Január - 2017
H K S C P S V
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

A BCE központi felhasználó kezelő rendszere

2002. szeptemberétől az egyetemi informatikai szolgáltatásokat egy rendszerbe integrálva vehetik igénybe hallgatóink illetve dolgozóink.
Minden dolgozónk és hallgatónk saját egyetemi azonosítóval és jelszóval kell, hogy rendelkezzen. Amennyiben valaki még nem kapta meg, az a Sóház ügyfélszolgálatán (fszt. 15.) veheti át.

A http://cusman.uni-corvinus.hu/ oldalon mindenki megnézheti és beállíthatja az általa használt informatikai szolgáltatások paramétereit.

A rendszer által nyújtott szolgáltatások az egyetem dolgozóinak az alábbiak lehetnek:
- Központi felhasználó adminisztráció
- Központi levelezés (egyetemi email cím)
- Disztribúciós lista (saját levelezési lista)
- Központi autentikáció
- Központi háttértár szolgáltatás (max. 1024 MB)
- Telnet használat (saját könyvtár távoli elérése)
- Személyes weblap
- Terminál szerver hozzáférés (Neptunhoz kell)
- VPN hozzáférés (WiFi-hez kell)
- Közös könyvtár (közös tárterülethez hozzáférés)

A személyes weblap, a disztribúciós lista, a VPN-hozzáférés és a közös tárhely kivételével minden szolgáltatás alapszolgáltatásnak minősül, vagyis minden dolgozó igénybe veheti bármelyiket.
Amennyiben valaki az alapszolgáltatásokon kívüli szolgáltatást szeretne az egyetemi szerveren, azt külön kell igényelnie. A disztribúciós lista és a közös könyvtár szolgáltatásokat e-mailben Kiss György Jánosnál a gyorgy.kiss(kukac)uni-corvinus(pont)hu címen, a többit az ügyfélszolgálton.

A BCE központi email-szervere

Az egyetemi levelezőrendszer weben keresztül is elérhető a http://webmail.uni-corvinus.hu/ címen.

Bejelentkezéskor a "user ID" ablakba gépeljük be az azonosítónkat.
A password ablakba kell begépelni az azonosítónkhoz tartozó jelszót, majd a "login" gomb megnyomásával lépünk be.

Levelező program használata esetén:
A levelesládákat a felhasználók IMAP4 (Internet Message Access Protocol) protokollon keresztül érhetik el. (A régebbi POP3 -Post Office Protocol- használata nem tiltott, de nem is javasolt.) Az IMAP protokoll lényege az, hogy bejelentkezéskor nem tölti le a leveleket az adott gépre, ahonnan a felhasználó éppen bejelentkezett, hanem a levelek kezelése a szerverben létező postaládákban történik.
A megoldás előnyei:
- A levelek bármikor, bárhonnan olvashatók. Nincs a POP3-mal szokásos probléma: az este otthon elolvasott levél nem áll rendelkezésre másnap délelőtt a munkahelyen. Emellett további fontos szempont, hogy az egyetemi polgárok nagyobbik részének nincs dedikált munkaállomása.
- A levelek egy böngésző segítségével mindenféle külön konfigurálás nélkül az interneten keresztül is olvashatók pl. nyaralás alatt, konferencia idején, stb. Megjegyzés: Ennek feltétele, hogy az adott távoli hálózat megengedje az IMAP protokoll átvitelét.
- Biztonság. Nincsenek letöltött levelek, amik különféle gépeken szerteszét kallódnak.

Biztonság
A rendszeresen végzett központi mentések nagyobb védelmet jelentenek hardver hiba, véletlen törlés vagy más hasonló szituációk esetén.

Megjegyzés: Az IMAP protokoll hátránya, hogy a központi erőforrások korlátozzák a rendelkezésre bocsátható terület nagyságát. Ez ellen a postaládák rendszeres tisztításával, az archívumok lokális postaládába mozgatásával lehet leghatékonyabban védekezni.
A SIMS rendszerben tárolt postaládákhoz IMAP4 (vagy POP3) protokollt támogató levelező kliens szoftverrel lehet hozzáférni.

