Szolgáltatások
Hallgatóknak
Jelszó
- A jelszó beállításához egy első regisztrációt kell elvégezned, amit erre a linkre kattintva érsz el.
- Felvételedkor kaptál egy levelet az egyetemtől, amiben szerepel a Neptun kódod. A regisztrációhoz erre és a születési dátumodra lesz szükséged.
- A születési dátumot elválasztó jelek nélkül, a magyar szokások szerinti sorrendben kell megadni. Pl. ha 2000. március 22-én születtél, “20000322”-t kell beírnod.
- Belépés után be kell állítanod a jelszavadat, ami minimum 8 karakterből kell, hogy álljon, 1 nagybetűt és 1 számjegyet kell, hogy tartalmazzon.
- Javasoljuk, inkább ennél bonyolultabbat használj!
- Kezdetben a Neptun jelszavad is ez volt, ezt állították be a Neptunban is alapból. A fentieket elvégezve innentől kezdve a többi egyetemi rendszerhez (levelezés, egyetemi gépekre, hálózatba belépés) használt Cusman jelszavad és a Neptun jelszavad külön életet él.
- Ha nem sikerül bejelentkezned, keresd fel az IT Helpdesket a Sóház 1. emeletén a 110-es szobában vagy a IThelpdesk@uni-corvinus.hu címen a probléma pontos leírásával.
- Elfelejtett jelszóval kapcsolatban (pl. Neptun) a Hallgatói Szolgáltatások tud segíteni
WiFi
Csak az egyetem területén elérhető hálózat
- Válasszad ki a Cornet-EAP hálózatot
- SSID: Cornet-EAP
- Azonosítás: WPA2 / WPA
- Titkosítás: AES / TKIP
- EAP-típus: PEAP
- Hitelesítési mód: MSCHAPv2
- IP-cím: Automatikus (DHCP)
- Add meg a felhasználói neved (Neptun kód) és Cusman jelszavadRészletes leírást a CORNET EAP dokumentációban találs
Hazai és nemzetközi oktatási intézményekben elérhető hálózat
- Válaszd ki az eduroam nevű hálózatot (SSID: eduroam)
- Add meg saját felhasználói neved a következő formátumban: @uni-corvinus.hu (ez azért fontos, hogy más intézményekben is tudj csatlakozni az eduroam-ra)
- Add meg a CUSMAN jelszavad
- Részletes leírást az Eduroam dokumentációban találs
VPN
A VPN (Virtual Private Network) segítségével tudsz az egyetem szerveréhez csatlakozni, ami által hozzáférsz az egyetem védett oldalaihoz és szolgáltatásihoz.
Egyetemi e-mail-cím
- Alapszolgáltatásként kapsz egy Egyetemi e-mail címet. Hivatalos ügyeket csak ennek használatával tudsz indítani.
- Formátuma: keresztnév.vezetéknév(ha több azonos nevű van a rendszerben, ide egy szám kerül)@stud.uni-corvinus.hu
- Pl. valaki.pelda3@stud.uni-corvinus.hu
- A címedet a Cusman oldalon tudod megnézni.
- Leveleidet a Microsoft 365 felületén éred el.
Számítógéptermek
Az ISZK által üzemeltetett laborok a következőek:
Nyilvános laborok a Sóházban
- Ezeket a termeket szabadon tudod használni, ha nincs bennük óra. A terem foglaltságát az ajtó mellett kifüggesztett heti órarend mutatja.
- Földszint 25
- 1. emelet 116, 117, 118, 119
- 2. emelet: 217, 208, 219, 220
- 3. emelet 302, 303, 319
Nyilvános laborok a C épületben az olvasók számára
- Könyvtár 1, 2 labor
- Könyvtár olvasótermi részein
Office 365
A Microsoft 365 egy felhő alapú szolgáltatás, ami tartalmazza az Office irodai alkalmazásokat és még több mindent. Egyetemünk 2017. nyarán vezette be elsők közöttaz országban. A hallgatóknak a teljes rendszer elérhetővé vált a levelezéssel együtt. A dolgozók számára a levelezésre történő átállás folyamatban van, a csomag többi része elérhető számukra is.
Biztonság
Soha ne oszd meg a jelszavadat másokkal!
Amikor e-mailben információt kérnek tőled mindig alaposan ellenőrizd a küldőt és a weboldalt, amire a hivatkozás mutat. A hivatkozásnak mindig az uni-corvinus.hu domainnevet kell tartalmaznia. Az egybetűs eltéréseket nehéz észrevenni, ezért a csalók erre mennek rá. Légy óvatos, mert az adataiddal visszaélhetnek és akár bűncselekményt is elkövethetnek a digitális személyazonosságoddal.
