Ugrás a fő tartalomra

Mesterséges intelligencia

Használd az MI-t okosan, etikusan és átláthatóan.
Ne az MI dolgozzon helyetted – dolgozz vele együtt

A mesterséges intelligencia (MI) alapjaiban formálja át a tanulás, tanítás és értékelés módját, valamint hatással van a különböző tudományterületek és szakmák fejlődésére is. A jövő kihívásaira való felkészülés érdekében minden hallgatónak meg kell tanulnia, hogyan alkalmazza tudatosan és hatékonyan az MI-alapú eszközöket – például a szövegalkotó és beszélgető rendszereket –, hogy ezek használata ne hátrányt, hanem előnyt jelentsen számukra. Az MI oktatási alkalmazása megköveteli az önálló gondolkodást, a felelős hozzáállást, valamint az etikus és szabálykövető magatartást. 

Hallgatóként hogyan célszerű és etikus közelíteni az MI alkalmazásához a tanulásban és a feladatok megoldása során?








Budapesti Corvinus Egyetem
Tájékozódj
Legyél tisztában az intézményi dokumentumok vonatkozó részével (Tanulmányi és vizsgaszabályzat, Plágiumszabályzat, Etikai kódex). Kérdezz, ha bizonytalan vagy!
Tudd, mi a cél
Ha MI-t használsz, legyen világos, mire van szükséged és hogyan éred el azt. Eltérő modellek más eredményre képesek, a megfelelő kérdés is fontos!
Fedezz fel
Nem csak a ChatGPT létezik. Ismerd meg a többi ingyenes és hatékony eszközt is!
Légy szkeptikus
Az MI által generált tartalmak nem mindig tökéletesek. Ellenőrizd a tartalmat, mielőtt felhasználod!
Légy átlátható
Ha egy munkában használod az MI eredményeket, tisztázd, hogy melyik modellt használtad, hogyan és milyen mértékben.
Ismerd meg az elvárásokat
Mindig ismerd meg az adott tantárgy MI használatára vonatkozó szabályait, mert az oktatók eltérően kezelhetik az MI használatának feltételeit. Érdeklődj és alkalmazkodj, tudd meg kinél mire használhatod!
Forrásként használat
Használd az MI-t forrásként, de ne másold le szó szerint az általa generált tartalmakat. Használd inspirációként, iránymutatásként és jelezd ezt pont úgy ahogy más forrás esetében is tennéd.
Válassz okosan
Ellenőrizd az MI eszköz fejlesztőjének hátterét és az adatvédelmi tájékoztatót. Segítségért fordulj az oktatás-technológiai csapathoz!
Vigyázz az adatokkal
Ne használj érzékeny, személyes vagy egészségügyi adatokat, és ellenőrizd az eszköz adatfelhasználási szabályzatát!
Gyakorolj és fejlődj
Az MI segédeszközök hatékony használata és különböző képességeid fejlesztése gyakorlatot igényel. Ne add fel, ha az első próbálkozás nem sikerül!

MI a Corvinuson

Budapesti Corvinus Egyetem

Az Egyetem szervezője az MI-vel kapcsolatos Tudományos rendezvényeknek, Konferenciáknak, Médiamegjelenéseknek, és a Tudománykommunikációés tréningtevékenységekmellett aktív szereplő az MI gyakorlati felhasználását támogató innovációkterületén is. Továbbá az egyetem kutatói rendszeresen publikálják MI-vel kapcsolatos kutatásaikat a legkülönfélébb témákban, például

Ajánlott MI eszközök listája

MI-eszközigénylő űrlap

Az igényfelmérés célja, hogy az oktatók/Intézetek oktatási, kutatási munkájuk hatékonyabb ellátásához megigényeljék a szükségesnek vélt MI-eszközöket, majd az igénylés felmérése megvizsgálni az előfizetési lehetőségeket, költségeket. 

Online előadások MI eszközökről

Az igényfelmérés célja, hogy az oktatók/Intézetek oktatási, kutatási munkájuk hatékonyabb ellátásához megigényeljék a szükségesnek vélt MI-eszközöket, majd az igénylés felmérése megvizsgálni az előfizetési lehetőségeket, költségeket. 

Gyakran ismételt kérdések

A mesterséges intelligencia olyan technológiák összessége, amelyek képesek emberi gondolkodást utánzó feladatokat végezni – például szöveget írni, képet alkotni, adatokat elemezni vagy döntéseket javasolni. 
Ide tartoznak a nagy nyelvi modellek (LLM-ek), mint a ChatGPT, Copilot, Gemini vagy Claude, és az AI-alapú képgenerátorok (pl. DALL·E, Midjourney). 

Igen, de csak az oktató engedélyével és a szabályok betartásával. 
Minden tantárgyban a tárgyfelelős határozza meg, hogyan és milyen mértékben megengedett az MI használata. 
A szabályokat megtalálod: 

  • a tantárgyi adatlapban vagy a kurzus első hetében elhangzó oktatói tájékoztatásban, 
  • illetve az egyetemi VRAP 6/2025 szabályzatban.