Felhasználói azonosítás, jogosultságok
A központi levelezési szolgáltatást csak regisztrált felhasználók vehetik igénybe. A szolgáltatáshoz a regisztráció során kapott azonosító (felhasználói név), valamint az aktuális jelszó megadásával lehet hozzáférni.
A felhasználói adminisztrációt az ISZK munkatársai végzik.
A regisztráció a megfelelő űrlap kitöltésével személyesen intézhető az ISZK illetékes munkatársainál.
Űrlap letölthető a http://www.uni-corvinus.hu/index.php?id=17505 oldalról [szolgáltatásigénylő űrlap] címen.

A regisztráció során az adminisztrációs program automatikusan generál induló jelszót. Az induló jelszó megváltoztatása, valamint egyéb felhasználói adatok módosítása a http://cusman.uni-corvinus.hu/ weboldalon történhet.

Mielőtt a helpdesket hívná ...

Mit tegyek, ha baj van, hogyan oldódik meg?
Kérjük olvassa el a figyelmesen az alábbiakban található problémalistát és amennyiben ott nem talált választ a kérdésére, akkor hívja a 7507 mellékünket!
A lehető leggyorsabban igyekszünk Önnek segíteni problémája megoldásában!

Próbáljam meg magam elhárítani a hibát?
Néhány gyakran előforduló hibát Ön is el tud hárítani, így sokkal hamarabb megoldódhat a problémája. Nekünk is sokat segít, ha konkrétan tudjuk milyen hibát kell elhárítanunk.
Ha adott esetben Önnek e-mail- küldési nehézsége van, de valójában a hálózattal van probléma, akkor nekünk más eszközökre van szükségünk, így sokkal tovább tart az egyes hibák elhárítása.
Nézzen körül a leírásokban! Próbáltuk a leggyakrabban előforduló hibákat és azok megoldási lehetőségeit összegyűjteni.
Word és egyéb programhibák esetén a súgó is jól használható. Nagyon jól használhatóak a Microsoft Word, Excel, PowerPoint súgói.
Majdnem minden termékben megtalálható a súgó. Vagy van külön menüpontja vagy az "F1" lenyomásával hívható elő. A súgók mindig olyan nyelvűek, mint a programok! Három részből állnak "Tartalom" - "Tárgymutató" és "Keresés". A "Tartalom" alatt témakörök szerint vannak felsorolva a leírások, pl. a Word-ben Formázás - Karakterek formázása - Szöveg és szám színének megváltoztatása. A "Tárgymutató"-ban tárgyszavakra lehet keresni, ha pl. ugyan ezt akarjuk megkeresni, akkor írjuk be a szín szót, és már látjuk is a színek, formázás-t. A "Keresésben" pedig a súgó teljes tartalmában kereshetünk.

Néhány információ fontos a hibabejelentéskor. A hibajelenség pontos leírása és kialakulás.
Nagyon sokat segít, ha pontosan tudjuk mi a hibajelenség, és hogyan alakult az ki. Mit írt ki, mi látható a képernyőn. Egész nap jól működött a gép vagy csak most lett valami hiba? Fontos lehet, hogy éppen mit csinált, mielőtt a hibát észlelte.

Hibaüzenetek
Nagyon sokféle hibaüzenet lehet a Windows-nak.
Hibabejelentéskor fontos, hogy ezeket ismertesse, jegyezze fel egy papírra és mutassa meg kollégáinknak.