A jelszavadat évente változtasd meg!
A cusman jelszavadat kötelezően évente meg kell változtatnod. A jelszavadat a cusman.uni-corvinus.hu oldalon változtathatod meg.
Munkatársaknak
Egyetemi rendszerek
Egyetemünk központi felhasználókezelő rendszerét Cusmannak hívjuk. Ennek igénylése az ISZK eÜgyfélszolgálatán történik.
Ezeket a szolgáltatásokat tudja igénybe venni vele:
- WiFi hozzáférés
- Központi felhasználó adminisztráció
- Központi levelezés (egyetemi email cím)
- Központi autentikáció (egyetemi gépekre belépés)
- VPN-hozzáférés
- Microsoft 365 szolgáltatás hozzáférés
- Oktatótermek kihelyezett számítógépeire a bejelentkezést külön engedélyeznünk kell
Rögtön a Cusman igénylőn ezt meg lehet tenni. Utólag e-mailban a IThelpdesk@uni-corvinus.hu címen kérhető
Eltérő jelszó van:
- Neptun
- Poszeidon rendszerekhez
Vendégszolgáltatások
- A vendég hozzáférést egy Egyetemi szervezeti egység kérheti, aminek hossza maximum egy év lehet. Ha szükségesnek találja az igénylő szervezeti egység újabb egy évvel meg lehet azt hosszabbítani.
- A lejárat előtt két e-mail-t fogunk küldeni. Hosszabbítási igény esetén válaszolni kell e-mailben, amin szerepel a szervezeti egység vezetője is.
- A vendég felhasználók a dolgozókkal azonos jogosultsággal rendelkeznek. Kivéve a Microsoft 365-ből nem tudják letölteni az asztali gépre telepíthető szoftvert és a VPN szolgáltatást az Egyetemi szervezetnek külön kell kérnie.
Rendszerhasználat
Szoftveres és hardveres hibák esetén is az ISZK-t tudja értesíteni. A +36 1 482 7500 számon vagy IThelpdesk@uni-corvinus.hu címen. Személyesen a Sóház 15-ben.
Informatika által üzemeltetett eszközökön
Informatikai eszköznek minősül:
- asztali számítógép
- hordozható számítógép
- nyomtató
- fénymásoló
- szkenner
Számítógépek homogén szoftverkörnyezete:
- Windows 10
- Microsoft Office 2016 / Microsoft 365
- Antivírus program
- Adobe Acrobat Reader
- 7zip
- SPSS Statistic
- SPSS Amos
- FreeCommander
- Firefox
- IrfanView
- Java2 Runtime Enviroment
- Mozilla Thunderbird
- Notepad++
- VLC Player
Alapértelmezett levelező program a Microsoft Outlook a Microsoft 365 szolgáltatásaként. Webes vagy telepített verzióban.
További szolgáltatások:
- Főépület vezetékes telefon
- Sóház és C épület IP telefon
- Egyetem területén Wifi (Cornet-EAP)
- Nemzetközileg használható Wifi (eduroam)
- Számítógépes laborok üzemeltetése
- Informatikai eszközök szállítása
- Informatikai eszközök selejtezése
- Mobil flotta
- Informatikai beszerzés
Külön tartalmi rendszergazda által üzemeltetett rendszerek:
- Neptun
- Poszeidon
- SAP
- A tartalmi rendszergazda azt jelenti, hogy Ő oszt jogosultságot a programon belül és a program funkcionális működéséért felel.
Rendszergazdai jogosultság az egyetemi eszközökon
- Kizárólag egyetemi tulajdonban lévő hordozható eszközre adható ki a teljes rendszergazdai jogosultság (ebbe a kategóriába tartozik minden ISZK által biztosított eszköz, illetve a pályázati pénzből vásárolt eszközök is).
- A rendszergazdai jogosultsággal rendelkező eszközök külön jelzést kapnak az informatikai nyilvántartási rendszerben.
- Visszamenőleg, jelenleg használt eszközön is igényelhető a jogosultság, melyekre szintén vonatkozni fognak a felsorolt feltételek. A jelenleg használt eszközökön az ISZK elvégzi a szükséges változtatásokat (pl. BIOS jelszó megszüntetése). Ekkor a számítógép kikerül az egyetemi rendszerekből. Az új eszközök rendelkeznek egy feltelepített Windows alapú operációs rendszerrel és Office csomaggal, de semmilyen alkalmazás nincs rájuk telepítve, ezekről a rendszergazda jogosultsággal rendelkező munkatársnak kell gondoskodnia.
