Az üzenetformálás ereje: A Corvinus diákjai így egyensúlyozták a stratégia és a történetmesélés szerepét az RSMCC-n

Az RSM STAR Case Competition tizenegyedik alkalommal került megrendezésre 2025. április 4. és 12. között, az Erasmus Rotterdam School of Management és az RSM STAR Case Club szervezésében. A Corvinust négy alapszakos hallgató képviselte: Gál Virág, Juhász Kende, Shu Jingpei (Suzy), és Porzsolt Milán.
A csapatot Kostyal Dániel, a Corvinus doktorandusza, és a Case Track aktív oktatója, választotta ki és készítette fel, miután a hallgatók sikeresen teljesítették a Cases on International Business Strategy (CIBS) és Cases in Business Strategy (CBS) kurzusokat. A felkészülés hónapokkal a verseny előtt kezdődött, és sokrétű volt. A csapat mentora a következőképp foglalta össze a készülést:
„A csapat több esetet is megoldott gyakorlásképp, amelyek kifejezetten Hollandiára fókuszáltak. Külön workshopokat tartottunk ötletelésre, miután megkaptuk az esetpéldák vállalatait. Volt egy stratégiai módszertanokat bemutató workshop is, amely az alapvető eszközöket mutatta be a hatékony oldáshoz. Emellett személyes visszajelzésekkel is dolgoztunk, hogy azonosítsuk a gyenge pontokat és fejlesszük az esetoldási folyamatot.” (Kostyal Dániel)
A versenyt személyes jelenléttel rendezték meg Rotterdamban, és másfél hétig tartott, mely során a résztvevők két valós üzleti kihívással szembesültek. Az RSM STAR verseny izgalmas felépítésében a csapatoknak egy rövid (12 órás) és egy hosszú (24 órás) esetet kellett megoldaniuk.
A 12 órás esettanulmányt az ipari elektronikai termékeket gyártó AuCom szolgáltatta, amelyet eredetileg Új-Zélandon alapítottak, de mára globális szereplővé vált. A cég motorvezérlő technológiákra szakosodott, termékportfóliójában szerepelnek lágyindítók és frekvenciaváltók is. A kihívás az ázsiai piacra történő terjeszkedésükre irányult. A csapatoknak olyan skálázható és erőforrás-hatékony stratégiákat kellett kidolgozniuk, amelyek hosszú távú jelenlétet és versenyelőnyt biztosítanak az AuCom számára Ázsiában.
A Corvinus csapata a saját divíziójában a második helyet szerezte meg: javaslatuk Indiára fókuszált, mint a legígéretesebb és legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező piac, és egy projektalapú piacra lépési stratégiát ajánlottak, helyi partnerekre építve a fenntartható növekedés érdekében. A zsűri kiemelte a professzionális, elemző és logikus prezentációjukat, amely tele volt konkrét, jól érthető üzenetekkel. Gál Virág így fogalmazott a tapasztalataikról:
„Ahogy a mesterséges intelligencia egyre fontosabbá válik, úgy nő meg az üzenetalkotásnak, a kérdések megválaszolásának és az előadói készségeknek a szerepe is. Fontos, hogy egyszerűbb diákat hozzunk létre érthetőbb üzenetekkel.” (Gál Virág)
A 24 órás esetet a finn Huhtamaki biztosította, amely a fenntartható csomagolási megoldások vezető gyártója, ügyfelei között olyan globális márkák találhatók, mint a McDonald’s, a Nespresso vagy a Starbucks. Az esettanulmány egy összetett, többdimenziós stratégiai dilemmát vázolt fel. Juhász Kende így írta le a problémát:
„A Huhtamaki egy klasszikus tyúk vagy tojás dilemmával szembesült: a költségek csökkentéséhez skálázni kellene a termelést, viszont a fogyasztói igény növekedése lassú a magasabb árak és a gyenge állami nyomás miatt. Olyan stratégiai tervet kellett kidolgoznunk, amely elemzi a piacot, definiál egy hatékony üzleti modellt, és egyértelmű lépéseket jelöl ki, hogy a Huhtamaki öt éven belül piacvezetővé válhasson a fenntartható csomagolások piacán.” (Juhász Kende)
A csapat 100%-ban lebomló csomagolás bevezetését javasolta az FMCG szektorok számára, QR-kóddal ellátva a termékeket, hogy a fogyasztókat jobban bevonják, illetve egy „Green Dashboard” rendszert a környezeti hatások nyomon követésére és az átláthatóság növelésére. A zsűri értékelte a javaslat innovativitását, és dicsérte a stratégiai terv átfogóságát. A Corvinus csapata végül a saját divíziójában belül a harmadik helyet szerezte meg a hosszú eseten.
A cégek bemutatkozó előadást tartottak minden esettanulmány megoldása előtt, ahol a csapatok egyetlen kérdést tehettek fel a képviselőknek – ez további stratégiai előkészületeket tett lehetővé még az oldási idő kezdete előtt. A megoldások elkészítése után a csapatok 15 perces prezentációban mutatták be ötleteiket, amit 10 perces kérdezz-felelek szekció követett. Az RSM STAR versenyformátum különlegessége a „Challenger Round”, amelyben a hosszú eset divízióinak második helyezettjei újabb esélyt kaptak a döntőbe jutásra.
A sikerhez elengedhetetlen volt a jó csapatdinamika és a megfelelő együttműködés a csapattagok között, akik az oldási folyamat során különböző szerepeket töltöttek be, és segítették egymás fejlődését. Shu JingPei (Suzy) így összegezte ezt:
„Szerintem a csapatdinamikánk kiváló volt: Virág és Milán nyugodtabb előadói stílussal rendelkeznek, míg én és Kende több energiát vittünk a színpadra, így kiegyensúlyozott és dinamikus prezentációt tudtunk nyújtani.” (Shu JingPei)
A Corvinus csapata megtanulta, hogy a rugalmasság kulcsfontosságú. Arra is rájöttek, hogy a világos, fókuszált megoldások gyakran többet érnek a túlzottan komplex javaslatoknál, és hogy az üzenetátadás és az előadásmód éppoly fontos, mint a stratégia. Az erős prezentációs készségek, az egyszerű struktúrák és az érthető kommunikáció bizonyultak a legértékesebbnek. Legfőképp pedig azt hangsúlyozták: érdemes nem csak a végcélt nézni, hanem az odavezető utat is kiélvezni. Porzsolt Milán a jövőbeni versenyzőknek a következő üzenetet küldte:
„Nagyon megéri végig csinálni ezt az egész folyamatot, a verseny csak a hab a tortán. Inkább az útra koncentráljatok, ne csak a célvonalra, sokkal többet tanulhattok a Case Track és a felkészülés során, mint magán a versenyen. Ha egy eset versenyen vagytok, ne hagyjátok ki a lehetőséget a kapcsolatépítésre: a jövő globális vezetőivel találkozhattok, szóval még ha kínos is, kezdeményezzétek a beszélgetéseket!” (Porzsolt Milán)
Gratulálunk a csapat minden tagjának és Kostyal Dánielnek a fantasztikus munkához! Külön köszönet illeti a Case Track oktatóit, a meghívott zsűritagokat, akik segítettek a gyakorló prezentációk során, és a CCTC mentorokat a felkészítésben nyújtott támogatásáért. Kíváncsian várjuk, hogy a jövőben milyen újabb versenyeken képviselhetjük még egyetemünket!