Verziószámok bediktálása
Egyetemünkön nagyon sokféle programot használunk ezért ezeknek pontos megnevezése is elengedhetetlen. Fontos a Windows típusa. Ezek lehetnek Windows 3.1, Windows 95, Windows 98, Windows NT, Windows Me, Windows 2000.
Ezt kiírja, amikor indul a gép. Ha nem figyelte meg, akkor a kattintson duplán a "Sajátgép"-re az operációs rendszer képernyőjén, Word vagy Excel programoknál a "Súgó" menü "Névjegy" almenüjében a Rendszer gombra, a Netscape-nél "Help" - "About Communicator" menüpontjára, ahonnan a hiányzó információt kiolvashatja. Hasonlóképpen nézheti meg az alkalmazásainak a verziószámát (a Neptun kivétel![2.5]). Pl. Word 6.0, Word 95, Word 97, Word 2000. Ezek látszólag nagyon egyformák de nekünk sok pluszinformációt jelent.

E-mail probléma bejelentésekor
Az azonosító ismerete fontos, ha ezt nem tudja vagy bizonytalan, kérjük keresse el. azt a papírt, amiben visszaigazoltuk az e-mail igénylését.

Hiba a számítógéppel és a hozzá kapcsolódó eszközökkel
Mindig ellenőrizzük, hogy a készülék áram alatt van- e. A takarítás során előfordulhat, hogy a csatlakozó kicsúszik, vagy az elosztó ki van kapcsolva. Sok esetben külön kell bekapcsolni a képernyőt, a számítógépet és az egyéb eszközöket (nyomtató, szkenner, stb.).
Minden eszközön külön ellenőrző lámpa jelzi (általában zöld fény), hogy áram alatt van.

Nyomtató


Elakadt a papír!
Mindig csak abba az irányba próbáljuk meg kiszabadítani a papírt amerre normális körülmények között is haladna.
Óvatosan, lassan, egyenletes erővel próbáljuk meg kihúzni az elakadt papírt. Ha nem látni a papírt, akkor a festékkazettát vegye ki, mintha azt cserélné. Előfordulhat, hogy papírelakadást jelez a nyomtató, és nem találunk benne semmit akkor érdemes megnézni a papíradagolót. Lehet, hogy csak nem tudta rendesen felvenni a papírt. Ekkor vegyük ki az összeset és rendezzük össze őket, így tegyük vissza. Ellenőrizzük, hogy újra üzemkész-e (on line) a nyomtató.

Üres oldalakat nyomtat!
A festékkazetta kifogyhatott, cserélje ki! Ha foltosan nyomtat vagy kiírja a nyomtató, hogy üres a kazetta akkor, ha kiveszi és megrázza, még egy darabig lehet használni.

Sok papírt vesz be egyszerre!
Ha nem megfelelő papírt használ, akkor fordulhat elő ez a hiba. (A nyomtatókba ajánlott a 80g-os fénymásoló papír.)
Sajnos a HP 4L, 5L, 6L és 1100-as nyomtatóknak ez a típus hibája. Ennek oka, hogy a görgők (amik a papírt behúzzák) elkoszolódnak vagy elkopnak. Ennek tisztításában vagy cseréjében munkatársaink tudnak segíteni.

Word- ből nyomtatnék, de csak villog egy lámpa a nyomtatón!
A dokumentumnál be van állítva a kézi papíradagolás. Ha csak 1-2 oldalt kell kinyomtatni, akkor nyomja meg azt a gombot a nyomtatón, amely mellett villog a lámpa, így oldalanként ki tudja nyomtatni a dokumentumot. Ha több oldalról van szó, akkor ki kell törölni az aktuális nyomtatási parancsot. Ezután a Word- ben át kell állítani a Fájl - Oldalbeállítás - Papíradagolás fülön, hogy "Alap" és a "Hatáskör" a teljes dokumentum legyen.

Hogyan törölhetem a nyomtatási feladatot?
Start menü - Beállítások - Nyomtatók - a nyomtató neve, pl. HP LaserJet 5L erre duplán kattintva bejövő ablakban látszanak a kiadott nyomtatási feladatok. Jelölje ki annak a dokumentumnak a nevét, amelyiket törölni szeretne és nyomja le a "Delete" gombot a billentyűzeten. Ekkor az állapotban megjelenik a Törlés, de csak akkor következik be, ha a nyomtató is visszaáll üzemkész állapotba (nem villog rajta a lámpa) ehhez csak meg kell nyomni azt a gombot, ami mellett villog a lámpa vagy kapcsoljuk ki és ismét be a nyomtatót.

