Budapesti Corvinus Egyetem ×

Így érzitek Magatokat

Többet Rólatok

Gondolatok és adatok a Hogy érzed magad?  kérdőív kapcsán

 

Valószínűleg azért olvasod a sorainkat, mert megkaptad a Neptun üzenetet.

Most csak röviden írunk tapasztalatainkról, nem hisszük, hogy egy húsz oldalas elemzésre vágytok. Nem fogunk statisztikai számokat írni. Arról írunk, amiről beszélnek a számok és az eloszlások. Arról, hogy milyen közös nehézségek, problémák, küzdelmek vannak. Azért odatesszük egy-egy gondolat mellé, hogy hány fő/1000 fő, de nem ez a lényeg. 

Olyanokról is írunk, ami nem lesz újdonság, mert erről szólnak a baráti beszélgetéseitek is, és látszik, hogy sokan egy csomó nagyon klassz megküzdési módot is bevetettetek a helyzetben.  De arra törekszünk, hogy a válaszaitok, problémafelvetéseitek alapján egy posztsorozatot indítsunk a FB oldalunkon, hogy gazdagítsuk, biztassuk, támogassuk ezeknek a jó megoldásoknak a használatát és bővítsük is a repertoárt.


Jól és nem jól

A többség hangulata hullámzó (600/1000) vagy legalábbis alkalmazkodást vár el tőle a helyzet (268/1000) és okkal-joggal. Amit most átéltek, átélünk az egy krízishelyzet, ami fokozott erőfeszítéseket és közben rugalmas változást is vár tőlünk és mivel most minden, de minden pilot verzióban fut, ezért fokozott stressz is. Főleg, ha sok minden változott meg egyszerre az életedben. Persze akad olyan is, akit kifejezetten felszabadít (77/1000) ezzel sincs semmi gond: személyiségéből vagy élethelyzetéből adódóan van, aki kevesebb stresszel szembesül és kevésbé érinti a helyzet.  

Budapesti Corvinus Egyetem

Viszont minden 20. hallgató nagyon nincs jól.  Ha sok negatív pontszámot adtál a kérdőívben, ha sokszor érzed lehangoltnak, elkeseredettnek magad, fontos, hogy tudd: Nem vagy egyedül, nem csak Te éled meg ezt és van, aki meghallgat. Tegyél magadért, írj e-mailt a pszichologus@uni-corvinus.hu emailcímre: ingyenes online pszichológiai konzultációra. De ha csak van valami, amivel nehezen boldogulsz és szeretnéd megoldani, akkor is kereshetsz minket.   

A megküzdésben nagyon sokan sokféle aktív technikát használtok, de azért a passzív, figyelemelterelőből (sorozat, játék, evés) is jócskán akad. Viszonylag kevesen (160/1000) foglalkoznak  a saját erőforrások átgondolásával, pedig érdemes. A bizonytalan helyzetekben jó felidézni, mi mindent tudok, mi mindent oldottam, harcoltam már meg, éltem túl, mi mindent sajátítottam el,  mert tudatosított erőforrásaink segítenek adaptívan, reziliensen reagálni. Ettől nem lesz kevesebb a nehézség, nem lesz kontrolunk a külső események felett, de lendületbe hozzuk belső erőinket, energiáinkat és rugalmasságunkat.  


Beadandó

Budapesti Corvinus Egyetem

A tanulás ebben a helyzetben nehezített. Van akinek már a tanuláshoz szükséges minimumfeltétel megteremtése (net, technikai eszközök: 170/1000, nyugodt hely: 180/1000) is nehézségekbe ütközik.  Tudjuk, hogy ez  rettenetesen nehéz, van olyan kollégánk, aki napi négy-ötször vándorol a lakáson belül, nyugis helyet keresve a meetingekhez, munkához. És van, hogy nem lehet ilyet találni, csak jó mélyeket lélegezni és máskor folytatni, vagy egy jó vaskos fülhallgatót szerezni, vagy egészen új időbeosztás kitalálni, vagy szelektálni. 

A válaszok között a legkiugróbbak a motivációs nehézségek. Nem csoda, hiszen egy csomó kapaszkodó elveszett, ami a napi motivációt fenntartja, megtámogatja: rutinok, visszajelzések, barátok támogatása, csoporttársakkal való real time együttlét. Magas a válaszok között a megváltozott követelményekre és a megváltozott helyzetre (oktatói magyarázat, eddigi rutinok, bejárás hiánya) való reflektálás,  ami időnként indulatos és elkeseredett egyéni válaszokat eredményez. Bár van, akinek így egyszerűbb és komfortosabb (112/1000), de többségében nem ez a helyzet.  A távoktatás mindenkit váratlanul ért és egy tesztverzióba dobott bele, így fontos megosztani a tapasztalatokat és a jó gyakorlatokat, amivel a motiváció életre kelthető. Ezzel kapcsolatban nézd meg anyagainkat weboldalunkon, hamarosan tovább bővül egy motivációs munkafüzettel is és kövesd FB oldalunkat, ahol hamarosan online programokkal jelentkezünk. 

