Ugrás a fő tartalomra
Vissza a főoldalra

A Columbia Egyetemmel szervezett konferenciát a Corvinus a spiritualitásról

2023-01-11 14:09:38

A konferenciáról az esemény egyik főszervezőjével, Dr. Zsolnai Lászlóval beszélgettünk.

Kapcsolódó hírek

Kapcsolódó események

A New York-i Columbia Egyetemmel közösen szervezett nemzetközi konferenciát a Corvinus Awakened Campus Global címmel. A spiritualitás felsőoktatásban betöltött szerepét vizsgáló eseményen kétszáznál is több oktató és kutató vett részt huszonöt országból, legtöbben az Egyesült Államok, Európa és India vezető egyetemeiről. 

A főszervezők között volt Dr. Zsolnai László, a Corvinus Gazdaságetikai Központjának vezetője is. A kétrészes interjú első részében, amit a cikk hossza és közérthetősége miatt szerkesztettünk, arról beszélgettünk, hogyan lett szervező partner a Corvinus, milyen fontos megállapításokkal zárult a konferencia, valamint, hogy milyen projektek várhatók a jövőben a partnerség kapcsán. 

A Columbia Egyetem a világ legjobbjai között van, a Times Higher Education ragsorában idén a 11. helyet foglalja el, a konferencián pedig a tudományterület legnevesebb képviselői vettek részt. Hogyan lett a Corvinus szervező partner? 

Először csak az Egyesült Államokra koncentrált az Awakened Campus kezdeményezés. 2022 áprilisban csináltak egy nagy online konferenciát a Columbián, amin a legnevesebb amerikai egyetemek vettek részt. A program sikerét látva merült fel, hogy ezt meg kellene csinálni globálisan, ki kellene terjeszteni az USA-n kívülre is. Így jött az ötlet, hogy Európát és Indiát is kapcsoljuk be a dialógusba. Ezen fél évet dolgoztunk, majd létrehoztunk egy globális koalíciót, amiben a Corvinus Gazdaságetikai Központja partnerként szerepelt. Mi hoztuk az európai és indiai egyetemi kapcsolatokat. 

Mi volt a célja a konferenciának? 

Az volt a cél, hogy feltérképezzük a spirituális megközelítés érvényre juttatásának lehetőségét a felsőoktatásban. Három nagy területre koncentráltunk. Az egyik a pedagógusképzés, a másik az egészségügyi képzés, a harmadik pedig a hozzánk közelálló közgazdasági és üzleti képzés. A kérdés az volt, hogy ezeken a területeken hogyan nyerhet teret egy spirituális értékorientációra is figyelő oktatási gyakorlat a mai, materialista és redukcionista modellek által dominált közegben. 

Mi volt Ön szerint a legfontosabb üzenet? 

Az egész konferencia Dr. Lisa Miller professzor kutatásaira épül, aki a Columbia Egyetemen tanít. Nemrég jelent meg a „The Awakened Brain” című könyve, ami klinikai pszichológiai kutatásokra támaszkodva azt mutatja meg, hogy a spiritualitás, vagyis valamiféle transzcendensre irányuló gondolkodás minden emberben benne van, ez egy velünk született lehetőség. 

Ennél még fontosabb, hogy a depresszióban, kiégésben és más mentális betegségekben szenvedők agyában Lisa Miller és munkatársai lokalizálták azt a területet, ami ezekért a mentális problémákért felelős. Már önmagában ez is szép eredmény, de ennek az inverze volt a nagy felfedezés. Azt mutatták ki ugyanis, hogy azok a személyek, akik felépítettek magukban valamiféle spirituális irányultságot és gyakorlatot, azoknak az agyában pontosan ugyanezen a területen detektálható volt olyan pozitív változás, ami megvédhet a depressziótól és más mentális betegségektől. 

Kísérletileg kimutatták tehát, hogy a spiritualitásnak jelentős mentális egészséget támogató szerepe van, ami az emberi jóllétet is nagymértékben előmozdítja. A kutatás nagy visszhangot váltott ki, írt róla a New York Times és a Wall Street Journal is. 