Nyomtatási képen van oldalszám, de nem nyomtatja ki!
A nyomtató nem tud a teljes oldalra nyomtatni, ez típusonként változik, de a lap széleinél mindig marad pár milliméter holt tér. Ha ebbe került bele az oldalszám, akkor nem fog látszódni. A Word-ben a Fájl - Oldalbeállításnál lehet állítani a margókat és az élőfej és élőláb (fejléc, lábléc) helyzetét. További részleteket a Word súgójában található!

Egér, billentyűzet


Akadozik az egér!
Az egér görgőjének megtisztításával segíthet ezen a problémán. Az alsó felén látni is lehet ezt a gumigolyót. A körülötte lév. m.anyag gyűrűt elforgatva a jelzett irányba lehet kiszedni. A golyót szappanos vízzel lehet tisztítani, utána töröljük szárazra (lehet.leg olyan ruhával, ami nem szöszöl). Ahonnan kivettük a görgőt azt is megtisztíthatjuk nedves ruhával ügyelve arra, hogy folyadék ne kerüljön az egérbe. Az egérpad tisztántartása épp ennyire fontos.
Időnként célszerű cserélni, hogy a felülete érdes legyen, mert azon jobban gördül az egér és könnyebb vele dolgozni.

Egy-egy billentyűt néha nem vesz be!
Különböző kis tárgyak eshetnek a billentyűk közé, pl. gemkapocs, morzsa, hajszál, stb. Megpróbálhatjuk kirázni belőle, az oldalára állítva megkocogtatni az asztalon, majd fejre állítani, hogy kipotyogjon belőle a piszok. Vékony ecsettel vagy egy félbehajtott papír hegyével ki lehet piszkálni a sorok közül a szennyeződést.


Floppy, CD


Nem olvassa a floppy lemezt!
Ha csak az adott lemezt nem olvassa, akkor az a lemez hibája. Könnyen megsérülhetnek fizikailag vagy logikailag.
Ez utóbbit a "Scandisk" nevű programmal lehet ellenőrizni.

Sajátgép - 3,5"-es hajlékonylemez (kijelölni egy kattintással) - Fájl - Tulajdonságok - Eszközök - Hibaellenőrzés, Ellenőrzés. Ki kell jelölni az automatikus hibajavítás és az Indítás-sal kezdi meg a lemez ellenőrzését. Célszerű leellenőrizni, hogy másik gépen tudja-e olvasni az adott floppyt, mert a meghajtó is koszolódhatott vagy elromolhatott. Ennek tisztítását vagy cseréjét munkatáraink végzik.

Nem olvassa a CD-t!
Ha 1-1 lemezt nem olvas, akkor azt a CD lemez karcossága, piszkossága okozhatja. Puha nem szöszölős ronggyal, alkohollal lehet tisztítani.


Monitor, szkenner


Nincs kép vagy túl sötét/ világos!
Ellenőrizze, hogy áram alatt van- e a monitor, nem csúszott-e ki a hátuljából a kábel. Ellenőrizze a monitor bekapcsoló gombját, hogy bekapcsolva legyen. Ha a monitoron narancssárga fény világít vagy villog, akkor ellenőrizze, hogy a számítógép be van e kapcsolva és a monitor kábele nem csúszott e le a számítógép hátuljáról. Kövesse a monitor hátuljából kiinduló fekete zsinórt és ellenőrizze, hogy rendesen a helyén van e. Ha túl sötét vagy világos a kép, akkor a monitor fényerején vagy kontrasztját kell beállítani.
Régebbi típusoknál a monitor alján található tekerő gombokkal lehet növelni vagy csökkenteni ezeket. Az újabb monitorokon vagy egy "Menü" gomb a Basic - Contrast majd a + - gombokkal növelhet. vagy csökkenthető az érték. A lefelé mutató háromszöggel lehet átlépni a Brightness/Fényerő- re ezt hasonló képen lehet állítani. A menü automatikusan elt.nik pár másodperc múlva az utolsó monitorgomb megnyomása után.

