Kutatások, projektek
A kutatóközpontok a tanszék három fő kutatási fókuszát tükrözik:
- Vizuális Kultúra Kutatóközpont (Kárpáti Andrea vezetésével);
- Digitalizáció és Médiakommunikáció Kutatóközpont (Bokor Tamás vezetésével);
- Metaphor in Communication and Society Research Lab (MetCommS) (Benczes Réka vezetésével).
A kutatóközpontok célja kettős. Egyrészt kutatói projekteket vonnak össze tanszéki és doktori szinten, hogy növeljék a kutatási potenciált; másrészt hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanszéki kutatások láthatóbbá váljanak mind a tudományos élet, mind a nagyközönség számára. Az egyes projektek egyszerre több kutatóközponthoz is tartozhatnak (és egyesek szükségszerűen egyikbe sem sorolhatók).
Digitalizáció és Médiakommunikáció Kutatóközpont (Bokor Tamás vezetésével)
A Kommunikáció- és médiatudomány tanszék egyik jelentős kutatási területe a digitalizáció és a médiakommunikáció köré csoportosul. Ez a kutatási terület három fő pilléren nyugszik. A kollégák kutatási kapacitása és szakértelme a következőkre terjed ki:
- Digitális (média)kompetenciák, azok fejlesztési potenciálja és a generációkon átívelő megfigyelése, különös tekintettel az olyan bomlasztó technológiákra, mint a mesterséges intelligencia, a virtuális valóság, a kiterjesztett valóság és a deepfake.
- Digitális tanulás az oktatás, a művészetek és a retorika szempontjából, válaszok keresése a hatékony tanulásra, az érvelési képesség fokozására vagy a művészetek megértésére.
- A médiareprezentációk és hatásuk a gondolkodásmódra, annak tanulmányozása, hogyan működnek a médiakeretek, tabuk és konceptualizációk, és hogyan befolyásolják a médiafogyasztók attitűdjét és mentális kereteit.
Ezek a pillérek stabil keretet biztosítanak a kommunikáció- és médiatudományban mind az alapkutatás, mind az alkalmazott kutatás szintjén. Az ilyen jellegű digitalizációs és médiakommunikációs tanulmányok gyümölcsözőek – többek között – a digitális újságírásban, a gyermek- és felnőttoktatásban, a technológiai innovációk kommunikációjában, a múzeumpedagógiában, az egészségügy társadalmi kommunikációjában, a különböző szektorok marketingkommunikációjában, a szakpolitikai stratégiák megalkotásában, valamint az alkalmazott viselkedéspszichológia kutatásában.
Digitális innovációk az alternatív vitarendezéshez a V4 országokban és Ukrajnában (DIGARD V4U)

A Corvinus Egyetem Visegrádi Standard támogatást kapott egy nemzetközi projektben való részvételre, amely az alternatív vitarendezés digitális innovációit vizsgálja.
2024 szeptemberében a SET Egyetem 4 visegrádi országgal partnerségben támogatást nyert a Nemzetközi Visegrádi Alaptól a „Digitális innovációk az alternatív vitarendezéshez a V4 országokban és Ukrajnában (DIGARD V4U)” című, 2024-2026-ra tervezett projekt megvalósítására. A projekt célja, hogy a V4-ek és Ukrajna alternatív vitarendezési (ADR) szereplőinek digitális innovációkkal kapcsolatos, azonnal alkalmazható tudatosságát fejlessze a meglévő gyakorlatok elemzése, a szükséges kompetenciák összehasonlító értékelése, valamint az angol és ukrán nyelvű online tanfolyam megtervezése és kísérleti tesztelése révén. A program támogatja Ukrajnát az igazságügyi átalakításokban, megosztja és gazdagítja a V4-ek tapasztalatait a kutatáson alapuló oktatási eszközök és anyagok kifejlesztése és széles körű népszerűsítése révén. Ez az ADR, a digitális innovációk és az oktatási szakemberek ágazatközi erőfeszítése az egyes partnerországok számára releváns egyedi és naprakész téma érdekében.
A legjobb gyakorlatok megértésének és a megfelelő technológia elérhetőségének hiánya befolyásolja az ADR és az informatikai ágazatok közötti együttműködés hatókörét.
