmezését is.
Az online tréning időtartama 40 perc. A csatlakozási információt válaszlevélben kapják meg a jelentkezők.
Időpontok: 2022. március 24. 15:30, 2022. április 20. 15:30
Tanórába illesztett könyvtári tréningek
A tanórába illeszthető könyvtári képzések célja, hogy a hallgatókkal megismertessék a hatékony szakirodalmi keresés módszereit és eszközeit, tájékoztassanak a nyomtatott és elektronikus szakirodalmi és statisztikai-üzleti forrásokról, a szabadon hozzáférhető, illetve előfizetett elektronikus tartalmakról. Támogatják az etikus forráshasználatot, ismertetik a hivatkozás szabályait, hasznos segédprogramokat, alkalmazásokat kínálnak.
Személyes konzultációk
Az oktatók/kutatók a kutatási folyamat egészére kiterjedően előre egyeztetett időpontban személyes segítséget kérhetnek a könyvtár munkatársaitól.