Kezdetét vette múlt héten az az online előadássorozat, melynek során részletesen bemutatkoznak a Corvinus Megújulás Projektek egyes területei. Elsőként az egyetem oktatásfejlesztési, szakfejlesztési folyamatának eddigi eredményeit és további lépéseit ismertette Szabó Lajos oktatási rektorhelyettes szerda délután.
Elsőként arra tért, ki, hogy a projekt során miként építettek a Corvinus ezen a téren megfogalmazott missziójára és víziójára. A misszió egyik kiemelt pontja szerint a Corvinus Egyetem olyan szakembereket akar képezni, akik a jövő értelmiségét alkotják, nemzetközi szintű tudással és tapasztalattal rendelkeznek, ám azt lehetőség szerint itthon, a nemzet érdekében kamatoztatják.Önök most nem látják, de itt ülnek az asztalom körül a dékán kollégák is, hiszen a szakfejlesztési folyamat egy csapatmunka, melyet a dékán kollégákkal együtt koordinálunk, irányítunk” – ezekkel a szavakkal indította előadását Szabó Lajos oktatási rektorhelyettes, mielőtt bemutatta volna az oktatásfejlesztési projekt eddigi eredményeit és további lépéseit az online hallgatóságnak.
A vízió második pontja a minőség, vagyis, hogy továbbra is a legkiválóbb hallgatókat veszi fel az egyetem, akiknek magas szintű oktatást biztosít. „A harmadik pont a tehetségmenedzsment, melynek során a kiemelkedő hallgatók számára olyan támogatásokat nyújt az egyetem, hogy tehetségük leginkább kibontakozhasson” – mutatott rá Szabó Lajos.Az oktatási vízió első alapköve a versenyképesség: építünk arra, hogy a képzéseinkkel már eddig is vezető szerepet játszottunk a hazai gazdasági-közgazdasági-társadalmi képzési területen, ám ezt a kiemelt fontosságú szerepkört nemzetközi szinten is szeretnénk erősíteni – fogalmazott a rektorhelyettes.
Innováció és kockázatvállalás
Hogy a fenti víziót megvalósíthassa az egyetem, ahhoz innovációkra van szükség, az innovációk bevezetéséhez pedig elengedhetetlen a kockázatvállalás. „Nem riadunk vissza az innovációtól, mind a képzési programokat, mind a képzés tartalmát és módszertanát illetően” – emelte ki Szabó Lajos, majd rátért az oktatási elveket és struktúrát, illetőleg a szakokat érintő konkrétumokra. Az oktatásfejlesztési projekt első lépéseként áttekintették az oktatás működését az egyetemen, különös tekintette a bolognai rendszerre. Az ennek során szerzett egyik legfontosabb felismerés az volt, hogy az alapszakok túl szerteágazók, sokfélék és specifikusak.
A rektorhelyettes szerint egy további fontos probléma, hogy nem mindig kapcsolódnak egymáshoz megfelelően az alap- és mesterszakok, és nem is minden esetben harmonikus az átmenet, valamint előfordulnak redundanciák is. Összességében elmondható, hogy a szakok többségét annak idején még nem egy egységes kompetenciafejlesztési rendszerben hozták létre, márpedig ma már a hallgatói kompetenciák meghatározása és mérése fontos elvárás a munkaadók részéről.Ez a felépítés túlságosan korán állítja választási kényszer elé a mai tizennyolc éveseket” – mutatott rá Szabó Lajos.
Az alapozás után jöhet a kiteljesedés
A szakfejlesztési projekt első eredményei már a gyakorlatban is megvalósultak, ezek közé tartozik az idén megújított alkalmazott közgazdaságtan alapszak, a közgazdasági elemző mesterszak, a nemzetközi gazdálkodás alapszak, valamint az Executive MBA szakirányú továbbképzés. Előbbi kettőnél a haladó elméletek és azok gyakorlati alkalmazása került a középpontba, mindkettő angolul és magyarul is elindult. A nemzetközi gazdálkodás alapszak idéntől már csak angolul hallgatható, ami nemzetközileg is versenyképessé és vonzóvá teszi a szakot, melynek során a hallgatók legalább egy félévnyi külföldi tanulmányokat is folytatnak. Az Executive MBA a Corvinus, a Maastricht School of Management és a SEED közös együttműködésének eredményeként pedig egy nemzetközi szinten is mérvadó, élenjáró vezetőképzéssé fejlődött.