A projektet megvalósító konzorcium a következő tagokból áll:
- Ukrajna: a projekt koordinátora: Tudományos Vállalkozói és Technológiai Egyetem (SET) Science Entrepreneurship Technology University – Erasmus projects (teacheracademy.eu)
- Szlovákia: (EISI): Európai Információs Társadalmi Intézet, o. z. (EISI) EISI (eisionline.org)
- Lengyelország: Európai Alternatív Vitarendezési Központ (ECADR) European Centre for Alternative Dispute Resolution | An International Coalition to Facilitate a Fair and Bright Future for Ukraine (ecadr.com)
- Cseh Köztársaság: Felsőoktatási Tanulmányok Központja (CHES) Home – Centre for Higher Education Studies (ches.vic.edu.au)
- Magyarország: Budapesti Corvinus Egyetem (CUB)
Magyar résztvevők:
Bokor Tamás Ph.D., egyetemi docens, Marketing és Kommunikációtudományi Intézet Adámi-Rózsa Zsanett, doktorandusz hallgató, Szociológia és Kommunikáció Doktori Iskola
A projekt kontextusa:
Az alternatív vitarendezés (ADR), mint a mediáció, a választottbíráskodás és a tárgyalás, a V4-ben a technológiai előrehaladással jelentősen fejlődött. Az IKT, a big data vagy a mesterséges intelligencia lehetőségeket rejt magában, ugyanakkor az egyes országokban és ágazatokban a digitális innováció elfogadásának, elterjedésének és fejlődésének feltételei jelentősen eltérnek. Az ADR-szakembereknek szükségük van a digitális képességek fejlesztésére, pl. a digitalizált tudás szakszerű működtetésére és kiaknázására, hogy megkönnyítsék/támogassák vállalkozói tevékenységüket, hálózatépítésüket és az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatásaikat. A választottbírósági intézmény és a felek közötti kommunikáció innovatív formái, a kiberbiztonság, az eljárási szabályok felgyorsítása és egyszerűsítése, az online platformok használata nem könnyen terjednek el. A szakemberek szembesülnek a digitális írástudással, a magánélet védelmével kapcsolatos aggályokkal és a digitális szakadékkal.
A projektet Csehország, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia kormánya társfinanszírozza a Nemzetközi Visegrádi Alap Visegrádi Támogatások keretében. Az alap küldetése a fenntartható közép-európai regionális együttműködésre vonatkozó ötletek előmozdítása.
Digital Tools for ADR online kurzus mediátoroknak
Légy részese egy gyakorlatorientált, inspiráló képzésnek, amely segít abban, hogy magabiztosan és felelősségteljesen építsd be a digitális eszközöket a mediációs gyakorlatodba!
A Digital Tools for ADR online kurzus kifejezetten mediátoroknak szól, akik szeretnék:
- a mindennapi munkájukban hatékonyan használni a digitális megoldásokat,
- megérteni az AI nyújtotta lehetőségeket és kockázatokat,
- biztonságban kezelni érzékeny adatokat,
- és a digitális térben is professzionálisan vezetni a mediációs folyamatokat.
Mi vár rád?
- Hasznos digitális eszköztár
- AI integráció és biztonság
- Adatbiztonság gyakorlatban
- Online mediációs technikák és workflow eszközök
Kezdés: 2025. október 1.
A legjobban teljesítő két résztvevő minden V4-országból és Ukrajnából meghívást kap egy tanulmányútra Kassára (Kosice, Szlovákia), amelynek útiköltségét a projekt társ finanszírozza.
Developing Media Literacy in Public Education

International Visegrad Fund
Standard Grant No. 21510566
Developing Media Literacy in Public Education: A Regional Priority in a Mediatized Age
A joint project funded by the International Visegrad Fund.
Partners:
- University of Silesia (Katowice, Poland)
- Centre for Higher Education Studies (Prague, Czech Republic)
- University of Ss. Cyril and Methodius (Trnava, Slovakia)
- Budapesti Corvinus Egyetem
Digitális felkészültség
Kutatás a felsőoktatás digitalizációjáról: hallgatói/oktatói digitális kompetenciák, kompetenciafejlesztés, a tanulási eredmények mérése. Az NKFIH-869-4/201 számú projekt a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból biztosított támogatással, a Tématerületi Kiválósági Program 2019 pályázati program finanszírozásában valósul meg.
A kutatásban részt vevő munkatársak: Bartus Tamás, Bokor Tamás és Pelle Veronika
Kutatásvezető: Dr. Vaszkun Balázs György
Víziók a mesterséges intelligencia és a társadalom kapcsolatáról
Kutatásvezető: Dr. Vicsek Lilla Mária (egyetemi docens, Kommunikáció és Szociológia Intézet, Szociológia és Társadalompolitika Tanszék)
A kutatás résztvevői: Dr. Köves Alexandra, Dr. Bokor Tamás, Pataki Gyöngyvér, Horváth Ágnes, Keszi Roland, Pajor Luca, Herke Boglárka, gyakornokok
OTKA K-131733 kutatás
A Nemzeti, Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által támogatott projekt célja a mesterséges intelligencia és a társadalom kapcsolatára fókuszáló jövővíziók és azok jelenben kivehető hatásának vizsgálata. Lényegesnek tartjuk annak vizsgálatát, hogy ezek a várakozások, kizárva bizonyos lehetőségeket, és lezárva adott utakat, miként formálják a jövőt és a jelent. A mesterséges intelligenciáról alkotott elképzelések a társadalom számos szintjén jelen vannak, ennélfogva kiemelten fontosnak tartjuk a téma szociológiai vizsgálatát. Vizsgálatunk elsősorban a 2050-ig létrejövő, mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztésekre és a munkaerőpiacra fókuszál. Kutatási céljaink elérésének érdekében egyrészt a tradicionális szociológiai interjú módszerét, másrészt speciális jövőkutatási eszközöket használunk.
