Kritikai pedagógia – Fordulat 28. lapszámbemutató
A Fordulat a Corvinus második legrégibb szakkollégiumának, a Társadalomelméleti Kollégiumnak a folyóirata. A legújabb lapszám a kritikai pedagógia kérdéseivel foglalkozik. A kritikai pedagógia nem értelmezhető pusztán pedagógiai irányzatként, hiszen határozott képe van a társadalomról, a benne lévő hatalmi viszonyokról és hatásukról azokra az intézményekre és emberi kapcsolatokra, amin keresztül a tanulás és nevelés történik.
A kritikai pedagógia a tudásszerzés módját nem fentről lefelé történő, hierarchikus formában képzeli el, hanem egymástól tanuló, egyenrangú felek között lévő kapcsolat eredményeként. Magát a pedagógiát is széles körben kell értelmezni, alapelemei minden társadalmi érintkezésünkben jelen vannak, legyen az iskola, munkahely, mozgalmi szerveződés – vagy éppen az akadémiai élet, művészet, kultúra. Az oktatásnak tulajdonított célja a társadalom jelenlegi állapotában nem is lehetne sürgetőbb: a rendszer megértése és megváltoztatása, a hatalmi struktúrák lebontása, cselekvésre ösztönzés egy igazságosabb világ érdekében.
A lapszámban a kritikai pedagógia elméleti kereteinek ismertetése mellett számos olyan pedagógiai kezdeményezést mutatunk be, amelyek a társadalmi változás elérése érdekében a kritikai pedagógia módszereit használják. A kerekasztalon a lapszám szerzőivel beszélgetünk. Résztvevők:
- Fernengel Ágnes (Közélet Iskolája, Deviszont Közösségi Tér)
- Kovai Melinda (Helyzet Műhely, ELTE Szociálpszichológia Tanszék)
- Mészáros György (Helyzet Műhely, ELTE Neveléstudományi Intézet)
- Szarka Alexandra (Deviszont Közösségi Tér, ELTE Neveléstudomány MA)
Moderátor: Tóth Kinga (Deviszont Közösségi Tér)
A lapszámbemutató Facebook esemény ezen a linken érhető el.
A Fordulat 28. számának absztraktjai itt olvashatók.