Tilos, ha: 

  • az oktató kifejezetten megtiltja a használatát, 
  • az MI által készített szöveget sajátként adod be, 
  • nem jelzed, hogy MI-t használtál, 
  • vagy az MI-t vizsgákon, zárt feladatoknál alkalmazod engedély nélkül. 
    Ezek a plágiumszabályzat megsértésének minősülnek, és fegyelmi következményekkel járhatnak. 

Minden esetben világosan és pontosan jelöld a beadott munkában: 

  • milyen MI-eszközt használtál (pl. ChatGPT 4), 
  • mire használtad (pl. ötletelés, vázlat, szövegátszerkesztés), 
  • milyen mértékben segített az eredmény kialakításában. 
    A kurzusokhoz a Corvinus szabályzata nyilatkozatmintát biztosít, amit az oktató kérhet a beadott anyag mellé. 

Ha a tantárgyi adatlap vagy az oktató nem egyértelmű, mindenképp kérdezd meg a kurzusvezetőt. 
Bizonytalanság esetén ne használj MI-t addig, amíg nincs egyértelmű engedély. 
Az oktatók közti elvárások eltérhetnek, ezért mindig kurzusonként tisztázd a feltételeket. 

  • Sajátként beadni MI által írt szöveget. 
  • Forrásmegjelölés nélkül beépíteni MI által generált anyagot. 
  • Félrevezetni az oktatót a munka eredetét illetően. 
  • Más hallgató munkáját vagy személyes adatát MI-vel megosztani. 
  • Az MI-t plagizálásra, csalásra használni. 

Az MI segíthet: 

  • tananyag megértésében, összefoglalásban, gyakorlásban, 
  • időgazdálkodásban, tanulási tervezésben, 
  • idegennyelvű források feldolgozásában, 
  • interjúhelyzetek vagy vizsgák szimulálásában. 

Használd az MI-t tanulástámogató eszközként, ne „megoldókulcsként”. A cél nem a feladat leadása, hanem a képességeid fejlesztése. 

  • Pontatlan vagy hamis információk 
  • Szerzői jogi és adatvédelmi kockázatok (nem pontosan tudni, hogy miből tanul az MI). 
  • Elfogultságok (bias) – az MI torzított adatokat is tükrözhet. 
  • Környezeti terhelés – az MI modellek nagy energia- és vízfogyasztással járnak. 
  • Túlzott függés – a kritikus gondolkodás és önálló tanulás gyengülhet. 

Használhatsz olyan eszközt, mint a DraftBack (Google Docs bővítmény), amely rögzíti a dokumentum írási folyamatát. 
Ez segít bizonyítani, hogy a munka valóban a te alkotásod volt. 

Tárgyfelelős, oktató 

  • Hogyan kell értelmezni a tantárgyi adatlapokban a mesterséges intelligencia használatáról írtakat?  
  • Miért lehet vagy miért nem lehet használni a mesterséges intelligenciát az egyes tárgyakban, feladatoknál? 
  • Adminisztratív kérdések (pl. tantárgyi adatlap nem értelmezhető, nincs pontos megfogalmazás MI használatára, stb.). 

Könyvtár:  

  • Hogyan lehet elkerülni a véletlen jogsértéseket?  
  • Mit jelent a plágium?  
  • Hogyan használhatjuk etikusan és felelősen a mesterséges intelligenciát? 
  • Milyen eszközök vannak és melyik mesterséges intelligencia használható a különböző feladatok megoldásakor?  
  • Technikai eszközök kezelése.  

Informatika:  

  • Milyen veszélyeket jelent informatikai oldalról a mesterséges intelligencia használata? 
  • Technikai eszközök kezelése.  

Hallgatói szolgáltatás, tanulástámogatás:  

  • Hogyan kell értelmezni a mesterséges intelligenciával kapcsolatban meghatározott követelményeket, elvárásokat?  
  • Hogyan tudjuk kezelni a mesterséges intelligenciával kapcsolatban felmerülő félelmeinket, szorongásunkat?  
  • Módszertani támogatás tanuláshoz.  
  • Technikai eszközök kezelése.  

Moodle kurzusfelület (készül az Oktatási Minőségfejlesztési és Módszertani Központ gondozásában):  

  • tájékozódhatnak a mesterséges intelligencia egyetemi szintű etikus felhasználási szabályairól; 
  • tanácsokat kaphatnak arról, hogy hol és hogyan alkalmazhatják a tanulási folyamatban; 
  • tanácsokat, javaslakat tartalmaz hogyan lehet elkerülni a potenciális veszélyeket; 
  • a kurzus tartalma folyamatosan fejlődik, frissül követve a lehetőségek bővülését.  

Oktatási rektorhelyettes irodája: 

  • Visszajelzés a Segédlettel kapcsolatban 
Vágólapra másolva
×