Digital Transformation in Alternative Dispute Resolution: Regional Insights, Ethical Challenges, and Future Directions
Alternative Dispute Resolution (ADR) is undergoing a profound digital transformation. Technologies such as Online Dispute Resolution (ODR) platforms, artificial intelligence (AI), and blockchain promise efficiency and accessibility. Yet, this shift raises critical questions about ethics, trust, and legal certainty.
This article offers an overview of current trends, barriers, and practical recommendations, drawing on recent research and insights from Central and Eastern Europe. It also introduces an upcoming scholarly article that delves deeper into these issues.
The study was conducted within the project “Digital Innovations for Alternative Dispute Resolution in V4 Countries and Ukraine” (DIGARD V4U), which aimed to compare contextual information on ADR in each Visegrad country (Poland, Czechia, Slovakia, and Hungary) and Ukraine, as well as assess the current use of digital tools in these areas. The project is supported by the International Visegrad Fund (IVF) (https://www.visegradfund.org/ ).
The scientific study in preparation employed a mixed-methods approach combining quantitative and qualitative techniques. A structured online questionnaire was distributed among ADR practitioners in five countries—Czechia, Slovakia, Poland, Hungary, and Ukraine—yielding 86 responses. The survey captured data on digital tool usage, perceived usefulness, ease of use, and barriers to adoption. To complement these findings, five focus groups (24 participants in total) were conducted to explore attitudes, ethical concerns, and country-specific challenges in greater depth. Desk research was also carried out to compare legal frameworks and regulatory contexts across the region. This triangulation of methods ensured a comprehensive understanding of both statistical trends and nuanced practitioner perspectives.
Digitalization of ADR is not just a technical upgrade; it represents a paradigm shift in conflict resolution. Historically, mediation and arbitration relied on face-to-face interaction, emphasizing trust and empathy. Digital tools challenge this model by introducing virtual environments and automated processes. While these innovations offer efficiency, they risk undermining relational aspects that define ADR. Understanding this tension is crucial for designing systems that enhance, rather than compromise, the integrity of dispute resolution.
Digital tools in ADR include ODR platforms, secure document exchange systems, video conferencing applications, and electronic signature solutions. These technologies became indispensable during the COVID-19 pandemic, accelerating adoption. However, integration into core mediation stages remains limited. Practitioners express concerns about confidentiality, identity verification, and loss of non-verbal cues essential for building trust. General-purpose tools like Zoom and WhatsApp fail to meet professional standards for security and confidentiality, highlighting the need for dedicated platforms tailored to legal contexts.
Our mixed-methods research shows a clear divide: practitioners welcome digital tools for logistical tasks but resist their use in relational stages of mediation. Perceived usefulness (PU) is high for document management and scheduling, while perceived ease of use (PEOU) and trust drop sharply when technology enters the interpersonal domain. Ethical and legal risks—such as data breaches, identity verification challenges, and algorithmic bias—are major barriers to full adoption. This pattern aligns with the Technology Acceptance Model (TAM), which emphasizes the role of perceived usefulness and ease of use in shaping behavioral intention.
Country-specific findings reveal significant variation across Central and Eastern Europe. In Czechia, practitioners show moderate openness to digital tools for administrative tasks but express strong reservations about online mediation due to concerns over identity verification and e-signature validity. Courts remain heavily paper-based, creating procedural friction. Slovakia mirrors this trend but highlights additional challenges in some areas, where infrastructure limits access to secure platforms. Poland demonstrates the highest resistance among surveyed countries, citing procedural rigidity and lack of institutional support as key barriers. Many mediators fear that digitalization could erode professional standards without clear judicial endorsement. Hungary presents a mixed picture: some mediators adopt digital tools readily, while others face infrastructural limitations and scepticism about data security. Ukraine stands out for its proactive approach; National Association of Mediators in Ukraine (NAMU) has issued ethical guidelines for online mediation, and practitioners emphasize geopolitical screening as a unique ethical imperative. These differences underscore the need for context-sensitive strategies that address national legal frameworks, infrastructure, and cultural attitudes toward technology. Practical examples include Czech mediators using hybrid models—digital for document exchange, in-person for negotiation—while Ukrainian mediators integrate secure video platforms with identity verification protocols.