Szkenner nem működik!
Ellenőrizze, hogy kap-e áramot a készülék, nem csúszott- e ki a vezeték! Ha van a szkenneren bekapcsoló gomb, akkor azt kell el.bb bekapcsolni, mint a számítógépet, különben nem fogja érzékelni induláskor. Ha ezt elmulasztottuk, akkor újra kell indítani a gépet a szkenner bekapcsolása után, hogy lehessen használni.


Programhibák, tanácsok

Munka a fájlokkal
A leggyakrabban használt m.veletek a másolás vagy áthelyezés, törlés és átnevezés. Ezeket a legegyszerűbben a Windows Intézővel lehet megtenni. Sok más, ezekre a funkciókra szakosodott program van, de azoknak működése különböző, az Intéző azonban minden Windows-ban alapértelmezetten megtalálható.
Az Intéző indítás: Start menü - Programok - Windows Intéző.
Az Intéző főbb részei: A Sajátgép-től annyiban tér el, hogy a képernyő megosztott, jobboldalt ugyanúgy látszódnak a fájlok, mappák míg baloldalt egy Mappák nevű rész található. Ez tartalmazza a teljes számítógép strukturális felépítését. A legelső az Asztal - Sajátgép - stb. hisz minden onnan kezdődik. Egy szaggatott vonal jelzi a logikai alá és fölérendeltséget a különböző könyvtárak között, a csomópontoknál egy négyzet található, amiben egy "+" vagy "-" jel van, ezek azt jelentik, hogy további almappákat is tartalmaz ("+" ha ezek az almappák nem láthatók "-" ha látszódnak). A megjelenítéshez vagy eltüntetéséhez elég ezekre a jelekre egyszer kattintani. Az adott mappa nevére duplán kattintva, ugyan ezt a hatást érhetjük el.

Másolás vagy áthelyezés: A különbség a két művelet között, hogy a másolásnál, pl. floppyra egy példány az eredeti helyén marad. Az áthelyezéskor, pl. két könyvtár között a dokumentum (vagy fájl, mappa) az eredeti helyről törlődik és csak az új helyen lesz megtalálható.
Mindkét esetben először meg kell keresni azt a fájlt, amivel dolgozni akarunk. Jelöljük ki egy kattintással, majd Szerkesztés - Másolás vagy Kivágás attól függően, hogy másolni vagy áthelyezni akarunk (ezeket a műveleteket az ikonok segítségével is megtehetjük). Most oda kell lépni, ahova tenni akarjuk - floppy vagy más könyvtár (ebben segíthet a bal oldali "Mappa" rész) - és ott a Szerkesztés - Beillesztés menüponttal (vagy a Beillesztés ikonnal) végrehajthatjuk a kívánt műveletet.

Törlés: Fontos! Megnyitott fájlokat nem enged törölni, zárja be előtte! Keresse meg azt a fájlt vagy mappát, amit törölni kíván. Jelölje ki egy kattintással, utána a Fájl - Törlés menüponttal (vagy ikonból "piros X"-el, vagy a billenty.zeten a "Delete" gombbal) eltörölheti a kijelölt objektumot.

Átnevezés: Fontos! Megnyitott fájlokat nem lehet átnevezni, zárja be előtte! Keresse meg azt a fájlt vagy mappát, amit átnevezni kíván. Jelölje ki egy kattintással, majd a Fájl - Átnevezés menüponttal hajtsa végre. A Windows 95 és annál újabb rendszerek már támogatják a hosszú fájlneveket. Ez azt jelenti, hogy pár karakter kivételével: \ / : * " ? < > | bármit tartalmazhat a fájl neve. Célszerű beszédes neveket használni, hogy könnyen megtaláljuk, amit keresünk.
Ékezeteket és szóközöket is nyugodtan használhat.

