Széchenyi 2020
Budapesti Corvinus Egyetem ×
Vissza a főoldalra

Viselkedéstudomány vs. koronavírus

Innovatív, viselkedéstudományon alapuló ötletükkel a legjobb versenyzők közé került a Corvinus csapata az EUvsVIRUS 2020 versenyen. Az Európai Bizottság és az Európai Innovációs Tanács szervezésében megrendezésre kerülő online páneurópai ötletverseny résztvevőinek a koronavírus okozta krízishelyzet kezelésére kellett különböző, kreatívnál kreatívabb megoldásokat kidolgozniuk.
Covid19 ötletverseny 
Az EUvsVIRUS 2020 ötletversenyre több mint harmincezer résztvevő több mint kétezer projektet küldött be egész Európából, amiből száztizenhét döntős csapatot választott ki a zsűri, köztük a Corvinus csapatát is. A projektek nagyon különböző témákhoz kapcsolódhattak, hiszen mindegyik területet érintette a vírushelyzet. A kategóriák között szerepelt az egészséges élet, a távmunka és oktatás, valamint a társadalmi és politikai kohézió és a digitális pénzügyek témaköre is. A zsűri az adott ötletet az üzleti terv hatékonysága, a megoldás technikai komplexitása és újdonságértéke, a prototípus befejezettsége és ami a legfontosabb, potenciális hatásai alapján értékelte.

Az ötletverseny szervezője az Európai Bizottság, az Európai Innovációs Tanács (European Innovation Council), Pártfogója: Mariya Gabriel. További részletek a verseny honlapján olvashatók.

A Corvinus csapata tudományos kutatásra épülő megoldással indult, melynek a következő címet adták: „Pandemic of Mind”, vagyis Az elme pandémiája. Az ötlet a csapat vezetője, Dr. Trinh Anh Tuan és Dr. Zoltayné Dr. Paprika Zita szakmai eszmecseréjéből és kutatómunkájából nőtte ki magát. Megoldásuk viselkedés- és adattudományt használ a COVID-19 legyőzésére, amit weboldalukon részletesen ismertetnek. A nemzetközi, de Magyarországon élő csapat tagjait érzékenyen érintette az a megfigyelés, hogy az idősek, akiket a vírus leginkább veszélyeztet, sokszor eleve egyedül élnek, de a bezárkózás és társadalmi távolságtartás még jobban eltávolította őket a társaságtól, növelte elhagyatottságukat. Ebből a problémából kiindulva a csapattagok kíváncsiak lettek arra, hogy mik a vírushelyzetben megjelent és széles körben elterjedt viselkedési formák.

A Corvinus csapat tagjai: Dr. Trinh Anh Tuan, egyetemi docens (csapatvezető), Marwa Malloug, Kardos Sándor, Velkei Richárd, Enkhzul Ganbat, Nikola Perovic, Nomiundari Ulziibodijav

Egy nemzetközi felmérés után (a kérdőív ezen a linken továbbra is elérhető) átlátható listát készítettek a vírushelyzetben kialakult jellegzetes viselkedésmintákról. Kutatásuk kimutatta, hogy a kézfogás és az ölelés helyett új köszönési formák alakultak ki, valamint elterjedt a helyes zsebkendőhasználat, a maszkviselés, a kesztyűk és a kézfertőtlenítő használata. Fontos viselkedési minta továbbá annak bizonyítása, hogy az immunrendszer erősítéséhez jó táplálkozásra és fizikai tevékenységekre van szükség, ami mentálisan is megnyugtat. Az egészségügyi dolgozókat külön vizsgálták, és megállapították, hogy rájuk magas fáradtsági és szorongási szint volt jellemző.

A viselkedésminták megállapítása után következett a projekt legizgalmasabb része, hiszen a kialakult új szokásokkal kapcsolatban oktató, ismeretterjesztő céllal kisvideókat készítettek. A viselkedéstudomány gyakorlati alkalmazása ezekben a humoros videókban mutatkozik meg, melyekben ismertetik azokat a legfontosabb tudományos tényeket, amik az elterjedt viselkedésekhez kapcsolódnak. A csapat mottója lehetne az egyik videóban látható mondat:
Adatot használj az oktatáshoz, ne puszta félelmet!
A videók a kézmosásról, a társadalmi távolságtartásról és a pánikvásárlásról ezen a linken megtekinthetők.

Velkei Richárd, a csapat egyik tagja így fogalmazta meg, számára mi a projekt legnagyobb tanulsága:
A verseny legnagyobb tanulsága számomra, hogy egy adott problémára nem létezhet alapból egy megoldás, hiszen más és más társadalmakban különbözőképpen jelenik meg egy adott helyzet hatása. Szükségünk van egy közös kiindulási alapra, az ösztönszerű cselekedetek elemzésére, ami által globális megoldást nyújthatunk az emberiséget érintő problémákra.

A Corvinus csapat tagjai a győztes 800 fő között egy „Matchathon”-on, vagyis egy kapcsolatépítő eseményen is részt vehettek 2020. május 22-25. között, ahol 115 befektetőnek és több mint 200 partnernek mutathatták be megoldásukat. Az online eseménysorozat céljai között szerepelt az ötletek kapcsolása az ökoszisztémához, vagyis az innovátorok összekötése befektetőkkel, kutatóintézetekkel és az akadémiai szférával. A szervezők a kezdeményezéssel az Európai Uniós közösségépítéshez szerettek volna hozzájárulni, valamint elősegíteni, felgyorsítani a krízishelyzet utáni sikeres felépülést. A csapat egyik tagja, Enkhzul Ganbat így számolt be élményeiről:
Annak ellenére, hogy a tanulmányainkat nem szakította félbe a COVID-19 járvány, és online tudtuk folytatni, amikor április közepén részt vettünk az ötletversenyen már nagyjából egy hónapja izoláltan éltünk. Nagy bizonytalanság és aggodalom élt bennem, hogy mi fog történni. Ekkor a versenyen való részvétel legalább egy kicsit azt az érzést adta, hogy én is hozzájárultam a vírus elleni küzdelemhez, ami számomra a legkifizetődőbb élményt jelentette.

2020. június 10.

Vágólapra másolva
GEN.:2021.05.11. - 01:59:44