Széchenyi 2020
Budapesti Corvinus Egyetem ×
Vissza a főoldalra

Tudatos tervezést kíván az új oktatói életpálya modell

Csicsmann László akadémiai műhelyekért felelős rektorhelyettessel beszélgettünk.

Az akadémiai életpálya modell már a gyakorlatban is működik, fél év alatt is látható a kutatások növekedése. Csicsmann László akadémiai műhelyekért felelős rektorhelyettessel beszélgettünk.

Budapesti Corvinus Egyetem

 Idén január 1-től életbe lépett a Budapesti Corvinus Egyetem oktatói életpálya modellje. Az oktatók az intézetigazgatókkal egyeztetve megállapodtak, hogy oktatáshangsúlyos, kutatáshangsúlyos vagy kiegyensúlyozott pályán folytatják útjukat a következő három évben, majd a mostani periódust követően ismét lesz lehetőségük módosítani vagy folytatni a megkezdett karrierutat.

Elindultak az oktatói életpályák

A tapasztalatok Csicsmann László akadémiai műhelyekért felelős rektorhelyettes szerint jók, mindenkinél sikerült meghatározni a pályát és kijelölték a következő egy évre, valamint a következő három évre vonatkozó teljesítménycélokat is. A rektorhelyettes kiemelte, hogy az új rendszer legfontosabb elemei, a tudatosság és az előre tervezés megtanulása lenne a cél az oktatók, illetve a szakmai közösségek számára.

Csicsmann László hangsúlyozta, hogy a teljesítménycélok meghatározása a HR csapattal közösen történik, ezek pedig összehangban vannak az intézményfejlesztési tervvel is. „Mindenki számára fontos, hogy lássa, miként járul hozzá a Corvinus céljainak eléréséhez és az intézmény fejlődéséhez” – fogalmazott a rektorhelyettes.

Cél: tudatosság, tervezés

A publikációs teljesítménnyel kapcsolatos célszámokkal kapcsolatban számos hozzászólás érkezett, mert intézetenként és szakmai profilonként eltérő, hogy a célszámokat túlságosan alacsonynak, magasnak vagy optimálisnak értékelik. „Voltak, akik azt mondták, hogy ha ezeket a számokat követik, visszaesik a teljesítményük, mert már eddig is több publikációjuk volt évente; mások pedig azon a véleményen voltak, hogy nem tudnak ennyi tanulmányt megjelentetni” – mondja Csicsmann László.

A modell szerint a meghatározott keretszámok minimumot jelentenek minden intézet számára. Az eddig is sokat publikáló kollégák számára a bónuszrendszer, valamint a Corvinus Kutatási Kiválóság jelenthet kellő motivációt, hiszen amennyiben túlteljesítik a minimum elvárást, anyagi juttatásban részesülnek; a minimum szint elérését kihívásnak találó intézetek pedig belső képzési formákban kapnak segítséget ahhoz, hogy növelni tudják a publikációk számát.

Csicsmann László szerint rengeteg kutatás kerül az asztalfiókba az oktatóknál, aminek az egyik oka az lehet, hogy a kutatásra elnyert pályázat kiírása nem tartalmazza a kötelező publikálási követelményt. A rektorhelyettes szerint ezen érdemes lenne változtatni.

Vastag Gyula kutatásért felelős rektorhelyettessel közösen dolgozták ki a folyóiratok publikálási helyével kapcsolatos követelményrendszert. Ez alapján az egyetem a Scimago által Q1-es, illetve Q2-es besorolású folyóiratokat fogadja el, de ezek közül is csak azokat, amelyek a Clarivate Analytics által legrangosabbnak ítélt közgazdasági folyóiratok listáján is szerepelnek. Üzleti területen a Financial Times top 50-es folyóiratlistája is mérvadó, illetve az MTA által „A” besorolásúnak ítélt magyar nyelvű folyóiratokat is elfogadottnak minősítik.

A Corvinus Kutatási Kiválóság ösztöndíjat jó kezdeményezésnek tartja Csicsmann László, hiszen ez is a tudatosság és a hosszú távú, lépésről lépésre történő építkezés irányát követeli meg a kollégáktól.

 
Díjazzák a tanítási kiválóságot

A mostani irányválasztásnál jóval kevesebben választották a kutatáshangsúlyos pályát, a legtöbben kiegyensúlyozott pályát, valamint oktatáshangsúlyos pályát jelöltek ki maguknak. Csicsmann László szerint ennek okait a jelenlegi intézményi megújulás és a jelentős oktatási feladatoknál kell keresni. Miután az oktatók fokozatosan látják át, hogy a szakok átalakítása mennyiben változtatja meg a jelenlegi struktúrát, nem szeretnének elszakadni az oktatási kötelezettségeiktől, hiszen a Corvinus továbbra is elsősorban oktatással foglalkozó intézmény marad, nem lesz belőle kutatóintézet.

A rektorhelyettes arra számít, hogy három év múlva a következő döntésnél jobban szétválik majd oktatói, illetve kutatói irányra a tanári gárda, és kevésbé lesz hangsúlyos a kiegyensúlyozott irányt választó oktatók száma.

Csicsmann László azt is hangsúlyozta, hogy a Corvinus Kutatói Kiválósághoz hasonlóan szeptembertől szeretnének bevezetni egy Teaching Excellence elismerést a kiemelkedő oktatási tevékenységet végző kollégák részére. Ennek a feltételeiről a következő hónapokban fog megállapodni az Egyetem vezetése.

Dél-Koreából és Angliából is hazahívtak magyar oktatókat


A következő években komolyabb hangsúly kerül a külföldi oktatók érkezésére is, hiszen a nemzetköziesedés továbbra is része a Budapesti Corvinus Egyetem céljainak. Csicsmann László elmondta, hogy elsősorban frissen doktori fokozatot szerzett kollégákat tudnak megszólítani, a maastrichti egyetemről szeptemberben érkezik két ilyen kolléga az egyetemre. Ezen kívül két magyar oktatót is sikerült hazacsábítaniuk, egyikük a Newcastle Egyetem kommunikáció és szociológiai intézetéből érkezik, a másik kolléga pedig Dél-Korea vezető egyetemét hagyja ott a Corvinus kedvéért.

Csicsmann László szerint ezek mind sikeres és fontos lépések, hiszen óriási a verseny a jó oktatókért. Az Egyetem azzal lehet még ígéretesebb célpont, ha kidolgoznak egy teljes szolgáltatási csomagot, amellyel nemcsak oktatói állást, hanem lakhatást, az oktató házastársa számára állást, esetleg gyerekeik számára megfelelő iskolát is tudnak biztosítani. A csomag részletein a HR-csapattal közösen dolgoznak. A rektorhelyettes hozzátette, hogy a külföldi hírnév növeléséhez elengedhetetlen lenne az Intézményfejlesztési Tervben megfogalmazott szakmai profilok (pl. digitalizáció, fenntarthatóság stb.) kialakítása is, amelyekkel az Egyetem a nemzetközi felsőoktatási térképen is jobban pozícionálná magát.
A rektorhelyettes arról is beszélt, hogy némileg szigorodtak a docensi előmenetel feltételei, az Egyetem célja pedig az, hogy 2030-ra teljesen a nemzetközi sztenderdnek megfelelő feltételekkel válhatnak a kollégák a Corvinus Egyetem docensévé.

Vágólapra másolva
GEN.:2021.09.16. - 21:49:54