Stratégiai helyzetértékelés 2014
Magyar Felsőoktatás 2014
Stratégiai helyzetértékelés
Készítették: Berács József, Derényi András, Kováts Gergely, Polónyi István, Temesi József

2015. január
58 oldal
Tartalom
- Bekerülés a felsőoktatásba, hallgatói létszámok
 - A képzési szerkezetről és a tanítás, tanulás kérdéseiről
 - A felsőoktatás finanszírozásának tendenciái
 - Egy kiemelt szervezeti változás: a kancellári rendszer bevezetése
 - Magyarország felsőoktatása nemzetközi tükörben
 - Nemzetközi mobilitás és exportképesség a magyar felsőoktatásban
 
A teljes publikáció letölthető ide kattintva:
Kapcsolódó dokumentumok
- A 2010-es 
kormányváltás, majd a 2011-es új felsőoktatási törvényben és annak 
végrehajtási rendeleteiben, intézkedéseiben megjelenő oktatáspolitikai 
váltás (alsó pontszám emelése, hallgatói szerződések bevezetése, 
önköltséges képzés kiszélesítése, 16 szak állami ösztöndíjas 
pontszámának nagyon magasra emelése) a demográfiai hatást meghaladó 
csökkenést okozott a felsőoktatási felvételi jelentkezésekben.
 - A
 területi különbségeket elemezve az látható, hogy a felsőoktatási 
továbbtanulásra – alapképzés, felsőoktatási szakképzés – felvétel esélye
 különbözik a felvettek állandó lakóhelyének kistérségi hovatartozásától
 függően. Különösen a leghátrányosabb helyzetű kistérségek tanulóinak 
esélye csökkent 2002 és 2012 között az alapképzésben. A hosszabb távú 
trend viszont 2010-ig igazolja azt az állítást, hogy a rövidebb idejű 
felsőoktatási képzések a hátrányos helyzetű kistérségek tanulóinak 
számára esélynövekedést jelenthetnek a felsőoktatásba történő 
bejutásban. Az ő esélyeik is csökkentek azonban a 2011-es felsőoktatási 
törvény nyomán, a felsőfokú szakképzés átalakítása miatt.
 - Az 
elemzések azt mutatják, hogy a hazai felsőoktatás képzési, kibocsátási 
szerkezete nem tér el radikálisan a fejlett országokétól. A műszaki és 
természettudományos képzés tekintetében kétségtelenül van némi elmaradás
 a kibocsátást illetően, azonban a műszaki és természettudományos 
végzettségűek aránya a 25-64 éves korú népességben (a korábbi folyamatok
 eredményeképpen) egyáltalán nem kedvezőtlen. Az elmúlt időszak 
erőfeszítéseinek nyomán az új belépők között is növekszik az ebbe a 
képzési csoportba tartozók aránya. Ez az arány azonban még mindig 
alacsony nemzetközi összehasonlításban.
 - A tanítás és a tanulás 
egyes részterületeire vonatkozó empirikus kutatások összegzett 
tapasztalatai arra utalnak, hogy miközben fásultság, frusztráltság 
érzékelhető az oktatók körében saját pedagógiai nehézségeik, sok esetben
 kudarcaik, valamint a változtatásra való eszköztelenségük miatt, ezeket
 nemcsak felismerik, hanem egyben nyitottan tekintenek a helyzet 
javításának ígéretét hordozó változtatásokra és újszerű megoldásokra. 
Mindez arra utal, hogy a tanítás és tanulás minőségének javítását 
előtérbe helyező oktatáspolitikai kezdeményezések számára jelenleg 
kedvező a klíma a felsőoktatásban.
 - A képesítések felülvizsgálata
 és a tanítás megújítása időszerű is: az adatok arra utalnak, hogy a 
hazai felsőoktatás képesítési rendszere a ciklusos szerkezet felmenő 
rendszerben történt bevezetésének befejeztével (2010-11-től) befagyott: 
elavuló képesítések megszűntetésére, újak létesítésére alig került sor. 
Ezáltal nemcsak a képesítések mennyisége és területek közötti eloszlása 
stabilizálódott, hanem a belső szerkezet is, területenként nagyon 
különböző – és helyenként torz – arányokkal.
