Ugrás a fő tartalomra
Vissza a főoldalra

TDK-sztorik: Ezért érdemes különleges témát választani a Számviteli szekcióban

2022-04-16 10:00:00

A Számvitel szekcióra kifejezetten jellemző, hogy minél különlegesebb témát választunk a TDK-ra, annál sikeresebb lehet egy kutatás. László Norbert Kiváló Mentor Díjas egyetemi adjunktussal beszélgettünk.

Kapcsolódó hírek

Kapcsolódó események

Felejtsük el a kliséket és foglalkozzunk a peremtémákkal, mert általában azokból születnek a legérdekesebb és legsikeresebb kutatások. A 2021/2022. évi Tudományos Diákköri Konferenciára Számvitel szekciójának legkevésbé vizsgált területei sok újdonságot tartogatnak. Milyen témákkal foglalkozhatnak a hallgatók? Minden, ami számvitel, vagy annak határterülete: legyen az pénzügyhöz, adózáshoz, joghoz, gazdaságtörténethez köthető; ha van számviteli aspektusa, kuriózum lesz a mezőnyben.

László Norbert harmad- és ötödévesen is írt TDK-dolgozatot, utóbbival első helyezést ért el. Rövid időn belül PhD-hallgatóként tért vissza az egyetemre, majd oktatóvá, később pedig a Számvitel szekció titkárává vált. A mentorálásra a kiemelt hallgatókkal való foglalkozás öröme motiválja. Élvezi, hogy láthatja, ahogy az ifjú kutató elmélyül egy kutatási témában, és beleszeret abba a területbe. A rózsaszín ködtől elvakult hallgatót ekkor szükséges a leginkább támogatni, irányítani, a dolgozati témát pedig kellőképpen fókuszáltan tartani.

Mennyire kell személyre szabni a mentorálást? „Gyakorlatilag szinte minden érdeklődő hallgatóval ugyanúgy dolgozom, ebben nincs különbség. Én meg tudom mutatni az utat, aztán, hogy ők végig akarják-e járni ezt, és bírják-e a tempót, az már alapvetően rajtuk múlik” – válaszolta. A sikerhez vezető legkritikusabb tényező az idő, ám ahhoz, hogy elfogadott TDK-ja legyen valakinek, az idő mellett akaraterőre is szükség van. A jó helyezés már a mezőnyön is múlik. „Volt olyan év, hogy valaki megnyerte a versenyt, de egy másik évben ugyanazzal a pontszámmal nemhogy helyezett, még dobogós sem lett volna” – emlékezett vissza. Ehhez hasonlóan, ha egy dolgozat a corvinusos TDK-n nem ér el helyezést, de kvalifikációt szerez az OTDK-ra, érdemes elindulni az országos fordulón is, hiszen gyakran más szekcióban, más mezőnyben akár győzni is lehet ugyanazzal a kutatással.

A jó téma az oktatót is inspirálhatja. Norbertnek is volt része olyan élményben, hogy a hallgatója annyira izgalmas kutatási területet választott, hogy ő maga is mélyebben beleásta magát. Arra a kérdésre, hogy melyek lennének, azok a témák, amelyeket üdítő lenne látni a pályázók írásai között, azt mondta, „az informatika és a számvitel kapcsolata, különösen a nemzetközi számvitelben, részletesebben az, hogy a beszámolókban lévő szabadságot hogyan lehet az összehasonlíthatóság szempontjából minél egységesebbé tenni, és ezt hogy lehet informatikailag összefogni. Ehhez kellene egy számviteli rendszert átalakítani vagy kialakítani” – mondta példaként Norbert.

Ha már jó tanács, megosztotta azt is, hogy a beszámolóelemzés nem annyira egyszerű műfaj, mint amennyire népszerű a hallgatók körében. Nem elég, ha a hallgató kiválaszt mutatószámokat a szakirodalomból, letölt egy beszámolót, és a mutatók alapján megállapítja a változásokat. Ellenben ha több céget hasonlít össze, vagy egy konkrét eseményhez köti a beszámolóbeli változásokat, és annak a közgazdasági tartalmát is fel tudja tárni, akkor a sokszor elnagyolt témából rögtön egy kiváló kutatás születhet. Ezzel kapcsolatban kiemelte Norbert, hogy a COVID általi változás beszámolóbeli azonosítása is kevés. Pontosabb kérdés, hogy mi lesz utána a vállalattal, és hogy mi volt a pontos ok. Minél mélyebb az összefüggés, annál értékesebb lesz a dolgozat.

Az idei Tudományos Diákköri Konferenciával kapcsolatos információkért látogassatok el az egyetem honlapjára, és kövessétek a BCE TDK Facebook-oldalát.
A TDK tevékenységét az Európai Unió, Magyarország és az Európai Szociális Alap társfinanszírozása által biztosított forrás, az EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007 azonosítószámú „Tehetségből fiatal kutató – A kutatói életpályát támogató tevékenységek a felsőoktatásban” című projekt támogatta.

Vágólapra másolva
X
×
GEN.:2024.04.25. - 18:11:54