Table 1: Country Summary for Adoption of Digital Tools
| Country | Regulation of Digital Tools | ODR Phase* | Key Characteristics / Challenges | Most Used Digital Tools |
| Ukraine | Online mediation not legally regulated; NAMU guidelines only | Amateur | High individual adoption driven by necessity; lacks legal certainty; no national platform | Zoom, Google Meet, WhatsApp, Miro, Doodle |
| Poland | Regulation evolving | Experimental | Rapid digitalization; no unified ODR framework; friction with paper-based judicial system | Zoom, Teams, DocuSign, Google Drive |
| Czechia | Digital tools not explicitly regulated but allowed | Experimental | Ethical code permits digital use if principles respected; identity verification issues | Zoom, Teams, Google Drive, Adobe Sign |
| Slovakia | Emerging specific regulations | Experimental | Strategic support for digital ADR; lacks concrete legal provisions; low digital literacy | Zoom, Teams, Google Drive |
| Hungary | No comprehensive legal framework | Experimental | Strong ethical standards; lack of standardization; legislative reform needed | Zoom, Teams, DocuSign |
*Categories from Katsh, E. E., Katsh, M. E., & Rifkin, J. (2001): amateur, experimental and entrepreneurial
Artificial intelligence is emerging as a tool for enhancing ADR processes, but its role remains limited to supportive functions. Practitioners appreciate AI for tasks like drafting agreements, summarizing case files, and generating negotiation options. However, strong ethical concerns prevent its deployment in core mediation roles. Risks include algorithmic bias, lack of transparency, and potential misuse of sensitive client data. Human oversight is universally regarded as essential to maintain fairness and trust.
Table 2: Examples of concerns and risks related to AI use in ODR
| Confidentiality and Data Security: Mediators worry that AI tools like ChatGPT could learn from sensitive case data, even when anonymized, creating a risk of data leaks or misuse. |
| Algorithmic Bias: AI-generated recommendations may reflect hidden biases in training data, potentially disadvantaging one party in negotiations. |
| Accountability: If an AI-generated summary or agreement influences the outcome and later proves invalid, who bears responsibility—the mediator or the software provider? |
| Transparency: Without explainable algorithms, mediators cannot justify why AI suggested a particular settlement, undermining trust. |
| Geopolitical Ethics: Ukrainian mediators raised concerns about using software linked to Russia, emphasizing the need for ethical screening of technology providers |
The consensus is clear: AI should assist, not replace, human mediators. Ethical debates focus on accountability: who is responsible if an AI-generated recommendation influences an outcome? Furthermore, transparency in AI decision-making is critical. Without explainable algorithms, trust in digital ADR will remain low.
Several barriers hinder the widespread adoption of digital ADR. These include unclear legislation, insufficient practitioner training, and reliance on insecure platforms. Without robust regulatory frameworks and specialized tools, digital ADR will remain in an experimental phase. Ethical issues, such as data protection and informed consent, further complicate implementation. For example, mediators in Poland report difficulties in ensuring GDPR compliance when using general-purpose tools. Addressing these challenges requires coordinated efforts from governments, professional associations, and technology developers.
To support responsible digitalization of ADR, we propose the following measures:
1. Targeted Training: Practitioners need specialized education in cybersecurity, GDPR compliance, and ethical AI use. Training should include practical exercises on secure platform navigation and risk assessment.
2. Legislative Clarity: Governments should establish clear frameworks for online mediation, including standardized e-signatures and identity verification protocols. Comparative analysis shows that countries with clear digital signature laws experience higher adoption rates.
3. Secure Platforms: Develop dedicated ODR systems that meet confidentiality and data protection standards. These platforms should integrate multi-factor authentication and encrypted communication channels.
4. Hybrid Models: Combine digital tools for administrative tasks with face-to-face interaction for sensitive negotiations. This approach preserves relational integrity while leveraging efficiency gains.
Challenges observed in Central and Eastern Europe mirror those in other regions. In India, for example, weak legal frameworks and uneven digital literacy hinder adoption. Ukraine offers a unique case where NAMU has introduced ethical guidelines for mediators, demonstrating the role of professional associations in bridging regulatory gaps. These examples underscore the universal need for regulatory clarity and capacity-building. Lessons from Canada and the UK show that early investment in secure ODR platforms and mediator training accelerates adoption and builds trust among stakeholders.
A comprehensive research article is currently in preparation under the DIGARD project, which focuses on digitalization in ADR across diverse European contexts. DIGARD aims to develop training modules for mediators, create policy recommendations, and design prototype tools for secure online mediation. This study will analyse practitioner attitudes toward digital tools, explore the application of TAM in ADR, and propose actionable strategies for policymakers and technology developers. By combining empirical data with theoretical insights, the study aims to provide a roadmap for responsible innovation in dispute resolution.
