Széchenyi 2020
Budapesti Corvinus Egyetem ×

Matematikai és Statisztikai Modellezés Intézet

A gazdaságmodellezés hosszú múltra tekint vissza az egyetemen belül, jellemzően az intézet (és jogelődjei) köré csoportosult. A gazdaságmodellezési tevékenység sokszínű, több területen is viszonyítási pontként tekintenek az intézeti kollégák munkásságára.

A művelt területek – a teljesség igénye nélkül:
 

  • matematika, a gazdasági, társadalmi elemzésekhez nélkülözhetetlen analízis, valószínűségszámítás, algebra művelése és alkalmazása;
  • a leíró és következtető statisztika, valamint az ökonometria, ami gyakorlatilag minden közgazdasági és üzleti célú kvantitatív elemzés egyik alappillére;
  • aktuárius tudományok, ami nem csak szűken értelmezett biztosításmatematika, hanem hozzátartozik a demográfia, a biztosítási szerződések pénzügyi modellje és a statisztika biztosítási célú alkalmazása is;
  • játékelmélet, mely fejlődésében a matematika és a közgazdaságtan is meghatározó szereppel bír;
  • operációkutatás, ami az erőforrások hatékony felhasználását tekinti céljának;
  • adatelemzés, ami a vállalaton belül elérhető információk üzleti célú hasznosítását is jelent;
  • szűkebb területek a pénzügyi folyamatok sztochasztikája, az energetikai kvantitatív modellek, a nemzetgazdasági elszámolások modelljei, ármodellek, a jóllét kutatása, területi elemzések (Térstatisztika).


A gazdaságmodellezés területén számos tanulmány jelent meg a legrangosabb nemzetközi folyóiratokban. Az oktatási tevékenység kétrétű, egyrészt a közgazdaságtan műveléséhez elengedhetetlen módszertani tárgyakat tanítjuk széles körben, másrészt a komoly és mély matematika, statisztika, operációkutatás, adatelemzés iránt fogékony hallgatók igényeit elégítjük ki módszertanilag igényesen megalapozott módon.

Eseményeink, sikereink, büszkeségeink

Intézeti Kutatási Szemináriumok

A MSMI kutatási szeminárium következő alkalma: 2022 február 11,, 13:40 órai kezdéssel.A szerzők: Fodor Szabina, Vas Réka, Kovács László. 
Nem tudom mit enged meg a járványhelyzet, valószínűleg online módon tudjuk csak megtartani, ezért most megküldjük a Zoom linket.

Az előadás címe:
————————-
Miről árulkodnak az osztályzatok?   Képzési struktúra fejlesztése a tanulók teljesítménye alapján
What do grades say?  Training structure development  based on student performance

Absztrakt:
————-
A hallgatók teljesítményének modellezése az egyik legnagyobb kihívást jelentő és legizgalmasabb adatelemzési terület a felsőoktatásban.  Ezt a teljesítményt több tényező komplex módon befolyásolja, ráadásul mértékét a hagyományos ötfokozatú skálán elért érdemjegy nem adja meg pontosan. Az oktatási adathalmazok széles körű elérhetősége tovább fokozza a téma népszerűségét. A szerzők a BCE (Budapesti Corvinus Egyetem) gazdaságinformatikus alapképzésen a 2011, 2012 és 2013 őszén tanulmányaikat megkezdő hallgatók matematika és informatika tárgyú kurzusokon nyújtott teljesítményét vizsgálják a Neptun-rendszerből elérhető változók segítségével.   A pontosabb mérés érdekében kialakítottak egy új teljesítménymetrikát, amely szélesebb értékkészleten írja le a hallgatói teljesítményt,  mint a hagyományos érdemjegy. A strukturális egyenletek módszerének (structural equation  modelling, SEM) segítségével tárják fel a tantárgyakban nyújtott hallgatói teljesítmények közötti összefüggéseket.  Eredményeik azt mutatják, hogy a SEM alkalmazásával feltárhatók a képzés tantárgyai közötti tényleges kapcsolatok, melyek ismeretében valós, egymásra épülő előkövetelmény-rendszer alakítható ki. A tanulmányban bemutatott módszertan alkalmas lehet arra is,  hogy előre jelezze a hallgatók tantárgyakkal kapcsolatos esetleges nehézségeit,  és  ezekre egyénre szabott segítséget kínáljon.

Topic: MSMI research seminar: Szabina Fodor, Réka Vas, László KovácsTime: Feb 11, 2022 01:30 PM BudapestJoin Zoom Meetinghttps://us06web.zoom.us/j/87267674654?pwd=S2QyNFR1WUthTElKUUpDeFg3eXpYZz09

Meeting ID: 872 6767 4654
Passcode: 888142
————————————–
Modelling students’ performance is one of the  most  challenging and exciting research  areas of data  analytics  in higher  education.  This performance is  influenced by  multiple  factors  and  is  not accurately  measured by  the traditional  five-point  scale  thus  making this  field attractive.  The  widespread availability  of  educational  datasets  further  catalyses  its  popularity. In the present work, the authors  investigate the performance of students  starting their studies in the autumns of 2011, 2012, and 2013 at Corvinus University of Budapest, in the undergraduate business informatics training program, using variables available from the Neptun Education   System.  To accurately  measure student performance, a new  metric was developed that describes student performance on  a broader  set of  values  than the traditional  five-point  grade.   This new metric  is used  to investigate  the  correlations between  students’ performances in subjects,  applying  structural equation models (SEM). The results  show that through SEM, substantial relationships can be  revealed  between the investigated  courses. A proper,  interdependent system  of prerequisites in the  curriculum  may  be developed based on these results.   The methodology  presented in  this study  can also  be  used to anticipate possible difficulties students may  face in  terms of certain subjects and  to  offer  tailored help.

Adatelemzés a gyakorlatban előadássorozat


Optimalizálási Szeminárium

fővámház_DSC07128.jpg
Vágólapra másolva
GEN.:2022.01.26. - 23:28:24