Liza Miller elképzelése volt az, hogy ennek a pozitív jelenségnek érdemes lenne levonni az oktatási konzekvenciáit is, mert az egyetemista korosztály nagyon fogékony a spirituális értékirányultság kifejlesztésére. Ebben az időszakban az emberek keresik a helyüket a világban, megkérdezik maguktól, hogy miért vannak itt, mit akarnak az élettől és a szakmájuktól. Ezért született meg a gondolat, hogy teret kellene engedni a felsőoktatásban is azoknak a tevékenységeknek, megközelítéseknek, amik ebben a keresésben támogatják a hallgatókat. 

Milyen további tervek vannak az együttműködés kapcsán? 

A tervünk az, hogy globális, nyitott hálózatot hozzunk létre a Columbiával közösen, melyben azok az egyetemek vesznek részt, amelyek már elértek bizonyos haladást a spiritualitás oktatásba való bevezetésében. 

Az egyetemekkel, szakértőkkel és érdeklődő diákokkal különféle projekteket szeretnénk elindítani. Ezek között szerepelnek közös oktatási programok, speciális workshopok az oktatóknak, a diákok részvételére számítva pedig további kreatív aktivitásokat, például egy Summer School-t is szeretnénk megvalósítani. 

Olyan podcast-sorozatot is szeretnénk indítani a diákok vezetésével, ahol azokat a tudósokat, oktatókat, kutatókat kérdezik, akik a spiritualitással foglalkoznak a világ bármely részén. Ha diákok kérdezik őket, az egy egészen más dolog, mintha egy másik tudós vagy egy újságíró tenné ezt. A diákok nemcsak más nézőpontot képviselnek, hanem ők a legfőbb érintettek is. 

Hogyan fog ez megjelenni a Corvinuson? 

Reményeink szerint a Corvinus az egyik fő katalizátor lesz. Különböző egységei vannak az egyetemnek, melyek már most is kapcsolódnak a témához. A Gazdaságetikai Központ a fő kapcsolódási pont, de emellett létrejött az ERS Hub is, ami összefogja az egyetemen az etikával, társadalmi felelősségvállalással és környezeti fenntarthatósággal foglalkozó projekteket, beleértve a diákok kezdeményezéseit is. 

Egy „boldogságfesztivál” megrendezése is a tervek között szerepel, ami néhány napos rendezvény lenne a nyár elején vagy ősszel. Különböző izgalmas tevékenységekkel egybekötve, a művészeteket és a kortárs pszichológiát is felhasználva a holisztikusan vett jóllét, a spiritualitás, egyáltalán a kiteljesedett, boldogabb élet különböző izgalmas területeit vizsgálnánk meg. Szóba kerülhet például a fenntartható divat, a vegán étrend, képzőművészeti alkotások létrehozása, a zene, és sok minden más. Erre vannak már példák Amerikában, ezt szeretnénk itthon is megvalósítani. 

A Gazdaságetikai Központban több tárgyat is tanítunk, ahol hasonló témákkal foglalkozunk, van például fenntartható értékteremtés kurzusunk, ahol újszerű, holisztikus, spirituális alapra épülő üzleti modelleket mutatunk be.  

Kapcsolódni szeretnénk a szakkollégiumokkal is. A szakkollégiumoknak óriási szerepe van a hallgatók személyiségének formálásában és kreatív, együttes élmények létrehozásában. Az egyetemen tevékenykedik Hallgatói Támogatás csapata is. Nagyon fontos és klassz dolgokat csinálnak, több száz hallgatónak adnak szakszerű pszichológiai, mentálhigiénés segítséget, velük is jó együttműködésünk van. 

A Columbián beszéltem az ottani diákokkal, és elképesztő ötleteik vannak. Nemcsak a bevonásra, hanem a kreatív kezdeményezésekre is szükség van. Ez nem a mi szólójátékunk, hanem együtt kell kitalálnunk az utat. 

Szerző: Kovács Máté, Corvinus Kommunikáció 

Vágólapra másolva
X
×
GEN.:2024.03.28. - 11:02:11