- A teljes rendszergazda jogosultsággal rendelkező kollégák szabadon telepíthetnek, távolíthatnak el alkalmazásokat az általuk adminisztrált számítógépeken, a szoftver jogitisztaságot betartva és vállalva a törvényes felelősséget.
- Megszűnik minden korlátozás az eszközön, szabadon konfigurálható minden.
- Ezek az eszközök kikerülnek az ISZK adminisztrálási környezetéből, így szoftveres karbantartásukról, esetleges újratelepítésükről a teljes rendszergazda jogosultsággal rendelkező felhasználónak kell gondoskodnia. Támogatásuk a saját tulajdonú eszközökkel azonos mértékben látja el az ISZK.
- Garanciális (fizikai) meghibásodás esetén továbbra is az ISZK munkatársai intézik a szervízelés folyamatát, amennyiben erre igény van.
- Biztonsági okokból a teljes rendszergazdai jogosultsággal rendelkező eszközök nem léphetnek be az egyetemi tartományba. A közös tárakat is csak VPN kapcsolaton keresztül lehet majd elérni.
- Biztonsági okokból a teljes rendszergazdai jogosultsággal rendelkező eszközök nem csatlakozhatnak az egyetemi vezetékes belső hálózatra, kizárólag a wifi-t és VPN-t használhatják
- Szükséges a fentiekkel kapcsolatban egy nyilatkozat aláírása. Ez részletesen tartalmazni fogja a feltételeket, korlátokat és lehetőségeket
A jogosultságot bármely oktató-kutató kolléga igényelheti, akinek az Intézetvezetője hozzájárul a jogosultság kiadásához. A hozzájárulás nélkül az ISZK nem hajtja végre a jogosultság módosítását. Az igényeket az alábbi elektronikus űrlapon tudja leadni.
Saját tulajdonú eszközön
Üzemeltetés átadása
- A saját tulajdonú eszköznél lehetősége van átmenetileg lemondani az üzemeltetési jogáról. Nem az eszközről mond le ez esetben!
- Ekkor ugyanazt a szoftverkörnyezetet és támogatást biztosítunk mintha egyetemi eszköz lenne.
- Hardverhiba esetén az ügyintézést vállaljuk, a költségek átvállalása nélkül.
- A rendszerből való kivonás után a Windows helyreállítását vállaljuk, aktiválni csak a rendelkezésünkre biztosított kulccsal tudjuk megtenni.
- Minden eszközt csak egyszer lehet kivonni ez alól az üzemelési mód alól
Saját üzemeltetésű eszközök (rendszergazdai jogokkal bír a gépen)
- Ezen eszközökön elsősorban az egyetem által biztosított szolgáltatások beállításában segítünk. SPSS telepítése, VPN, Wifi beállítása.
- Egyéb szoftver- és hardverhiba javításában sajnos nem tudunk segíteni, kapacitás híján. Még, akkor sem ha egyetemi munkára is használja az eszközt.
Jelszó
- Egyetemünk jelszó házirendje megköveteli, hogy legalább évente egyszer le kell cserélni.
- Erre egy figyelmeztető ablakot fog látni az ISZK által üzemeltetett gépeken E-mail-ben fogjuk értesíteni
- Cusman oldalon le tudja ellenőrizni a lejárati időt
- Biztonsági okokból a minimálisan megkövetelt jelszóról a Cusman oldalon talál tájékoztatást, bejelentkezés után.
- Lejárt jelszó esetén az egyetem semmilyen szolgáltatását nem tudja igénybe venni!
- A korlátozást a Cusman oldalon történt jelszócserével lehet feloldani, ide a lejárt jelszóval is be tud lépni!
Elérhető szoftverek
Egyetem által, otthoni használatra biztosított szoftverek:
- SPSS Statistic
- SPSS Amos
- Microsoft Office 365 számítógépre telepíthető verziója
- SAS JMP
- Matlab
- Plant Simulation a Siemens PLM
ISZK által üzemeltetett számítógépek homogén szoftverkörnyezete:
- Windows 10
- Microsoft Office 365
- Antivírus program
- Adobe Acrobat Reader
- 7zip
- SPSS Statistic
- SPSS Amos
- FreeCommander
- Firefox
- IrfanView
- Java2 Runtime Enviroment
- Notepad++
- VLC Player