Széchenyi 2020
Budapesti Corvinus Egyetem ×
Vissza a főoldalra

Szemléletváltás az alkalmazott közgazdaságtan alapszakon

A tudást helyezzük előtérbe, nem pedig a tanítás folyamatát - mondja Szabó-Bakos Eszter szakfelelős az Alkalmazott közgazdaságtan alapszak megújulásáról. Úgy véli, a legfontosabb, hogy átalakul az egész szak szemlélete, és „az lesz a lényeg, hogy a hallgatók megszerezzék a tudást”. Mit jelent a szemléletváltás? Szabó-Bakos Eszter szerint többek között azt, hogy az alapszakos képzés a közgazdaságtanra és az empirikus módszerekre koncentrál. “A hallgatók megszerzett tudása lesz a legfontosabb” - véli a szakfelelős.
Arra törekszünk, hogy ne csak általános tudást, ne mindenből egy keveset kapjon a hallgató, hanem vértezzük fel a közgazdaságtan adatelemzési ismereteivel, és ezeket képes legyen alkalmazni is.

A hallgatók az egyetemen egyedülálló nyolc kredites tárgyakkal is találkoznak majd. Minden félévben a kötelező tantárgyak között lesz egy nyolc kredites közgazdasági, illetve egy nyolc kredites adatelemzési, empirikus tárgy is. A hallgatóknak emellett többet kell önállóan dolgozniuk a tárgyak teljesítéséhez. Sokat kell egymással kommunikálniuk, kutatniuk, olvasniuk, különféle szoftvereket használniuk.

Az átalakulás fontos eleme, hogy a hallgatók a tárgyi tudás mellett gyakorlati képességeket is elsajátítsanak. A gyakorlatiasságnak a közgazdaságtanban az üzleti élettől valamelyest eltérő jelentése van. „A közgazdaságtanban azt jelenti, hogy a hallgató be tud azonosítani egy problémát, és tudja, hogy melyik eszközt kell a megoldáshoz használnia”

Átalakul a szakszeminárium és a szakdolgozati folyamat is. Az újszerű felépítés az egyetemen elsőként az Alkalmazott közgazdaságtan szakon jelenik meg. Az egyik cél a halogatás elkerülése.
A tudásuk fejlődését is be kell mutatniuk a hallgatóknak, ezért minden évbe beillesztettünk egy projekttantárgyat is.
A hallgatók a kötelező tantárgyakkal megszerzett tudásukat szintetizálják, és problémákat oldanak meg. Minden évben más tudásszintet, problémamegoldási képességet várnak el tőlük. Ezzel olyan képességeket építhetnek ki, amelyek a munkaerőpiacon is relevánsak: a prezentáció, az írás, a kutatás, a csoportmunka és a kvantitatív elemzői képességek.

A projekttantárgy egyik végeredménye egy egyéni írásmű lesz: három tanulmányt kell a hallgatóknak szakdolgozatként összefűzniük. Ezért a dolgozat bírálója azt is tudja majd értékelni, hogy a hallgató a három év alatt mennyit fejlődött.

A szakdolgozatrendszer átalakítása újszerű kezdeményezés, ilyet nem csak magyar egyetemen, de külföldi egyetemen sem láttunk még. Alkalmazott közgazdaságtan szakon jelenleg Magyarországon, magyar nyelven kizárólag a Corvinus Egyetemen lehet tanulni. „A szakfejlesztési folyamat során is erőteljesen éreztük, hogy nagyon nagy a felelősségünk abban, hogy tíz év múlva hogyan fognak a közgazdaságtanról gondolkodni.” A változások erőteljesen kapcsolódnak az egyetem céljához, hogy nemzetközileg is elismert intézménnyé váljon.

Kiemelten figyeltünk arra, hogy az Alkalmazott közgazdaságtan angol nyelvű megfelelője, az Applied economics program teljes egészében megegyezzen azzal, amit a magyar nyelvű hallgatóknak tanítunk, tehát az egyetlen különbség kizárólag a nyelv lesz. Az átalakulás az idén elsőéves hallgatókat érinti, ám a sikeres technikákat a felsőbb évfolyamokon is alkalmazzák majd. A szakfejlesztés a munkaadók igényeit is figyelembe vette. „A hallgatóknak leginkább problémamegoldó képességgel és kvantitatív képességgel kell rendelkezniük, és mi ezt tudjuk garantálni ”

A képzés “Közgazdaságtani alkalmazások” elnevezésű blokkjával arra ösztönzik a hallgatókat, hogy használják a kötelező tantárgyakkal megszerzett ismereteiket. „A tudáson kívül a készségeket is próbáljuk fejleszteni. Úgy gondoljuk, hogy elsősorban ezek segítik a hallgatót a későbbi elhelyezkedésnél.” A végzett hallgatók széles körben tölthetnek be pozíciókat. Nagyon tág az a terület, ahol a hallgatóink el tudnak helyezkedni. Az alapszak átalakításában javaslataikkal, észrevételeikkel az egyetem hallgatói is részt vettek.
Már az elején éreztük a projektasszisztensemmel, hogy hatalmas és megtisztelő az a felelősség és lehetőség, hogy részt vehetünk a szakfejlesztésben - mondja Beck Viola, aki hökösként volt a szakfejlesztési csoport projektmenedzsere.
Projektmenedzserként elsősorban a folyamat összefogásáért és annak irányításáért vagyok felelős, de hozzánk tartozik például a heti szintű riportkészítés is. Mindemellett nagyon örülünk, hogy bár a projekt szakmai oldaláért elsősorban nem mi, hanem az oktató kollégák a felelősek, mégis kikérik a véleményünket, és biztosítják, hogy a hallgatók meglátásai is megjelenjenek a bizottság munkájában.


Budapesti Corvinus Egyetem 
Vágólapra másolva