Marketing- és Designkommunikáció Tanszék
Tématerületi pozíciónk
A Marketing- és Kommunikációtudományi Intézet keretein belül működő Marketing- és Designkommunikáció Tanszék oktatói és kutató tevékenységének tartomány metszéspontjában
MARKETING / MÉDIA / DESIGN / KOMMUNIKÁCIÓ
(Marketing / Media / Design / Communication = MMDC)
gazdasági- és társadalmi kontextusában valósul meg.
Tématerületi hozzáállásunk és értékajánlatunk az oktatás, tudományos és alkalmazott kutatás területén
Marketingkommunikáció, új média, közönségrészvétel
A személyes és szervezeti kommunikáció nem egyszerűen stratégiai eszköz, hanem a vállalati lét, a fennmaradás eszköze. A piaci és marketing célú gondolkodás érvényesítésében kiemelt szerepet játszik a kommunikáció, mely a cserefolyamatban részt vevő egyének összekötője. A klasszikus marketingkommunikáció területén alkalmazott eszközök – a technológia és az érintett közönségek hozzáállása alapján – ma szorosan kapcsolódnak egymáshoz, átfedik egymást, nem tisztán és nem elkülönülten jelennek meg. Vállalati oldalról egyre kevésbé kontrolálható.
Designkommunikáció = tervező kutatók / kutató tervezők
A designkommunikáció, alkotói tervezői módszertan, fejlesztésbe integrált kommunikáció. A designkommunikáció egy olyan kapcsolatteremtési szemléletet képvisel, amely HÍD- ként jelenik meg a különböző diszciplínák és diskurzusok, a társadalom és a gazdaság jelenségei között. Interdiszciplináris és interprofesszionális módszerével valós idejű kapcsolatot lehet teremteni oktatás, kutatás és vállalkozás között.
Oktatói pozíciónk
Az oktatás sikerágazat, sikerélményt kell, hogy nyújtson mind a diáknak, mind a tanárnak. A diák tapasztalhat, tanulhat, átélhet, felismerhet, megismerhet dolgokat. A tanár szerepelhet, taníthat, kifejezheti önmagát, lehet közönsége.
Újra értelmezzük a hallgatói és oktatói szerepeket. A hallgató már nem hallgat, hanem mondhatnánk, saját bőrét viszi a vásárra az oktatás és tanulás során, s a legfőbb értéket a tanulás során a résztvevők számára azt jelenti, hogy módja van „saját szemével, látni és a saját bőrén tapasztalni”, sőt közvetlen társinak „szemével” is szemlélni, értékelni saját teljesítményét és felmérnie, megértenie, erényeit és hibáit. Az egyéni oktatói siker, csak közös munkával érhető el:
A hallgatók számára:
- az idő optimalizálása – tanulás és munkahelyzetek integrálása
- valódi, téttel és referenciaértékkel rendelkező projektek
Az oktatók számára:
- kutatás és oktatás szimultaneitása
- kollaboratív oktatás, egyenrangú együttműködések, konstruktív visszajelzések

2025
Listed in Proformance – Teaching Excellence Database
Az innovatív oktatási és tanulási gyakorlatokat bemutató adatbázis célja a kiváló tanítási példák összegyűjtése és megosztása. A projekt a hallgatói partnerségekre, a multidiszciplináris együttműködésekre, a vállalkozói és projekt-alapú tanulásra, valamint a valós környezetben zajló tapasztalati tanulásra fókuszál. A tanszék portfóliója itt elérhető:

2023–2024
Visegrad Fund – Developing Cooperation between Academia and Society through Knowledge and Capacity Building
A projekt célja az egyetemek harmadik missziójának erősítése, az akadémiai szféra és a társadalom közötti kapcsolat fejlesztése. A program regionális szereplőkkel (vállalkozók, közintézmények) való együttműködés révén támogatja a tudás hatékony átadását az egyetemi szférából a gyakorlatba.
A projekt során létrehozott platform:

A2S Virtual Marketplace – Where Academia and Society Meet Together
Virtuális platform, amely összekapcsolja az akadémiai világ és a társadalom szereplőit a tudásmegosztás és az együttműködés elősegítése érdekében.



2019–2021
RiConfigure (H2020-788047) – Reconfiguring Research and Innovation Constellations
Az Európai Bizottság H2020 programja által támogatott projekt célja az új kutatási és innovációs együttműködések („quadruple helix”) működésének feltérképezése. A projekt gyakorlati útmutatást és új tudományos alapokat nyújt a társadalmi kihívásokra választ adó innovációk támogatásához.
Quadruple Helix oktatási projekt:
Horváth, Dóra; Cosovan, Attila; Komár, Zita et al. (2019): Crossover, mint lehetőség a tudománykommunikációban: A Quadruple Helix innovációs modell popularizálása stílusátírásokon keresztül. In: Veres, Zoltán et al. (szerk.) Ismerjük a vevőt? A vásárlás pszichológiája. EMOK XXV. Országos konferencia, Pannon Egyetem, pp. 700–710.
https://emok.hu/hu/component/docs/d-825:crossover-mint-lehetoseg-a-tudomanykommunikacioban?format=pdf&Itemid=246

2019–2020
Managing Human Talent in Coworking Environment
Visegrád Grants támogatású kutatás fókusza, hogy miként járulnak hozzá a coworking irodák a tehetségek vonzásához és megtartásához a V4 országokban. A projekt hangsúlyozza a közösségépítés és a hálózatépítés fontosságát az új munkakörnyezetekben.
Kapcsolódó cikk:
Orel, M., Mayerhoffer, M., Fratricova, J., Pilkova, A., Starnawska, M., & Horvath, D. (2022). Coworking spaces as talent hubs: The imperative for community building in the changing context of new work. Review of Managerial Science, 16(5), 1503–1531.
https://doi.org/10.1007/s11846-021-00487-4


Crea8tv.eu (FP7 Project)
Az FP7 keretprogramban megvalósult multidiszciplináris kutatás, amely a kreativitás, valamint a kulturális és kreatív iparágak gazdasági és innovációs szerepét vizsgálta Európában. A projekt a design, a szellemi tulajdon (védjegyek, közösségi formatervezési minták) és az innováció közötti kapcsolatra fókuszált.
Kapcsolódó cikkek:
- Csordás, T.; Horváth, D.; Mitev, A.; Markos-Kujbus, É. (2017): User-Generated Internet Memes as Advertising Vehicles. In: Siegert, G. et al. (szerk.) Commercial Communication in the Digital Age. De Gruyter Verlag, pp. 247–266.
- Horváth, D.; Mitev, A. (2016): Internet Memes: The Meteorites of the Online World. In: De Pelsmacker, P. (szerk.) Advertising in New Formats and Media. Emerald Group Publishing Ltd., pp. 243–262.
