Keczer Gabriella: Az egyetemek szerepe, irányítása és működése a 21. század elején.
Az egyetemek szerepe, irányítása és működése a 21. század elején
Szerző: Keczer Gabriella
Egyesület Közép-Európa kutatására
2014

Tudományos pályám kezdete óta felsőoktatás-kutatással foglalkozom. Doktori tanulmányaim alatt az egyetemek irányításának kéréskörét vizsgáltam. „Hatékony belső irányítási rendszer kialakításának lehetősége a tradicionális magyar egyetemeken” című disszertációmat 2008 decemberében védtem meg. A fokozatszerzést követően kutatási területem kiszélesedett. Három nagy témakörrel foglalkozom: az egyetemek irányításának kérdései mellett az egyetemek szerepével és ehhez kapcsolódóan a felsőoktatás inkluzivitásának bizonyos aspektusaival, valamint a különböző felsőoktatási rendszerekkel és ezek átalakításával, a felsőoktatási szakpolitikák implementációjával.
E kötet kilenc tanulmányt tartalmaz, melyek a doktori fokozatszerzés óta eltelt öt év kutatómunkáját tükrözik, annak eredményeit foglalják össze a fenti témakörökben. Az első blokk a felsőoktatási rendszerekkel és reformokkal kapcsolatos három tanulmányt tartalmaz. A második blokkban az egyetemek szerepének változásával, ehhez kapcsolódóan a felsőoktatás inkluzivitásának két aspektusával kapcsolatos tanulmányok szerepelnek. A harmadik blokkban olvasható tanulmányok az egyetemek belső irányításának kérdéseivel foglalkoznak.
286 oldal
ISBN 978-963-89724-5-3
A könyv megtekinthető itt:
Tartalom
I. rész: Felsőoktatás rendszerek és reformok
- Lemaradás vagy felzárkózás: a közép-európai országok felsőoktatásának jellemzői
- Ellentmondások világa: a kínai felsőoktatás átalakulása és teljesítménye
- A felsőoktatási szakpolitikák implementációját meghatározó tényezők
II. rész: Az egyetemek bővülő szerepe; inkluzív felsőoktatás
- Egyetemek változó szerepben: a tudomány fellegvárától a helyi közösség szolgálatáig
- A felsőoktatás szerepe az élethosszig tartó tanulásban; az éretthallgató-barát egyetemek
- Nők a felsőoktatásban: fékezőerők és az üvegplafon-jelenség
III. rész: Az egyetemek belső irányításának kérdései
- Professzionális egyetemirányítás: dilemmák és megoldások
- A motiváció problémái és az egyéni teljesítményértékelés szükségessége a tradicionális magyar egyetemeken
- A tradicionális magyar egyetemek kulturális és strukturális jellemzői és szervezetfejlesztési lehetőségei az elméleti modellek tükrében