Search
Budapesti Corvinus Egyetem ×
Akadálymentesített nézet

Modellváltás a magyar felsőoktatásban – OTKA kutatás

A kutatás célja

A kutatás célja annak vizsgálata, hogy a felsőoktatásban 2019-ben kezdődő, és jelenleg is tartó modellváltási folyamatban hogyan változik meg az érintett intézmények kormányzási és irányítási rendszere, az oktatók és munkatársak foglalkoztatási viszonya, és mindennek milyen hatása van az egyetemek működésére. A reform során az állam helyett alapítványok válnak az intézmények fenntartóivá. Az alapítványok élén álló kuratóriumok megszabhatják, hogy az általuk fenntartott intézmény mekkora szabadsággal rendelkezzen a költségvetését, belső irányítási rendszerét, intézményi és foglalkoztatási stratégiáját tekintve. Mivel minden intézménynek más alapítvány a fenntartója, ezért feltételezhetjük, hogy az intézmények irányítási struktúrája a jelenleginél heterogénebb lesz, és ez időben is változni fog. Az egyes megoldások más-más eredményességgel és hatékonysággal működnek majd. Az új irányítási struktúrák jellegét, bevezetését és eredményeit, a kihívásokat és jó gyakorlatokat érdemes feltárni és bemutatni, az eredményeket a nemzetközi mintákkal és trendekkel összevetni.

Az irányítás változása kiterjed a HR gyakorlatok változására is, illetve részben a HR gyakorlatok változásával manifesztálódik. A kutatás keretében vizsgáljuk, hogy az irányítási és HR gyakorlatok változásának hatására hogyan változik az oktatók foglalkoztatási helyzete és szerepe, identitása.

Emellett kíváncsiak vagyunk a modellváltásról szóló közéleti diskurzusokra és azok intézményi gyakorlatokat alakító hatására.

A kutatás keretében az alábbi négy kutatási kérdést szeretnénk megválaszolni:

  • Hogyan változik az intézmények kormányzási és irányítási struktúrája?
  • Hogyan változik az oktatók és kutatók foglalkoztatási helyzete és szerepe a modellváltás során?
  • A modellváltás hogyan jelenik meg a közéleti diskurzusokban, és ez hogyan befolyásolja a modellváltásban érintett intézmények működését, mozgásterét?
  • Hogyan ragadható meg az intézmények teljesítményének alakulása a felsőoktatási intézményekről elérhető adatok révén?

A kutatás adatai

  • A kutatás időtartama: 2021. szeptember 1 – 2025. augusztus 30.
  • A kutatás finanszírozása: A kutatás az OTKA alapból nyert támogatást. Azonosítója FK 138875.

Kutatásetikai engedély száma: KRH/245/2021 – megtekinthető ide kattintva

A kutatócsoport tagjai

A kutatócsoportban négy egyetem (BCE, BGE, SZTE, ELTE) munkatársai vesznek részt

  • Kováts Gergely (BCE), a kutatás vezetője
  • Derényi András
  • Drótos György, docens (BCE)
  • Fazekas Nóra, tanársegéd, doktorandusz hallgató (BCE)
  • Géring Zsuzsa, docens (BGE)
  • Halász Ágnes, doktorandusz hallgati (BCE)
  • Kádár-Csoboth Péter, vezető tanácsadó (IFUA), doktorandusz hallgató
  • Keczer Gabriella, docens (SZTE)
  • Király Gábor, egyetemi tanár (BGE)
  • Révész Éva, adjunktus (BCE)
  • Rónay Zoltán, docens (ELTE)
  • Toarnicky Andrea, docens (BCE)
  • Tamássy Réka, doktorandusz hallgató (BCE/BGE)
  • Vilmányi Márton, docens (SZTE)