Digital transformation in ADR offers immense potential, but its success depends on balancing efficiency with ethics. Professionals, policymakers, and technologists must collaborate to create secure, transparent, and user-friendly systems. The future of ADR will not be fully digital nor entirely traditional—it will be hybrid, context-sensitive, and guided by ethical principles. We invite practitioners and researchers to share experiences, contribute insights, and help build a future where technology enhances—not compromises—the integrity of dispute resolution.
Acknowledgement
The DIGARD V4U project is co-financed by the governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from the International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe. The aim of the project is to raise awareness of digital innovations in Ukraine and the Visegrad countries in the field of alternative dispute resolution by analysing existing practices, benchmarking the required competencies, and developing and piloting an online course in English and Ukrainian. More about the project: https://ecadr.com/
Useful References
| Almeida, P., & Furtado, V. (2024). Digital transformation of ADR: Blockchain and AI integration for dispute resolution. Journal of Digital Innovation for Humanity, 3(1), 67–82. https://doi.org/10.56789/jdih.2024.03105 |
| Bhushan, T. (2023). The impact of digital technologies on alternative dispute resolution. Revista Brasileira de Alternative Dispute Resolution, 5(10), 119–146. https://rbadr.emnuvens.com.br/rbadr/article/view/175 |
| Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340. https://doi.org/10.2307/249008 |
| Katsh, E. E., Katsh, M. E., & Rifkin, J. (2001). Online dispute resolution: Resolving conflicts in cyberspace. John Wiley & Sons, Inc.. |
| Kuner, C., & Marelli, M. (2022). The role of technology in alternative dispute resolution: Legal and ethical implications. Information & Communications Technology Law, 31(2), 123–140. https://doi.org/10.1080/13600834.2022.2045678 |
| Procktor, R. (2025). Applying criminal law in the metaverse: Virtual reality and dispute resolution. In SpringerBriefs in Law. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-45678-9 |
| Sharma, P., & Gupta, R. (2025). Technology acceptance in online dispute resolution platforms: An empirical study using TAM. International Journal For Multidisciplinary Research, 7(4), 45–58. https://doi.org/10.36948/ijfmr.2025.v07i04.1234 |
| Scherer, R., Siddiq, F., & Tondeur, J. (2019). The technology acceptance model (TAM): A meta-analytic structural equation modeling approach to explaining teachers’ adoption of digital technology in education. Computers & Education, 128, 13–35. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.09.009 |
| Schorr, A. (2023). The Technology Acceptance Model (TAM) and its importance for digitalization research: A review. In Proceedings of the International Symposium on Technikpsychologie (pp. 55–65). Technische Universität Darmstadt. https://doi.org/10.2478/9788366675896-005 |
| Venkatesh, V., & Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the Technology Acceptance Model: Four longitudinal field studies. Management Science, 46(2), 186–204. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926 |
Metaphor in Communication and Society Research Lab (MetCommS)
A metaforák alakítják azt, ahogyan a világot látjuk – és ahogyan kommunikálunk róla. A Metaphor in Communication and Society Research Lab (MetCommS) azt vizsgálja, hogy a metaforák használata miként tükrözi, erősíti meg és kérdőjelezi meg a társadalmi felfogást különböző kontextusokban. Alkalmazott kutatásaink valós kérdésekre összpontosítanak olyan területeken, mint az egészségügyi kommunikáció, a médianarratívák és a politikai diskurzus. Célunk, hogy hozzájáruljunk a befogadóbb, hatékonyabb és társadalmilag tudatosabb kommunikációs gyakorlatokhoz azáltal, hogy feltárjuk, hogy a nyelv és a képek milyen módokon befolyásolják a közvélemény megértését.
A Corvinus Metafora Műhely, amely immáron a MetCommS Research Lab része, egyfajta hallgatói „kutatási inkubátorház”, amely célja az alkalmazott metaforakutatás népszerűsítése. Hallgatók közötti és hallgatók által irányított platformként lehetővé teszi az érdeklődők számára, hogy felfedezzék, fejlesszék és finomítsák kutatási ötleteiket. Az olyan kezdeményezéseken keresztül, mint a „szakdolgozati pitch verseny”, elősegítjük a metaforák kreatív és hatásos tanulmányozását a kommunikációban és a társadalomban.