 - A hazai 
felsőoktatás finanszírozási kondíciói a teljes bevételi oldalt elemezve 
az elmúlt öt évben meglehetősen hullámzóan alakultak. Szembetűnően 
csökkent az állami támogatás aránya. Ez különösen nemzetközi 
összehasonlításban riasztó. Hasonlóan folyamatos csökkenést tapasztalunk
 az összes felsőoktatási kiadásnak a központi költségvetés kiadási 
főösszegéhez viszonyított arányában. Az intézményi bevételek és kiadások
 számai a 2011-es csúcs után romlottak. A költségvetési beszámolók 
adatai alapján jól látszik, hogy a felsőoktatási kiadások egyre nagyobb 
hányadát finanszírozza saját intézményi bevétel. 2013-ban az összes 
kiadásnak ez közel kétharmada volt. Ugyanakkor az államháztartáson 
kívülről (vállalatoktól, szervezetektől, nemzetközi szervezetektől 
közvetlenül) átvett pénzek bevételeken belüli aránya állandó jelleggel 
csak 3,5-4% között mozog. Ez rendkívül csekély összeg, a magyar 
felsőoktatás finanszírozásának egyik problematikus vonása.
 - Lényegében
 megszűnt a normatív felsőoktatás finanszírozás, s helyébe a bázis alapú
 és a feladatfinanszírozásnak egyfajta vegyes rendszere lépett, ami 
erősen kézi-vezérelt, s az intézmények számára nem átlátható, hosszú 
távon nem kiszámítható. A 2013-ban megjelent felsőoktatási stratégiai 
tervezet még a normatív finanszírozás visszaállítását szorgalmazta, a 
2014-es viszont azt írja, hogy „a képzések finanszírozása azonos elvek 
alapján meghatározott önköltségszámításon nyugszik, összege előre 
meghatározott teljesítménymutatók alapján korrigálva intézményenként 
differenciált” lesz. Korai még véleményt mondani ez utóbbi rendszerről, 
de ez a költségnyilvántartás jelentős átalakítását, (az 
önköltségszámítás egyszerűbb formájában is), az arányos és fix költségek
 azonosítását kívánná meg.
 - A felsőoktatás 2013-ban készített 
stratégiai elképzelése még arról írt, hogy „belátható időn belül érje el
 a magyar felsőoktatás a GDP arányos költségvetési ráfordítási szint 
tekintetében az OECD országokban szokásos 1-1,2% körüli értéket”. A 2014
 őszén megjelent új felsőoktatási stratégia viszont már úgy fogalmaz, 
hogy „az elkövetkező években a közvetlen állami támogatás jelentős 
mértékben nem növelhető, és a rendszer robusztusságát figyelembe véve 
nem is kívánatos az ilyen mértékű kitettség egyetlen bevételi 
csatornának”. Ezt a tényt az oktatás és a kutatás minőségének növelési 
céljával egybevetve középtávon nemigen képzelhető el más, mint a 
felsőoktatás szereplőinek jelentős mértékű polarizálódása.
 - 2011 
óta jelentősen szűkült az intézmények szervezeti és gazdálkodási 
autonómiája is. Ennek példái: rektorok és gazdasági főigazgatók 
minisztériumi kinevezése, költségvetési főfelügyelők megjelenése, 
vállalkozások alapításának korlátozása, központosított 
illetményszámfejtés. Hozzá kell azonban azt is tenni, hogy az aktuális 
felsőoktatási stratégia a gazdálkodási jogosítványok (vagyongazdálkodás,
 vállalkozások alapítása) kiszélesítését irányozza elő. 2014-ben további
 változást eredményezett a – rektorválasztás egyetemi jogának 
visszaállításával együtt bevezetett – kancellári rendszer, amely 
elsősorban a németországi gyakorlatra hivatkozással történt meg. A 
magyar megvalósítás a német gyakorlat logikájától azonban két ponton 
jelentősen eltér: egyfelől hiányoznak a kancellár és az akadémiai 
vezetés (rektor) közötti konfliktusok feloldásának mechanizmusai, 
másfelől bizonytalan a kancellár külső és belső legitimitása, ráadásul 
erős hajlamok vannak a rendszerben a belső legitimitás erodálására. Bár a
 kancellári rendszer alkalmas lehet a forrásfelhasználás hatékonyságának
 javítására, azonban a kancellári rendszer bevezetése összességében 
inkább konzerválja az intézmények alacsony fokú szervezeti és 
gazdálkodási autonómiáját, főként azért, mert csökkenti az intézmények 
felelősségvállalási képességét és lehetőségét.
