Széchenyi 2020
Budapesti Corvinus Egyetem ×
Vissza a főoldalra

Új oktatói életpályamodellt készül bevezetni a Corvinus

Három évente minden Corvinusos oktató felülvizsgálhatja, hogy inkább oktatással vagy kutatással szeretne foglalkozni az elfogadás előtt álló akadémiai életpálya modell szerint. A HR új munkaköri leírásokkal készül és újabb belső képzéseket szervez majd. Folytatódtak a projektvezetői beszámolók. Néhány héttel a vezetői, majd a hallgatói tájékoztatókat követően a Corvinus különböző megújulási projektjeinek felelősei is online tartanak beszámolókat azzal kapcsolatban, milyen stratégia mentén dolgoznak, hol tartanak most és hova szeretnének hosszú távon eljutni. Csentericsné Arnold Zsuzsanna, a stratégiai HR-folyamatokért felelős vezető és Csicsmann László, az Akadémiai Műhelyekért Felelős Rektorhelyettes október 22-én, csütörtökön tartott tájékoztatót, amelyet több mint 100 egyetemi dolgozó követett élőben.
Budapesti Corvinus Egyetem 
Tanítják a tanárokat

A HR-vezető előadásában elmondta, hogy a bérezés egyszerűsítését már az idei évben tapasztalhatták a Corvinus munkavállalói. Az egyetem hosszú távú célja az akadémiai és a szolgáltató területeken külön-külön megcélzott referencia bérszint elérése, amelyet a következő időszakban fokozatosan közelítenénk és egyénenként differenciált béremeléssel biztosítanánk. A javadalmazás részét képezi a teljesítménybónusz kifizetésének lehetősége is, ami az éves teljesítményértékelést követően , minden év márciusban lesz várható. Csentericsné Zsuzsanna szerint a javadalmazási feltételek ,évről évre fejlődnek majd, kb. 3-5 év múlva lehet majd azt mondani, hogy az elért bérezési szintek megfelelő piaci összehasonlításban méltányosak lesznek és igazságosabbnak fogják érezni azt a kollégák.

A HR következő lépésként az akadémiai életpálya modell bevezetéséhez kapcsolódó változásokat támogatja, az új elvárások szerint készíti elő a foglalkoztatási feltételeket. Ezzel párhuzamosan a Szolgálttaó területeken is elkészülnek az új (pl. pénzügy, jog, létesítménygazdálkodás) munkaköri leírások, melyeket megfelelő struktúrában rendezünk a munkakörértékelés folyamatában. Ez a munka a HR Bizottságba a vezetők bevonásával fog zajlani.

Már elkezdődtek a belső képzések is, és a jövőben tovább bővítik ennek lehetőségeit. Az angol nyelv oktatása például már zajlik, valamint az oktatói kompetenciafejlesztésre is hangsúlyt fektetnek, a jövőben pedig a kutatói kompetencia fejlesztésére indítanak új programokat, illetve vezetőképzési oktatást is terveznek.


Milyen lesz az oktató-kutatói életpálya?

Csicsmann László rektorhelyettes a Corvinus számos kollégájának közreműködésével kidolgozott akadémiai életpálya modellt mutatta be a tájékoztatón, amelyet a tervek szerint 2021. január 1-től vezetnek be. Hangsúlyozta, hogy a rendszer motiváló és az oktatókat a folyamatos fejlődés irányába szeretné terelni, miközben jelentős teret biztosít az egyéni ambíciók kiteljesítésére. Az Egyetem célja az egyéni karrierutakat az egyetemi stratégiában lefektetett célokkal összehangolni. Jelenleg 500-nál is több különböző egyéni életpályát látnak a rendszer lehetőségei között.

Az életpálya felállítása során olyan rugalmas rendszert akartak létrehozni, ahol az egyetem oktatói három évente eldönthetik, hogy a következő időszakban kutatásra vagy tanításra szeretnék helyezni a hangsúlyt. Ezen kívül a nemzetközi tapasztalat gyűjtése is az életpálya része lesz, miközben az egyenlő bánásmód elvére is szeretnének odafigyelni, így a szülési szabadságukat töltő hölgy oktatók sem kerülhetnek hátrányos helyzetbe amiatt, mert gyereket vállalnak.
Budapesti Corvinus Egyetem 
Cél a több kutatás

Három különböző munkakör típust különböztetnek meg egymástól. A kiegyensúlyozott felel meg leginkább a jelenlegi Corvinusos gyakorlatnak, itt az oktató idejének kb. 80 százaléka tanítással, 20 százaléka pedig kutatással telik.

Az oktatáshangsúlyos munkakörben értelemszerűen magasabb oktatási óraszámot vár el az egyetem, de ebben az esetben is lesz minimális publikálási követelmény.

A kutatáshangsúlyos munkakör csökkentett tanítási óraszámmal jár együtt, azonban az egyetem követelményeket támaszt a publikációk számát és minőségét illetően, például meghatározzák, milyen nemzetközi besorolású tudományos folyóiratokban megjelenő tanulmányokat fogadnak el a teljesítményértékelés során. Meghatározzák majd azt a minimum publikációs kvótát, amelyet teljesíteni kell, de beépítenek a rendszerbe motiváló tényezőket is, például a követelményeket jelentősen túlteljesítő oktatókat pénzügyileg jutalmazza majd az egyetem.

A rektorhelyettes elmondta, hogy a rendszer bevezetésekor 60-70 kollégát szeretnének a kutatáshangsúlyos terület felé irányítani, mert a nemzetközi rangsorokban történő előrelépéshez elengedhetetlen növelni a releváns publikációk számát.

Az oktatáshangsúlyos munkakörben lévő kollégák teljesítményét is mérni fogják a tanítási minőség, a tanulási környezet és a hallgatói eredmények alapján.


Kevesebb óra, de nagyobb felelősség az intézetvezetőnél

A prezentációkat követően az előadók a munkatársak kérdéseire is válaszoltak, többek között felmerült, hogy egy-egy szervezeten belül elvégzett pozíció (pl. intézetigazgató) is elveszi a kollégák idejét a kutatástól. Csicsmann László ezzel egyetértett, és már dolgoznak azon, hogy a jelenlegi anyagot a vezetőkre vonatkozó könnyítésekkel egészítsék ki, így egy intézetvezetőre kevesebb oktatási teendő jutna, valamint a vezető pozíciót három éves ciklusokkal számolva legfeljebb három cikluson át lehetne betölteni.

További kérdés volt, hogyan választják ki a 60-70 kollégát, akik januártól kutatáshangsúlyos munkakörbe kerülnek, erre a rektorhelyettes annyit mondott, hogy itt nem kiválasztásról van szó, ez a döntés sokkal inkább az egyéni ambíciókról szól, amiről az intézetigazgatókkal kell mindig egyeztetni.

Arra vonatkozóan is érkezett kérdés, hogy amennyiben a három éves periódus végén több oktató is inkább kutatói irányba menne el egy intézeten belül, hogyan lehet majd konfliktusok nélkül átcsoportosítani az órákat? Csicsmann László szerint minden esetben az intézetvezetőnek kell figyelnie, hogy az ilyen típusú változások ne okozzanak HR-problémákat.

A projektbemutató esemény visszanézhető itt.
Vágólapra másolva