MetCommS Csapat

Prof. Dr. Benczes Réka 2005-ben doktorált angol nyelvészetből az Eötvös Loránd Tudományegyetemen Kövecses Zoltán mentorálása alatt. Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetem nyelvészprofesszora és a melbourne-i Monash University tudományos munkatársa. Fő kutatási területei közé tartozik a kognitív szemantika, a lexikai kreativitás és az alkalmazott metaforakutatás. Legutóbbi szerkesztett kötete (Kövecses Zoltánnal és Szelid Veronikával): Metaphors of anger across Languages: Universality and Variation (2025, De Gruyter Mouton). További kutatásai elérhetők az alábbi linkeken: ORCID, Google Scholar és Research Gate.
Dr. Szabó Lilla Petronella a Budapesti Corvinus Egyetemen doktorált kommunikációtudományból Prof. Dr. Benczes Réka mentorálása alatt. Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa. Munkája a kognitív nyelvészet és a politikai kommunikáció metszéspontját vizsgálja, a metaforára és a metonímiára, valamint ezek közbeszéd alakítására gyakorolt hatására összpontosítva. A politikai retorikában a politikai megszemélyesítést is vizsgálta. Kutatási eredményei a Metaphor and Symbol, Journal of Language and Politics, and Text & Talk folyóiratokban jelentek meg. További kutatásai elérhetők az alábbi linkeken: ResearchGate, ORCID, Google Scholar, és BlueSky.


Dr. Nagy-Béni Alexandra 2024-ben doktorált a Budapesti Corvinus Egyetemen kommunikációtudományból Prof. Dr. Benczes Réka mentorálása alatt. Jelenleg a Corvinus Egyetem Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszékének adjunktusa. Fő kutatási területe az erőszak vizuális reprezentációja az online hírekben, elsősorban a vizuális metonimikus keretezés szemszögéből. Tágabb értelemben médiareprezentációkkal, vizuális kommunikációval és a kognitív nyelvészeti eszközök médiakutatásban való alkalmazásával foglalkozik. Kutatásai elérhetők az alábbi linkeken: ORCID, Google Scholar és Research Gate.
Bozdağ Utku a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikációtudomány Doktori Programjának doktorjelöltje. Kutatási területe az adatvezérelt politikai kommunikáció, a számítógépes társadalomtudományok, különös tekintettel a populista politikai kommunikációs stílusokra és a politikai metaforákra. Munkáját több tudományos publikációban is megjelentette, többek között a Journalism & Mass Communication Quarterly, a Communication Reports és az East European Journal of Society and Politics című folyóiratokban. További kutatásai elérhetők az alábbi linkeken: ORCID és Google Scholar.


Bialkó-Marol Petra a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikációtudomány Doktori Programjának PhD-hallgatója. Kutatásainak középpontjában az orvos-beteg kommunikáció javítása áll az egészségügy érzékeny területein. A metaforák szerepét vizsgálja az egészségügyi diskurzus alakításában, különös tekintettel a meddőségre, hogy feltárja, hogyan segíthetik elő a hatékonyabb és empatikusabb kommunikációt. Kutatásai elérhetők az alábbi linkeken: ORCID és ResearchGate.
Mukhangali Kundyz a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikációtudomány Doktori Programjának PhD-hallgatója. Fő kutatási területe a politikai kommunikáció, különös tekintettel a közép-ázsiai médiára. Jelenlegi kutatásának középpontjában az online média metaforikus nyelvhasználata áll a nemzetközi kapcsolatokban, különösen a kazah-orosz kapcsolatok kontextusában. Kutatásai elérhetők az alábbi linkeken: Research Gate és ORCID.


Varga Dóra Eszter a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikációtudomány Doktori Programjának PhD-hallgatója. Kutatási területe a politikusok nemi alapú vizuális önreprezentációjára és a metaforák stratégiai felhasználására terjed ki a politikai marketingkommunikációban. Tágabb kontextusban jelenlegi munkája azt vizsgálja, hogy a vizuális és nyelvi meggyőző eszközök hogyan befolyásolhatják a közvélemény megítélését a politikai szférában. Kutatásai elérhetők az alábbi linkeken: Research Gate és ORCID.
MetCommS Publikációk
Benczes, R., Benczes, I., Ságvári, B., & Szabó, L. P. (2024). When life is no longer a journey: the effect of the COVID-19 pandemic on the metaphorical conceptualization of life among Hungarian adults–a representative survey. Cognitive Linguistics, 35(1), 143-165. https://doi.org/10.1515/cog-2023-0050
Benczes, R. & Béni, A. (2023). Támasz vagy tündérmese? A magyarországi idősgondozó intézmények elnevezési és logóhasználati gyakorlatai. In Kovács, L. (Szerk.) Márkanevek: marketing és nyelvészet határán (pp.111-125). Budapest: Tinta Kiadó.