Konkrétumként említette a fejlesztési fázisban lévő PPE – philosophy, politics, economy, vagyis filozófia, politika, gazdaság – szakot, amely egy itthon egyedülálló interdiszciplináris angol nyelvű alapszak lesz. Ezután rátért a legfontosabb, szintén hamarosan megújuló alapképzés, a gazdálkodási és menedzsment átalakítására, amely az üzleti területen, a széttagolt alapszakok helyett mintegy integráló alapszak jelenik majd meg a jövőben. Ebben fog ötvöződni a korábbi emberi erőforrások, kereskedelem és marketing, turizmus-vendéglátás, valamint a vidékfejlesztési agrármérnök alapszakok tudásanyaga is.Az elején az a vád ért minket, hogy nagyon zártak a teamek, ahol a fejlesztések zajlanak, azonban bizonyos mérföldköveknél mindig kinyitottuk az ajtót és meghallgattuk az akadémiai kollektíva véleményét – nyújtott bepillantást a fejlesztés folyamatába a rektorhelyettes, aki azt is elmondta, hogy a kollégáktól kapott visszajelzéseket is beépítették a folyamatokba. Hogyha azt gondolja valaki, hogy ezzel a négy képzéssel befejeződött a fejlesztés, nagyot téved – emelte ki, majd hozzátette, hogy előbb utóbb minden szakot meg fognak vizsgálni, újítani, illetve folyamatban van új szakok indítása is.
De nemcsak csökkentik az alapszakok számát, újakat is indítanak. Ilyen lesz a tervek szerint a jelen fontos trendjére, az adattudomány szerepének erősödésére reagáló Data Science alapszak. Természetesen mesterképzés területen is zajlottak a szakfejlesztések, várható a jövőben a viselkedéselemző, a nemzetközi fejlesztés, valamint a politikai gazdaságtan mesterszakok indulása. Ezek a szakok mind-mind különböző fázisban van, akadnak, amelyek még minisztériumi engedélyre várnak, de olyanok is, amelyeket már a szenátus is elfogadott, és akár a következő tanévben elindulhatnak. A szakirányú továbbképzések közül a projektmenedzsment szakirányú továbbképzést emelte ki a rektorhelyettes, melyhez kapcsolódóan akkreditált projektmenedzsment vizsgaközponttá is szeretne válni az egyetem.Az alapképzés legyen valóban alapozó ismeretet, szemléletmódot és képességeket fejlesztő képzés, de a valódi kiteljesedés a mesterképzésen jöjjön – fogalmazott Szabó Lajos.
Kevesebb vizsga, több gyakorlati feladat
Mintegy zárszóként a hallgatók értékelési rendszerének átalakítására is kitért. Általános szemléletváltás jellemzi ezt a területet is, a jövőben az erre alkalmas szakokon kisebb lehet a vizsgák szerepe, a tanmenet inkább a folyamatos munkát preferálja majd a problémaalapú gondolkodás jegyében. Ugyanez igaz lesz a szakdolgozatokra is, ahol az új szemléletmód szerint már nem csupán egy végső, elkészült produktumot, hanem a teljes folyamatot, az évközi projektmunkákat egészében értékelik majd. Ez a struktúra egyébként a megújított alkalmazott közgazdaságtan alapszak esetében már meg is valósult.
Szabó Lajos rektorhelyettes előadásának végén a közönség is kérdezhetett. A nézői kérdések között elhangzott, hogy mégis miben más a Corvinus gyakorlatorientált programja, mint más egyetemeké, hiszen a legtöbb egyetem ma már hasonló személetet képvisel.
Ezen túl egyre több tárgy esetében jelennek meg a nagyobb projektmunkák, amikor a hallgatóknak egy valós gyakorlati problémára kell megoldást kínálniuk. „Ez a problémaalapú megközelítés igazi corvinusos specialitás, sajátosság” – fogalmazott a rektorhelyettes.Azt gondolom, hogy több szempontból is erősek a Corvinus gyakorlatorientált képzései. Például olyan meghatározó gyakorlati szakembereket hívunk meg előadóként, akiktől méltán leshetnek el a hallgatók mesterfogásokat.