A kutatás keretében megjelent néhány publikáció

  1. Keczer G. – Kováts G. – Rónay, Z. (2022) Innovációk a felsőoktatás-menedzsmentben? – Az egyetemvezetés trendjei és a hazai megoldások. In: Rónay Zoltán, Fazekas Ágnes, Horváth László & Kálmán Orsolya (szerk.) Keresni az újat szüntelen… Tanulmánykötet Halász Gábor tiszteletére. Budapest: ELTE PPK – L’Harmattan Kiadó, pp. 153–180
  2. Keczer G.: University governance reforms in Portugal. Hungarian Educational Research Journal. 13(1):47-63 https://akjournals.com/view/journals/063/13/1/article-p47.xml 
  3. Kováts, G. – Rónay, Z. (2021): Academic Freedom in Hungary. Vienna: OSUN Global Observatory on Academic Freedom, Wien. ISBN 978-3-200-08274-8 http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/7220/1/KovatsG_GOAF_Academic_Freedom_in_Hungary_20220218_FINAL.pdf
  4. Rónay, Zoltán – Niemczyk, Ewelina K (2022): Institutional Autonomy and Academic Freedom in the Light of National Regulatory Frameworks: Glance at Hungary and South Africa. In: Towards the Next Epoch of Education, BCES Conference Books, 2022, Volume 20. Sofia: Bulgarian Comparative Education Society. ISSN 2534-8426 (online), ISBN 978-619-7326-12-3 (online) p.209-215. https://bces-conference.org/onewebmedia/209-215%20Zoltan%20Ronay%20Ewelina%20K%20Niemczyk.pdf
  5. Zsatku, B. – Kováts, G.: The impact of institutional governance reforms on organisational culture – two case studies from Finland and Hungary. Hungarian Educational Research Journal.13(1):64-85. https://akjournals.com/view/journals/063/13/1/article-p64.xml

A kutatás keretében megtartott előadások

  1. Kováts, G. – Rónay Z. (2022): Academic Freedom in Hungary. “Reimagining Academic Freedom: Open Society University Network Global Observatory on Academic Freedom First Bi-Annual Conference” Online conference, 20-21 January 2022.
  2. Kováts, G. – Rónay Z. (2022): Az akadémiai szabadság helyzete Magyarországon. Budapesti Corvinus Egyetem Kutatási Hét, 2022. január 13.
  3. Rónay Z. – Kováts, G. (2022): „Akadémiai szabadság” – akadálymentesített-e a játék-tér? ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Pszichológiai Intézet, Illyés Sándor Emléknapok. 2022. március 29.
  4. Kováts, G. – Keczer, G. – Rónay, Z. (2022): Hungarikum-e a modellváltás? Az egyetemfenntartói struktúra hazai átalakítása a nemzetközi trendek tükrében. HuCER konferencia, 2022. május 26-27. Budapest, BME.
  5. Keczer Gabriella – Döbör András (2022): A modellváltó egyetemek sajátosságai. Külföldi példák és szegedi lehetőségek. Mellearn konferencia, 2022. június 8. https://mellearn.hu/konferencia-program-2022/
  6. Kováts G. – Dunavölgyi M. (2022): A university in transition: the impact of university governance on organisational culture. 38th EGOS Colloqium,  7-9 July 2022, Vienna.
  7. Kováts G. – Rónay Z. (2022): Academic Freedom in an Illiberal Democracy: the case of Hungary. ECER 2022 online conference, 1 September 2022.
  8. Kováts, G. – Derényi, A – Kádár-Csoboth, P. – Keczer, G. – Rónay, Z. (2022): Variations on a Theme: Foundation universities in an illiberal democracy – the case of Hungary. 44th EAIR Annual Forum, Malta, 4-7 September 2022.
  9. Drótos, Gy. – Révész, É. – Kováts, G. (2022). Is this the right move to catch up with the best? Performance contracts in Hungary.  44th EAIR Annual Forum, Malta, 4-7 September 2022.
  10. Kováts, G. – Derényi, A – Kádár-Csoboth, P. – Keczer, G. – Rónay, Z. (2022): Foundation universities in an illiberal democracy – the case of Hungary. Visiting Researcher Lecture, 16 November 2022, Torun, Lengyelország.
Vágólapra másolva
X
×
GEN.:2023.06.08. - 22:04:55