Benczes, R., & Kovács, G. (2022). Palatal is for happiness, plosive is for sadness: evidence for stochastic relationships between phoneme classes and sentiment polarity in Hungarian. Language and Cognition, 14(4), 672-691. https://doi.org/10.1017/langcog.2022.23
Benczes, R., & Ságvári, B. (2022). Migrants are not welcome: Metaphorical framing of fled people in Hungarian online media, 2015–2018. Journal of Language and Politics, 21(3), 413-434. https://doi.org/10.1075/jlp.20042.ben
Bozdağ, U. (2024). Framing displaced persons: An analysis of Turkish media’s use of migration metaphors on Twitter. Intersections. East European Journal of Society and Politics, 10(1). 117-136. https://doi.org/10.17356/ieejsp.v10i1.1189
Bozdağ, U., Tóth, T., & Demeter, M. (2024). When articulating populist dichotomies is paramount: Exploring the effects of explicit and implicit populist styles on user engagement in Turkish election tweets. Journalism & Mass Communication Quarterly, 102(1) 214-246. https://doi.org/10.1177/10776990241284579
Kövecses, Z., Benczes, R., Rommel, A., & Szelid, V. (2024). Universality versus variation in the conceptualization of anger. Russian Journal of Linguistics, 28(1), 55-79. https://doi.org/10.22363/2687-0088-34834
Kövecses, Z., Benczes, R., & Szelid, V. (Eds.). (2025). Metaphors of anger across Languages: Universality and Variation. De Gruyter Mouton.
Nagy-Béni, A. (2024). Still the Distant, Exotic Other? The Cultural Conceptualization of Africa in Hungarian Online News. In Cultural Linguistics and the Social World (pp. 57-71). Singapore: Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-97-6192-0_4
Szabó, G., Szilágyi, S., & Szabó, L. P. (2024). Morality Combinations: Moral Language in the News Media Coverage of the Ukrainian War at the Time of the 2022 Hungarian Parliamentary Election Campaign. In Managing Moral Emotions in Divided Politics: Lessons from Hungary’s 2022 General Election Campaigns (pp. 171-196). Cham: Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-67023-7_8
Szabó, L. P. (2024). Is This Us? The Cultural Conceptualization of Individualization in American Political Speeches. In Cultural Linguistics and the Social World (pp. 93-111). Singapore: Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-97-6192-0_6
Szabó, L. P., Benczes, R., Burridge, K., Allan, K., & Lindgren, M. (2025). “Don’t worry, be a senior?” The metaphorical labelling of late-life depression in Australian news media. Text & Talk, (0). https://doi.org/10.1515/text-2023-0200
Szabó, L. P., & Szabó, G. (2022). Attack of the critics: Metaphorical delegitimisation in Viktor Orbán’s discourse during the Covid-19 pandemic. Journal of Language and Politics, 21(2), 255-276. https://doi.org/10.1075/jlp.21068.sza
Tóth, T., Demeter, M., Háló, G., Bozdag, U., & Bartóki-Gönczy, B. (2025). Time Matters: What Factors Affect Submission-To-Acceptance Time in the Journal of Communication? Communication Reports, 38(1), 13-24. https://doi.org/10.1080/08934215.2024.2424544
Tóth, T., Demeter, M., Szabó, L. P., & Török, B. (2024). Populist Cues in Media Framing: Exploring How Populism by the Media Emerges in Western News Coverage of Protests. KOME: An International Journal Of Pure Communication Inquiry, 12(1). 141-162. https://doi.org/10.17646/kome.of.13
Vizuális Kultúra Kutatóközpont (Kárpáti Andrea vezetésével)
A Vizuális Kultúra Kutatóközpont a vizuális nyelvhasználat fejlesztésére és értékelésére összpontosít mind a szakmai, mind a személyes kommunikáció tükrében. A jelenlegi kutatási területek a következők:
- gyermekek, serdülők és fiatal felnőttek vizuális nyelvhasználata portfólió-dokumentáción, illetve jelek, szimbólumok, narratívák és multimédiás tartalmak elemzésén keresztül (pl. média ikonográfiák fejlesztése az Instagramon).
- újmédia és a kultúra vizuális kommunikációja: a közösségi média és az AR/VR technológiák lehetőségei a kiállítási kommunikációban; Múzeum 3.0: a múzeumi élmény átalakítása befogadóbb, interaktívabb és élvezetesebb oktatási térré.
- divatkommunikáció: önkifejezés serdülők és felnőttek öltözködésén és sminkjén keresztül: kulturális (történelmi) elemzések és aktuális esettanulmányok ikonikus „stílustörzsekről” (nemzedékek öltözködési stílusa); a művészetek és a társadalmi kérdések integrálása a divatmárkaépítésbe.
