Ugrás a fő tartalomra
Vissza2025.12.15.

Mit lehet tudni a készülő elsőéves szemináriumról?

A Tanítás- és Tanulástámogató Központ által szervezett nyilvános fórumon az oktatók, hallgatók és szakmai partnerek első kézből ismerhették meg a készülő program vízióját, sarokpontjait és a bekapcsolódás lehetőségeit.
Budapesti Corvinus Egyetem

Közös egyetemi vízió: magabiztos, kapcsolódó, cselekvőképes elsőévesek 
 
A 2026 őszétől induló elsőéves szeminárium (First-Year Seminar) kurzus az elsőéves hallgatóknak kíván strukturált, támogató keretet biztosítani az egyetemi belépéshez. A kurzus hátteréről és a tervezett fejlesztésekről korábbi cikkünkben már részletesen írtunk, erről itt olvashatsz bővebben. 

A fórumon Dr. Dósa Kata, a Tanítás- és Tanulástámogató Központ vezetője többek között ismertette, hogy az elsőéves szeminárium az egyetem számára kisebb lemorzsolódást, diverz, ugyanakkor közös készségbázissal rendelkező hallgatói közösséget és tudatosan felépített tanulási kultúrát hozhat. A hallgatóknak továbbá jobb tanulmányi felkészültséget, közösséget és eredményesebb együttműködést jelenthet az oktatókkal, az oktató kollégáknak pedig felkészültebb hallgatókat, erősebb kapcsolódást a diákokhoz, valamint szakmai tanulóközösséget és fejlődési lehetőségeket kínál. A prezentáció linkje itt érhető el. 
 
A First-Year Seminar 2026 őszén indul, és valamennyi beérkező elsőéves hallgatót bevonja. A program egy 12 hetes, féléves kurzus lesz, kb. 20 fős, programspecifikus csoportokban, amelyet kiválasztott oktatók és szakmai munkatársak közösen tartanak, kortárs mentorok bevonásával. A módszertan kontaktórákra és online modulokra épül, aktív tanulási technikákkal, az értékelésbe pedig a kapcsolódó struktúrák (például mentorálás és közösségi programok) is beleszámítanak.    

A kurzus koncepciójának kidolgozásán egy több területet lefedő, oktatókból, szakmai munkatársakból és hallgatókból álló csapat dolgozik, a Tanítás- és Tanulástámogató Központ koordinációjával. A csapat tagjai között a pszichológia, az üzleti és kommunikációs területek oktatói, a könyvtár, a minőségbiztosítás, valamint hallgatói képviselők egyaránt megtalálhatók. 
 
A tervezés egy több lépésből álló folyamat mentén zajlott: 

1. Kick-off és célmeghatározás, SWOT 
2. Szakirodalmi háttér és adatgyűjtés  
3. Workshopok, majd munkacsoportok létrehozása 
4. Saját gyakorlat elemzése, oktatói-hallgatói kérdőíves felmérés a másodéves BA/BSc hallgatók és az összes oktató körében 
5. Közösségi visszajelzés, erőforrás-terv és koncepcióanyag készítése (december 31-ig) 
 
A fórumon bemutatott kérdőíves eredmények azt mutatták, hogy mind a hallgatók, mind az oktatók jelentős igényt fogalmaznak meg tanulásszervezési, tanulmányi készségek, akadémiai írástudás és pályaorientációs támogatás iránt, így a kurzus tartalma elsősorban ezekre összpontosít. A tananyagfejlesztés és a részletek kidolgozása 2026 tavaszi félévében folytatódik. 

A kurzusok előreláthatóan az egyetem aktív tanulást lehetővé tevő tereiben zajlanak majd, ilyen jellegű módszertannal, lehetővé téve a hallgatók szocializációját a saját tanulásukban való proaktív részvételre. A kurzus rendszeres felülvizsgálatát és fejlesztését várhatóan egy vegyes összetételű (oktatók, hallgatók, szakmai munkatársak) stakeholder-csoport végzi majd, éves ciklusokban. 

Ezúton is köszönjük mindazoknak, akik részt vettek a fórumon, számos intézet és szolgáltató terület képviseltette magát, ami jól mutatja, hogy az elsőéves hallgatók támogatása közös prioritás. 

Oktatói és mentor szerepek: hogyan lehet bekapcsolódni? 
 
A kurzus oktatására bármely oktató és megfelelő végzettségű szolgáltató területi munkatárs pályázhat, az interjúztatási folyamat 2026 tavaszán indul. A kurzus tanítására elsősorban olyan oktatókat keresünk, akik nyitott, támogató attitűddel és erős interperszonális készségekkel bírnak. A kiválasztott oktatók speciális felkészítésben és folyamatos támogatásban részesülnek (1-2 egész napos tréning, rendszeres koordinációs alkalmak, félévzáró tudásmegosztó fórum). A programot várhatóan egy koordinátor támogatja, aki a mentorhálózat szakmai támogatásáért is felel, a mentorok pedig előre kijelölt időpontokban, az órákon kívül segítik a hallgatókat (pl. tanulásszervezés, közösségépítés, tájékozódás az egyetemen). 
 
Aki érdeklődik a kurzus jövőbeli oktatása iránt az alábbi online jelentkezési űrlapon keresztül jelezheti érdeklődését. A programmal kapcsolatos kérdésekkel, javaslatokkal kérjük, Futász Rékát, a projekt menedzserét keressétek (reka.futasz@uni-corvinus.hu).  

Vágólapra másolva
×