Felvételi vizsga a magyar nyelvű kommunikáció- és médiatudomány mesterszakra
A szóbeli felvételi vizsga egy szakmai beszélgetés, amelynek célja, hogy a jelentkező megmutathassa problémaérzékenységét, felkészültségét és motivációit a kommunikáció és a média jelenségeivel kapcsolatban. A beszélgetés egyes szakaszaiban lehetőség nyílik annak megismerésére, hogy a jelentkező milyen szakmai rálátással, érdeklődéssel, tanulási célokkal készül mesterszintű tanulmányaira, és ez miként találkozik a képzésben megnyilvánuló oktatási szándékokkal, tartalommal. A szóbeli felvételi beszélgetést a bizottság találkozási lehetőségként fogja fel, amely alkalmat ad a felvételiző és a program kölcsönös bemutatkozására.
A szóbeli felvételi vizsgabeszélgetés három részből áll:
- Az első részben a hallgató a megadott két kötelező olvasmányra vonatkozó tételkérdések közül húz egyet, amelyre a legfontosabb fogalmak, meghatározások, összefüggések bemutatásával válaszol.
- A második szakaszban egy, a tételkérdéssel együtt kihúzott eset, szemelvény, cikk rövid elemzése, kommentálása következik, amely alkalmat ad a problémalátás és a gyakorlati érzék bemutatására.
- A harmadik szakaszban a bizottság a személyes ambícióiról, karrierterveiről, eddigi hallgatói-szakmai tevékenységeiről kérdezi a felvételizőt, aki szintén felvetheti a képzés tartalmával, módszereivel és általában a Corvinusos egyetemi élettel kapcsolatos kérdéseit.
A felvételi vizsga kötelező olvasmányai:
A felvételi vizsga tételkérdései:
- Mikortól beszélhetünk tudományos értelemben kommunikációkutatásról? Kik voltak az úttörői ennek a diszciplínának? Milyen fontosabb nemzetközi kommunikációs szervezetek játszottak jelentős szerepet a kutatások terjedésében?
- Hogyan határozná meg a verbális és a nonverbális kommunikációt? Melyek a nonverbális kommunikáció típusai? Hogyan kapcsolódik egymáshoz a verbális és a nonverbális kommunikáció?
- Melyek az emberi kommunikáció funkciói, aktusai és szintjei?
- Melyek a szocializáció fő ágensei a modern társadalmakban?
- A szocializáció családi színterét illetően mi a család kommunikációs klímájának fogalma, és milyen típusokat különböztethetünk meg a családok kommunikációs mintázataiban?
- Milyen tényezők befolyásolják a személyközi kommunikáció jellegét?
- Melyek a csoportkommunikáció funkciói? Miként befolyásolja egy csoport szerkezete a csoportkommunikációt?
- Milyen szervezeti modelleket ismer? Mi ezek tartalma?
- A kommunikáció kulturális különbségeinek meghatározásakor melyek a Geert Hofstede által kiválasztott ismérvek?
- Mit jelent a kapuőrzés jelensége a hírkészítési/hírfeldolgozási folyamatokban? Mit jelent tágabb értelemben? Kik a kapuőrök?
- Melyek a nemzetközi kommunikáció és interkulturális kommunikáció főbb szintjei és ezek jellemzői? Mondjon rá példákat!
- Értelmezze a média mint gyakorlat fogalmát! Milyen médiagyakorlatokat ismer?
- Jellemezze a média környezetét és intézményrendszerét!
- Milyen típusait ismeri a médiatartalmaknak? Jellemezze a klasszikus tartalmakat, valamint a felhasználók által létrehozott tartalmakat!
- Mit jelent az, és milyen következményekkel jár, hogy a médiatartalmat narratívának is tekinthetjük?
- Melyek a médiatartalmak befogadásának modelljei és sajátos jellemzői?
- Mit jelent az újmédia fogalma?
- Kikből áll az újmédia közönsége, és kikből állnak a közösségei?
- Milyen új információs viselkedés, új figyelem és új tanulási stílusok jelennek meg az újmédia nyomán?
- Hasonlítsa össze a régi és az új médiaműveltséget!