A kutatási tevékenység előnyei: mindhárom terület alap- és alkalmazott kutatást is végez. Az „új gyermek/serdülő művészet” leírása megváltoztatta a nevelési koncepciókat arról, hogyan lépnek be a fiatal generációk a „képi fordulat” korába. Képességfejlesztő tanulmányaink eredményei visszaköszönnek a közoktatás tanterveiben és tankönyveiben. A kiállítási kommunikáció a média- és marketinggyakorlat fontos területe, eredményeink pedig támogatják a kulturális üzenetek hatékonyabb közvetítését a jelenlegi (és a fiatalabb közönség számára releváns) technológiákon keresztül. Mivel a divat a „magas művészet” integrálására és a társadalmi problémák tematizálására törekszik, eredményeink felhasználhatók a divatkommunikáció oktatásának és gyakorlatának fejlesztésére.
Együttműködés a Kommunikáció- és médiatudomány tanszék kutatóközpontjaival: szakértelmünk és érdeklődési körünk átfedésben van a Digitalizáció és Médiakommunikáció Kutatóközponttal a közösségi média tanulmányozása révén, a Kommunikáció és Kogníció Kutatóközponttal pedig a verbális és vizuális kommunikáció szinergiáinak értelmezése révén.
Korábbi kutatási projektek
AMASS projekt
Művészetpedagógia a társadalom perifériájára sodródottakért (Acting on theMargins: Arts as Social Sculpture) a címe a HORIZON 2020, SC6-TRANSFORMATIONS-2018-2019-2020 pályázati kiírásán nyertes projektnek, amely 2020−2022 között a„Társadalmi-gazdasági átalakulás a 4. ipari forradalomban” című pályázati forrásban, a „Társadalmi kihívások és a művészetek” (Societal challenges and the arts) témakörben valósul meg a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikáció és Szociológia Intézetében. (EU nyilvántartási szám: 870621)
A finn vezetésű, hét ország felsőoktatási és művészeti intézményeit tömörítőkutatói közösség magyar csoportjában a Corvinus partnerei a Ludwig Múzeum és a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria. A kutatás során először nemzetközi összehasonlító tanulmányok készülnek iskolai, múzeumi és közösségi projektekről, amelyek sikeresen integráltak és fejlesztettek hátrányos helyzetű gyermekekből vagy fiatalokból álló csoportokat. Ezután Intézetünk égisze alatt Vizuális kultúra címmel online folyóiratot indítunk, amely a képi nyelv kortárs használatának fejlesztéséről, kutatásáról és oktatásáról közöl hazai és nemzetközi beszámolókat.
A nemzetközi tapasztalatokra építve négy projektet valósítunk meg, amelyek célja egy választott, hátrányos helyzetű gyermekekből vagy fiatalokból álló csoporttámogatása egy jobb életminőség elérésében, a művészet eszközeivel. Intézetünk munkatársai„Találd meg és hallasd a hangod!”munkacímmel, 16−25 éves, fiatal roma nők számára nyújtanak majd olyan kommunikációs képzést, amely egyaránt segíti a hatékony önkifejezést és a munkavilágában való boldogulást. A fejlesztőképzés során létrejött tananyagokkal és a többi magyar projekt alapján készült tananyagokkal feltöltve MOOC-t (Massive Open Online Course) fogunk fejleszteni magyar és angol nyelven.
Még több információ érhető el a kutatásról az alábbi linken:
#kommlab kutatócsoport
A kutatócsoport vezetője: Dr. Székely Levente (Kommunikáció és Szociológia Intézet)
A #kommlab a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikáció és Szociológia Intézetéhez kapcsolódó kutatócsoport. Tagjai olyan hallgatók és oktatók, akik nem pusztán érdeklődnek az empirikus kutatások iránt, hanem gyakorolni is kívánják azt. A #kommlab tematikája elsősorban generációs fókuszú, így különös figyelmet szentel a generációk, elsősorban fiatalokkal és idősekkel kapcsolatos kutatásoknak. A kutatócsoport 2018-ban alakult, a 2019-es évben tagjai előadóként és szakmai kerekasztalban vettek részt a Médiapiac éves konferenciáján. 2020-ban a #kommlab tervei között több szakmai publikáció is szerepel influencer-marketing, ifjúság és civil szervezetek, generációk közötti kommunikáció témákban.
A #kommlab kutatócsoport legfrissebb eredményei:
- https://hearthis.at/klasszikradio92.1/klasszik-reggeli-2020.05.14.-keldy-merton/?fbclid=IwAR30WMiEcYovySMrj6HJ2DvZMQqxCCdCEPTw1htuKdfm4lRgwXpbXVQor2c
- https://www.mediapiac.com/trending-now/COVIDoS-memek-Idosekkel-kapcsolatos-memek-a-jarvany-idejen/114420/
- https://www.mediapiac.com/trending-now/Online-tajekoztatas-veszelyhelyzet-idejen/114412/