Ugrás a fő tartalomra
Vissza a főoldalra

Egy hajóban evezünk! – A Corvinuson tette le alapkövét a magyar felsőoktatásfejlesztők országos hálózata

2024-06-25 15:06:00

Május 24-én egy formabontó nem-konferencia keretében tartotta meg első, hivatalos találkozóját a Gellért Campuson az idéntől formális hálózatként működő hazai felsőoktatásfejlesztő közösség. Az eseményen többek között a Magyar Rektori Konferencia (MRK) új, felsőoktatásfejlesztéssel foglalkozó munkacsoportjának alakulóülését is megtartották. Ennek elnökhelyettese Dósa Kata, az OMMK vezetője.
Budapesti Corvinus Egyetem

Központok hálózata a minőségi felsőoktatásért 

Az 1970-es években először az Amerikai Egyesült Államokban fogalmazódott meg az az igény, hogy a felsőoktatási intézményekben működő oktatásfejlesztéssel foglalkozó központok hálózatba tömörüljenek annak érdekében, hogy egymással megosszák és összefogásban fejlesszék a legjobb tanítási módszertanokat, illetve elősegítsék az oktatási innovációk létrejöttét. 

Az elmúlt évtizedekben számos országban jöttek létre hasonló funkcióval bíró szakmai hálózatok, így Ausztráliában, a Közel-és Távol-Kelet országaiban (például Palesztina, Taiwan és Japán), Európa megannyi pontján (Egyesült Királyság, Horvátország, Németország, Svédország, Svájc stb.), Kanadában, Új-Zélandon, sőt Afrika egyes régióiban is (például Dél-Afrika és Egyiptom).  

2020, a magyar hálózatosodás kezdete 

A magyar felsőoktatás oktatásfejlesztői közösségének létrehozását még 2020-ban a Károli Gáspár Református Egyetem kezdeményezte, melyhez a Budapesti Gazdasági Egyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem is hamar csatlakozott. A három alapító célja nem kevesebb volt, mint hogy kialakítson egy olyan intézményeken átívelő kapcsolódást, együttműködést, amely platformot nyújt a közös problémák megvitatásához, az oktatási jógyakorlatok terjesztéséhez és cseréjéhez, valamint becsatornázza a magyar felsőoktatásfejlesztő közösséget a nemzetközi vérkeringésbe. 

Mérföldkő a hazai felsőoktatásfejlesztésben 

Az elmúlt években egyre nagyobbá váló informális hálózat fontos fordulóponthoz érkezett 2024-ben. Innentől ugyanis formális szervezetként, az MRK Felsőoktatási Módszertani és Oktatásinformatikai Fórum elnevezésű munkacsoportjaként folytatja tovább működését. Ez a változás garantálja a közösség hosszútávú fennmaradását és még szorosabbá teheti a már meglévő együttműködést. Éppen ezért az idei első személyes találkozón, a Corvinuson megrendezett Felsőoktatásfejlesztők Fórumán került sor a munkacsoport alakuló ülésére is, ahol 28 intézményi képviselő jelenlétével a szervezeti alapokat és működési feltételeket határozták meg a résztvevők. 

A formalizált működés egyúttal új lehetőségeknek is utat nyit: a nagyobb külföldi láthatóság mellett immáron a hazai felsőoktatási szektor olyan nemzetközi szervezetekhez is csatlakozni tud, mint például az ICED – International Consortium for Educational Development, ami jelenleg összesen 27 nemzeti felsőoktatásfejlesztő hálózatot köt össze. Emiatt intézményünk számára kiemelt jelentőséggel bír, hogy a magyar hálózat megalakulásának – melynek tagja a hazai felsőoktatás szinte minden szereplője – nem csupán résztvevője, de elöljárója is tudott lenni a Corvinus, mi több, az MRK munkacsoport hivatalos elindulása is az új campusunk falai között történhetett meg. A globális hálózathoz való csatlakozással kapcsolatos tárgyalások már folyamatban vannak. 

Felrúgtuk mindazt, amit a felsőoktatási konferenciákról eddig gondoltunk 

Az eseményen nem csak az MRK munkacsoportba delegált kollégák vettek részt, hanem az egyes intézmények oktatásfejlesztéssel foglalkozó központjainak többi munkatársa is. Ez alkalmat teremtett arra, hogy minél több szakmai kapcsolat alakulhasson ki a közösségen belül. Ezt a kapcsolódást segítették korábban nem igazán alkalmazott, újító programelemek, mint az Egy Hajóban Evezünk kiscsoportos probléma-fókuszú beszélgetések és a Vedd és Vidd workshop-bemutató szekciók. Továbbá a konferencia olyan meghatározó témákat is programjára tűzött, mint a szervezeti láthatóság növelésének és a szakmai kiégés megelőzésének lehetőségei. Mindemellett a résztvevők új oktatási helyszínünk innovatív tereit is felfedezhették egy vezetett campus túra keretében. 

Kik azok a felsőoktatásfejlesztők? 

Olyan szakemberek, akik az oktatást, mint szakmát és tudományt jól ismerik, ismereteik és gyakorlatuk lévén annak különböző szegmenseit átlátják. Az egyetemi tanítás szükséges pontjain kellő hozzáértéssel és partneri módon avatkoznak be. Munkájukat tudományos kutatásokra építik, amiket az oktatási innovációk fejlesztése során is felhasználnak. 

Vágólapra másolva
X
×