A követelmények nem rajtunk múlnak, de továbbküldjük a visszajelzésekből született elemzést az oktatási oldalnak.


Több, mint munka

A karrier terén erősek a pozitív hangok: az egyetemen megszerzett hasznos tudás (462/1000), a talpraesettség (392/1000) vezető bizakodásfaktor.   Majdnem ugyanannyian látják a saját szakterületüket érintettnek (241/1000) a járvány miatt, mint akik a járvány által kevésbé veszélyeztetettnek (271/1000). Nem elhanyagolható mértékűek a tehetetlenség érzés, a bizonytalanság, a félelem hangjai sem. (140-230/1000).

Budapesti Corvinus Egyetem

Nehéz élethelyzetekről is vallanak a válaszok: azok közül, aki dolgozott közel 20%-a elveszítette a munkáját, a dolgozó hallgatók negyede megnövekedett munkaterhelésről számolt be, amit sokszor borzasztó nehéz összehangolni a tanulmányokkal a jelen helyzetben, míg majdnem ugyanennyien vannak (17%), akiknek kevesebb lett a munkája, vagy szabadságra küldték.

A felnőtt élet szempontjából a szakmai célok fontos szerepet játszanak életünkben.  Válaszaitokból is kiderül, hogy a munka az anyagi biztonságérzetről és az önmegvalósításról is szól, sőt a munkahelyi kapcsolatok is fontosak sokak számára.

 A megváltozott helyzet változásokat hozott és várhatóan átalakulásokat jelent a jövőre nézve is. Nincsenek tuti tippjeink, hogy milyen készségekre, milyen tudásra lesz szükség, de nyomon követjük a változásokat.  és cikkeinkkel, csoportjainkkal, igyekszünk segítséget nyújtani abban, hogy megtaláljátok és feltaláljátok magatokat az új helyzetben is. Anyagainkkal a Karrier hírlevélben és Hallgatói Támogatás Karriertámogatás aloldalán  is találkozhattok. 


A sorok is beszélnek 

Olyan volt olvasni a mondataitokat, gondolataitokat, mintha többszáz emberrel beszélgettünk volna, röviden, de nyíltan és őszintén. A soraitok kiegészítették, megerősítették és élővé tették a számokat. A sorokban sok lemondással, hiányérzettel, veszteséggel is találkoztunk: a találkozások lehetőségének veszteségével (párral, családdal, barátokkal), az egyetemista lét tanuláson kívüli naposabb pillanatainak hiányérzetével, a munka elvesztése miatti érzésekkel, félelmekkel és a tervek, álmok, ünnepek átalakulása miatti szomorúsággal, hiányérzettel is.

Ebben a helyzetben rengeteg érzésünk keletkezik és néha azt sem tudjuk, mi jogos és mi nem. Nos az érzések jogosak. Fontos, hogy odafigyeljünk rájuk, mert megfogalmazzák nehézségeinket, vágyainkat, igényeinket. Ezek van, hogy a helyzet vagy mások és önmagunk biztonsága miatt nem megvalósíthatóak, pl. megölelni valakit, de van, hogy egy kicsit módosított formában megélhetőek. Tudjuk nem ugyanaz online beszélgetni vagy diplomaosztót rendezni, lehet, hogy kicsit kevesebb, de lehet, hogy csak más. Vannak nagyon jogos és megvalósítható érzéseink, vágyaink is, amiket a külső elvárások vagy a ránk nehezedő nyomás miatt nem valósítunk meg pl. szünetet tartani munka közben, amikor szükség van rá. Ezeket viszont érdemes megfogalmazni, megélni és meglépni a hosszú távú testi, lelki egészség érdekében is.

Keressetek minket bátran bármilyen lelki, karrier vagy tanulási kérdésben.

studentsupport@uni-corvinus.hu    


A Hallgatói Támogatás csapata: pszichológusaink, tanulástanácsadónk, karriertanácsadóink, esélyegyenlőségi koordinátorunk, szakmai munkatársaink és a Napközi Team

 

 

 

Vágólapra másolva