Széchenyi 2020
Budapesti Corvinus Egyetem ×
Vissza a főoldalra

TDK-sztorik: Ezért jó együtt TDK-dolgozatot írni

2022-03-16 08:00:00

„A tudomány világában az a legizgalmasabb, amikor találkoznak a különböző tudományterületek. Két ember pedig akkor tud nagyot és egyedülállót alkotni, ha eltérő látásmódjuk találkozik és kapcsolódik egymáshoz” – Szabó Dorottyával és Granát Marcellel beszélgettünk.

Kapcsolódó hírek

Kapcsolódó események

Írta: Weller P. Hanna

Szabó Dorottya második alkalommal indult a TDK-n, Granát Marcell pedig összesen nyolc dolgozattal nevezett az elmúlt években. Már elsőévesként is adott le pályamunkát, onnantól nem volt megállás: tavaly ötöt nevezett, amelyből három első helyezést ért el. „Az tényleg olyan volt, mintha főállásban TDK-t írnék” – emlékezett vissza az előző évre Marcell. Nagyon jónak tartja, hogy a kezdetektől indul a versenyen, mert sokat fejlődött. „Valószínűleg rá sem ismernék az első dolgozatomra, mert nem volt még semmilyen módszertani ismeretem. Harmadévesen hónapokig gondolkoztam azon, hogyan lehet jó TDK-t írni, a mesterszakos éveim alatt pedig már rutinosan tudtam felépíteni a dolgozat szerkezetét, csak témát kellett választani” – mondta Marcell.

Dorka a FAKT szakkollégiumban találkozott olyan „legendás” személyekkel, akik szinte ontották magukból a TDK-dolgozatokat. Úgy gondolja, hogy ez a példamutatás nagyon motiváló. Első TDK-versenyén alapszakosként vett részt, a szakdolgozatát nevezte. Önbizalmat adott neki, hogy a védés előtt szakmai zsűri előtt prezentálhatta dolgozatát. „Az oktatók azért vannak ott, hogy segítsenek. Ha valahol, akkor ott számíthatunk a legtöbb konstruktív megjegyzésre. Ez a közeg megkönnyíti, hogy a hallgatók felvállalják és bátran prezentálják a munkájukat, ez nagyon hasznos tapasztalat az egyetemi évek alatt” – hangsúlyozta Dorottya.

Az első közös TDK-dolgozatuk témáját Dorka vetette fel egy közös Messenger-csoportban, Marcell pedig rövid időn belül csatlakozott, így kezdtek válságelemzésbe hozamgörbék alapján. Szabó Dorottya és Granát Marcell közös dinamikája olyannyira jól működött, hogy azóta minden közös órára együtt készítették a beadandó dolgozatokat. Nem volt nehéz kitalálni a munkafelosztást, Dorka az irodalmi áttekintésért és a szövegírásért felelt, Marcell kiegészítette az alapgondolatokat és programozott, az összegzést pedig együtt készítették el. „Sokat segít, hogyha társszerzővel dolgozhatok, mert én az utolsó pillanatig képes vagyok új ötletekkel előállni. Egyedül túlgondolnám, csapatban viszont emlékeztetnek olyan fontos tényezőre is, mint például a határidő” – említi nevetve Marcell. Dorka is tud programozni, érti a módszertanát is, de inkább olyan emberrel dolgozik együtt, aki rutinos benne. Ő leginkább az írás folyamatát szereti.

Szokás abban a szakkollégiumban, amelyhez Dorka tartozik, hogy a TDK szóbeli fordulója előtt bárki prezentálhatja a dolgozatát. „Elsőévesként csillogó szemmel hallgattam a felsőbb éveseket, akiknek teljesen lenyűgözött a tudása. Évekkel később, amikor nekem is lehetőségem volt prezentálni a saját munkámat, ugyanezt az ámulatot láttam az elsőéveseken. Rendkívül jó érzés volt, hogy képes voltam inspirálni a fiatalabbakat a tudományos berkeken belül” – idézte fel Dorottya.

Marcell gazdaságpolitika demonstrátornak jelentkezett másodévesként, amikor felkereste Andor Lászlót és megkérdezte tőle, milyen képességekre van szükség ahhoz, hogy valaki jó kutató legyen. Az akkori tanszékvezető áthívta a szomszéd szobából Németh András Olivér egyetemi adjunktust, akivel körülbelül húsz percen keresztül tanakodtak a kérdésen. „András végül azt mondta, hogy tanuljunk statisztikát és ökonometriát, mert e képességek nélkül csak olyan dolgot tudunk leírni, amit már valaki korábban leírt. Szerintem ez a kiemelkedően jó TDK titka is: egy jó ötlet és alapos módszertani ismeret” – mesélte Marcell.

Hogy melyek a TDK előnyei, azt nem kell részletezni Marcellnek, ugyanis dolgozatainak köszönhetően négy alkalommal kapott állásajánlatot. Aki egy témában igazán elmélyül, az évek múltán is magabiztosan nyúl vissza a korábbi módszertanhoz. „Hogyha egyszer készítettél egy idősor elemzési modellt, akkor később sem fogsz megijedni a munkahelyen, ha ezzel a feladattal bíznak meg” – részletezte Marcell, aki úgy gondolja, hogy érdemes nyilvánossá tenni a TDK-dolgozatunkat, mert ez effektív a munkaerőpiacon és kiemelhet bennünket a tömegből. Dorka szerint a TDK azoknak is hasznos, akik az akadémiai pálya felé kacsintgatnak. A közös munka jó lehetőség megismerkedni az oktatókkal, ráadásul a doktori iskola esetén is előnyt jelent, ha valaki sikeres volt a versenyen.

Amennyiben jelentkezni szeretnél az idei Tudományos Diákköri Konferenciára, azt március 16-ig tudod megtenni. Bővebb információért és a szekciók listájáért látogass el az egyetem honlapjára és kövesd a BCE TDK Facebook oldalát. Ha pedig első kézből szeretnéd megkapni a legfrissebb információkat, úgy a Corvinus TDK Klub Facebook csoportjában a helyed!

A TDK tevékenységét az Európai Unió, Magyarország és az Európai Szociális Alap társfinanszírozása által biztosított forrás az EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007 azonosítószámú „Tehetségből fiatal kutató – A kutatói életpályát támogató tevékenységek a felsőoktatásban” című projekt támogatta.

Vágólapra másolva
X
GEN.:2022.10.06. - 04:14:49