Széchenyi 2020
Budapesti Corvinus Egyetem ×
Vissza a főoldalra

„A Z generáció az eddigi generációk közül a leginkább környezettudatos”

Dr. Zsóka Ágnes egyetemi tanár és Kovács Vajkai Éva doktorjelölt kutatásából kiderül, lehetséges egyszerre figyelembe venni a kettőt, amelyre a Z generáció szolgál példaként.
Budapesti Corvinus Egyetem 
Interjúnkban arról beszélgettünk a kutatókkal, hogy mi a különbség a márkakerülés és a márkaellenesség között, illetve miért fontos az, hogy azonosulni tudunk-e egy adott vállalat imázsával. Ha szeretnél még többet megtudni az adott jelenségekről, a kutatás eredményeit megtekintheted a Vezetéstudomány folyóiratban!

Mikor vált fontos kutatási területté a márkaellenesség vizsgálata? Milyen társadalmi, gazdasági okok miatt lett releváns ez a kutatási terület?

Kovács Vajkai Éva: A márkaellenesség nem egyenlő a márkaelkerüléssel, a márkaellenesség szélsőségesebb jelenség, noha a motivációk között azonosíthatók átfedések. A márkaelkerülés fogalma a szakirodalomban először az 1990-es évek elején jelent meg, majd a jelenség vizsgálata 2009-től került ismét előtérbe. A kutatók egy csoportjának nézőpontja szerint tudni azt, hogy a fogyasztók milyen termékeket és márkákat nem vásárolnak és miért, legalább annyira fontos, mint tudni azt, hogy miért döntenek bizonyos termékek és márkák mellett. A fogyasztói magatartással kapcsolatos kutatásokban sokkal elterjedtebb volt az utóbbi kérdés vizsgálata. 

Zsóka Ágnes: A márkaelkerülés témaköre a fogyasztói társadalom óriási térnyerésének köszönhetően került jobban előtérbe – egyfelől mint a fogyasztásellenesség egyik megjelenési formája, másfelől mint a negatív környezeti és társadalmi hatásokkal járó üzleti gyakorlat elleni lépés. Klasszikusan márkaelkerüléshez vezethet, ha nem vagyunk megelégedve a márkához kötődő tapasztalatainkkal vagy a márka esztétikai megjelenésével, de
ma már legalább ennyire fontos kérdés, tudunk-e azonosulni a márka által közvetített értékekkel, a vállalat imázsával és kommunikációjával, felelősnek és etikusnak tartjuk-e a vállalat tevékenységét.


Amennyiben a válasz nemleges, az mind márkaelkerüléshez vezethet.

Szerző: Kránicz Bence

A teljes interjú a Közgazdász Online hallgatói blogon olvasható.
Vágólapra másolva
GEN.:2021.05.11. - 01:08:09