 - A nemzetközi 
rangsorok, ország-elemzések arra mutatnak rá, hogy végső soron 
Magyarország felsőoktatása összhangban van a gazdasági fejlettségével, 
és általában a középmezőnyben helyezkedünk el. Az aktuális helyzet tehát
 nem tűnik rossznak. Sajnálatos azonban, hogy ez a pozíció jelentős 
előnyök leadásával alakult ki. A 2000-es évek közepén a magyar 
felsőoktatás sok szempontból az ország gazdasági fejlettségéhez mérten 
„erején felül” teljesített, a kelet-közép európai régióban általában 
vezető helyen állt, felzárkózóban volt az Európai Unió átlagához. Az 
elmúlt 10 évben szinte minden rangsorban veszítettünk a jó 
helyezésekből. Mivel az elemzések a magyar kormányzat által a nemzetközi
 adatszolgáltatásban beküldött hivatalos adatokat használják fel, egyes 
helyezések, módszertani megoldások vitathatók ugyan, de a kirajzolódó 
összkép reális. Érdemes lenne tehát részleteiben is elemezni azt, hogy 
tartós tendenciákról van-e szó, és mennyiben köszönhető valamely 
értékelés a gazdasági válság hatásának, gazdaságpolitikai váltásnak vagy
 a reális viszonyokhoz történő visszarendeződésnek. A külső megfigyelők 
tanácsai visszatérő módon a magyar felsőoktatás állami támogatásának 
emelésére, egyes autonómia-elemek növelésére, a belépési és kilépési 
arányok javítására, a mobilitás kiterjesztésére vonatkoznak.
 - Az 
intézmények helyezéseit is elemezve az elmúlt 3 évre vonatkozóan, a 
rangsorokban rendszeresen (ELTE, SZTE, DE) és esetenként (BCE, BME, PTE)
 szereplő magyar intézmények jellemzően a 400-700 helyek között 
találhatóak, és ezzel közvetlenül az nemzetközi élmezőny után 
következnek. A további helyezéseket is figyelembe véve az integrált 
kiválósági rangsorokban Magyarország a környező országokhoz képest a 
lakosságszámra vetítve relatíve sok jó minőségű intézménnyel 
rendelkezik, amelyek összességükben magas szintű, kiegyensúlyozott 
teljesítményt nyújtanak. A kutatási rangsorokban kiemelkedik a régióból 
Ausztria és Szlovénia, míg Magyarország, Csehország és Lengyelország 
ettől elmaradó, de egymáshoz képest hasonló szintű teljesítményt mutat.
 - A
 felsőoktatás exportpiaci orientációja mind szakterületi szempontból, 
mind a felsőoktatási intézményeket illetően nagy egyenlőtlenségeket 
takar, ami a konvergencia-régióra is érvényes. A diplomáért tanuló 
hallgatók abszolút számát illetően 2001-ben a visegrádi országok között 
még vezető szerepet töltött be Magyarország és csak Ausztria előzte meg a
 régióból. 2012-re viszont Magyarország valamivel több, mint 
másfélszeres növekedésével szemben Ausztria közel megduplázta, 
Lengyelország megháromszorozta, míg Csehország és Szlovákia 
megötszörözte a külföldi hallgatók számát.
 - Az európai 
cserehallgatók és a részképzésben Magyarországon tanuló nem-európai 
hallgatók számát illetően viszont a Tempus Közalapítvány, a Campus 
Hungary kezdeményezés és a Magyar Rektori Konferencia egy-egy 
ország-specifikus programja hozhat áttörést. A brazil kormány 100 ezer 
egyetemi hallgatót küld legalább egy félévre egy másik országba. A 
fogadó országok világranglistáján Magyarország a felettébb előkelő 10. 
helyen végzett, míg a Műegyetem az egyetemek között az imponáló 5. 
helyen áll. A különböző egyéb csereprogramok, külföldi részképzések, 
tanulmányutak révén nem csupán a magyar hallgatók, egyetemi munkatársak 
jutottak kedvező lehetőséghez, hanem ezek által az egész magyar 
felsőoktatás nemzetközi fogadókészsége is javult. Egyelőre azonban még 
hiányzik a vezetői motiváció, a nemzetközi marketing képesség és a 
tulajdonosi, kormányzati ráhatás, amely esélyt teremtene arra, hogy 
trendforduló következzen be a magyar felsőoktatás exportbevételeiben.