Interaktív, online vitaszínház a fenntarthatóságról
Interaktív, online szerepjátékkal vesz részt a Corvinus a Global Climate Change Week nemzetközi rendezvénysorozaton Dr. Kiss Gabriella és Dr. Köves Alexandra vezetésével.Kapcsolódó elérhetőségek
Kapcsolódó hírek
Kapcsolódó események

Mi lenne, ha ökodiktatúrát vezetnének be egy teljes globális ökológiai összeomlás miatt 2032-ben? Milyen intézkedés elfogadható egy ilyen környezetben a negatív hatások mérséklése érdekében, és mi az, ami már elfogadhatatlan?
Ez a helyzet adja a vitaszínház történeti keretét. Az angol nyelvű drámaelőadást Dr. Kiss Gabriella és Dr. Köves Alexandra a Döntéselmélet Tanszék oktatói moderálják.
Időpont: 2022. október 13. 13:40
Helyszín: online
További részletek és regisztráció a Global Climate Change Week oldalán.
Háttér az előadáshoz:
A művészet képes arra, hogy a nagyközönségnek is átadja a tudományos eredményeket
A vitaszínház ötlete a tudomány és a művészet párbeszédére épít olyan kihívások kezelésében, mint a klímaválság vagy az ökológiai válság. “Ez egy nagyon jó példája annak, hogy a tudományos érveléseket, gondolatokat hogyan tudja az előadóművészet megformálni, mit tud hozzáadni egy színházi rendező vagy egy forgatókönyvíró azokhoz a gondolatokhoz, melyek tudományos eredményekből születnek” – mondja Kiss Gabriella, az előadás egyik szervezője.
A kiindulópontot egy jövőkutatás adta 2016-ben, melyben arra keresték a választ, hogyan képzelik el az emberek a jövőben a vállalatok működését. Az eredmények kapcsán kezdtek el gondolkodni azon, hogyan lehetne ezeket közelebb hozni az emberekhez vagy bevinni akár az oktatásba is.
A Tünet Együttessel létrejött együttműködés célja az volt, hogy az eredményeket egy színházi kalandjátékon keresztül mutassák be szélesebb közönség előtt, melynek végül a Bánkitó fesztivál lett a helyszíne. “Nagyon érdekes volt látni, hogyan fogalmazzák újra a tudományban megjelenő állításokat úgy, hogy azt színészként, rendezőként adják át a közönségnek” – mondja Kiss Gabriella.
Persze egy teljes színtársulat nem áll mindig rendelkezésre, így a következő lépés az volt, hogy oktatóként akár egyedül is tarthassanak hasonló előadásokat az egyetemi órákon is. Ez a szakasz már a közösségi történetfejlesztésről szólt: “a kutatási eredményeket egy általunk elképzelt jövőképpel kombináltuk, és kitaláltunk egy teljes történetet, ami ehhez a jövőképhez vezetett el minket”.
A vitaszínház egy család élethelyzetére épül, ami Valcz Péter színházi rendező segítségével állt össze. A történetnek viszont csak néhány elemét mesélik el a moderátorok. A cél az, hogy a közönség tagjai közösen gondolkodjanak arról, hogyan jutottunk el idáig vagy mi fog történni innentől.
Minden előadás más, hiszen a történet a résztvevőktől függ
A történetet játszották már a tavalyi Kutatók éjszakáján, tanteremi előadásokon és idén az Ördögkatlan fesztiválon is szélesebb és sokszínűbb közönség előtt.
“Volt olyan tapasztalatom, amikor radikális baloldali fiatalokkal játszottam, hogy nem vagyunk elég radikálisak, a zöld diktatúrát nem tudtuk elég radikálisra kitalálni. Mindenre azt mondták, hogy legyen így, csináljuk” – mondja Kiss Gabriella. “Viszont olyan is volt, amikor a saját szemináriumomon nagyjából semmi nem ment át a radikális intézkedésekből, mert a társaság annyira ragaszkodott a jelenlegi életmódjához.”
Az Ördögkatlan fesztiválon fiatalabb és idősebb résztvevők egyaránt voltak. “Érdekes dinamikák alakultak ki, amikor az idősek ellátásáról gondolkodtunk” – mondja. Az előadás során szó van például élvezetre tartott háziállatokról is, az egyik ilyenen pedig egy család a kutyájuk társaságában vett részt. “Érdekes volt arról beszélgetni, hogy bizonyos állatok tartása tulajdonképpen csak az emberek élvezetét szolgálja, és hogy ökológiai szempontból ez nem biztos, hogy fenntartható, miközben ott volt a kutya is, a maga nyelvén bele-bele szólva a diskurzusba”.
Online kicsit más, de a bevonás itt is működik
A programsorozat nemzetközi jellegéből adódóan a vitaszínházat ezúttal online rendezik meg. A pandémia alatt online nemzetközi konferenciára is elvitték már a programot, ekkor alakult ki az angol verzió is.
“Az alaphelyzetet és a koncepciót át lehet vinni az online térbe is, persze veszítünk valamennyit amiatt, hogy a fizikai mozgások nem valósulhatnak meg” – mondja Kiss Gabriella. “Maga a történetmesélés és a közös gondolkodás viszont az online térben is tud működni.” Az online megoldással elérhető nemzetközi közeg ráadásul előnyt is jelent: a különböző kultúrából érkező emberek különböző módon látják a problémát, és a megoldási javaslatok is eltérőek lehetnek.