A beilleszkedési nehézségekkel küzdő, problémásnak bélyegzett gyerekekkel foglalkozó NoBadKid (Pressley Ridge Magyarország Alapítvány) munkatársai tartottak workshopot a Science Shop szervezésében a Kutatási Héten. A program célja az volt, hogy az egyetemi oktatásban is alkalmazható élménypedagógiai módszereket tapasztalhassanak meg a résztvevők.
A program egyik alapelve a titoktartás volt, vagyis semmilyen elhangzott személyes információ nem kerülhet ki onnan – ez a közös alap szükséges volt ahhoz, hogy aki akart, őszintén tudjon beszélni a személyes érzéseiről. Az így létrejövő biztonság az egyetemi oktatás során is fontos, nem tudhatjuk ugyanis azt, ki mire érzékeny vagy hogy akár egy tantermi óra milyen trauma emlékét hívja elő. Ez a téma a workshop során is kiemelt szerepet kapott. A hallgatóknak sokszor egy-egy kedves szó vagy pozitív megerősítés is nagy segítséget jelenthet akár a személyes, akár a tanulmányi problémákkal való megküzdésben.
Az empátia mellett szó volt az élménypedagógiai módszerek szerepéről is. A NoBadKidnél sokféle korosztállyal foglalkoznak az óvodás csoportoktól kezdve egészen a felnőttekig, így nagy tapasztalattal rendelkeznek azzal kapcsolatban, mennyit adhat egy-egy ilyen foglalkozás a résztvevőknek. A módszer tehát nemcsak problémásnak bélyegzett – a NoBadKid közelítésmódjában: meg nem értett – gyerekeknél, hanem egyetemi hallgatóknál is alternatívát nyújthat a frontális oktatás mellett.
Az élménypedagógiai módszerek egyik legfontosabb alapvetése, hogy mindig a résztvevők korára, mentális és fizikai állapotára kell szabni a kiválasztott gyakorlatokat. A program felépítése során érdemes egy rövid beköszönő körrel kezdeni, ahol mindenki röviden bemutatkozhat, majd a jégtörő játék és a “fő gyakorlat” következhet. A tanulási fázist a gyakorlat utáni reflexió jelenti, ahol a résztvevők megvitathatják, mit tapasztaltak, hogyan érezték magukat és mit visznek el magukkal a játékból. Ez a fázis segít a tudás elmélyítésében.
A téma iránt érdeklődők már a Science Shop irodájában (E.27-es iroda) is elérhetik a NoBadKid “Tanítani a taníthatatlant” című kiadványát, melyben az élménypedagógiához kapcsolódó elméleti háttér mellett további gyakorlatötleteket is kaphatnak. A NoBadKid emellett a Science Shop partnere is, így velük vagy más közösségi partnerszervezetekkel is lehetőség van együttműködni egy-egy kurzus, kutatás, publikáció vagy akár szakdolgozat keretében.
A NoBadKid 2003 óta a viselkedésük miatt „problémásnak” bélyegzett gyerekek és fiatalok oktatását, segítését, gondozását végezi úgy, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a családokkal, a nevelőkkel és a pedagógusokkal való együttműködésre. Az Alapítványnak jelenleg három tevékenységi területe van: intézményi fejlesztés, gyerekcsoportokkal való közvetlen munka, valamint képzés és tanácsadás. A Corvinus Science Shop civil szervezetek, társadalmi vállalkozások, nonprofit szervezetek, informális közösségek és aktív állampolgárok kérdéseit csatornázza egyetemi tantárgyakba, kutatásokba, ahol oktatók, kutatók és a diákok e kérdések megválaszolásán dolgoznak a kérdezőkkel közösen.