Céghírek, Jogtár nem indul
Minden tartománybeli gépen a T-meghajtón található egy "jogtar" és "céghírek" elnevezésű könyvtá. A T-meghajtón a storage.uni-corvinus.hu/bkaetmp megosztásnak kell lennie. Akinek nem jelenik meg, jelezze felénk.
Ha nincs tartományban a számítógép, akkor a T-meghajtóra fel kell csatolni a storage.uni-corvinus.hu/bkaetmp megosztást.
A két program csak akkor indul el, ha a T-meghajtóra van felcsatolva a fenti megosztás.

Hogyan indíthatom a Jogtárat?
Jogtár esetén a T-meghajtó "jogtar" mappa WXPCOMP.EXE- t kell indítani (dupla kattintás), Céghíreknél pedig a "ceghirek" mappa CHW2.EXE -t.

Be kell jelentkezni a hálózatba
A Könyvtár szolgáltatásai csak akkor érhetők el, ha belép a Microsoft Network-be. Amikor indul a gép, bejön egy kis ablak, ahol felhasználói nevet és jelszót lehet megadni. Itt az OK-ra kattintson vagy "Entert" üssön. A jelszó nem fontos (felesleges) és nem is nyújt semmi biztonságot, ha az operációs rendszer nem WindowsNT, vagy Windows 2000 Professional. Ha itt a Mégsem- re kattintott, vagy a "Esc"-t nyomta meg akkor nem jelentkezett be a hálózatba ezért, újra kell indítani a gépet. Ha Novell-es bejelentkezési ablak jön be, akkor oda kell belépni, különben nem fog működni.

Rákeresés a Dagobára
Dagoba a szerver neve ahonnan ezek a programok futnak.
Ellenőrizzük le, látjuk e a szervert. Start menü - Keresés - Számítógépek a névhez írja be, hogy dagoba és kattintson a Keresésre. Ha megtalálja ellenőrizze a meghajtókat, ha nem, akkor a hálózati beállításokat.

Meghajtók ellenőrzése:
A program "virtuális meghajtóról" (szerverről) futnak. A Sajátgépben kell lennie egy P: Q: meghajtónak a Complex Jogtár esetén. A Cégtárnál P: R: meghajtók. Ha ezek nincsenek, akkor az Asztalon kattintson bal egérgombbal a Hálózatok ikonra majd a Hálózati meghajtó csatlakoztatása menüpontot válassza ki. A meghajtó betűjelének P: -t jelölje ki alatta az "Elérési út" v. "Mappa" \\DAGOBA\PROGRAMS\ (a \-t az AltGr- jobb oldali Alt és a Q betű lenyomásával lehet előhívni magyar billentyűzeten)
A Q:-ra pedig a \\DAGOBA\COMPLEX\ -et kell beállítani hasonlóan az előzőekhez. A Céghírek program használatához az R:-ra kell csatlakoztatni a {\\DAGOBA\CEGHIREK} -et.
Ha már működött korábban, akkor ezeket nem kell beírni, mert ki lehet választani a listából, amit a jobb oldali kis lefelé mutató háromszöggel tud lenyitni.

Hálózati beállítások:
Ahhoz, hogy a Dagoba szervert lássa a gépünk, egy speciális beállításra van szükség a Hálózatoknál: Start menü - Beállítások - Vezérlőpult - Hálózatok - TCP/IP protokoll (kijelölése) - Tulajdonságok - WINS konfiguráció (fül) - A WINS engedélyezése írjuk az elsődleges WINS- kiszolgálóhóz a 146.110.65.9-et. Aztán OK- ezzunk le mindent és újra kell indítani a gépet (ami fel is fog ajánlani, ha most írtuk be a számokat). Utána csatlakoztassuk a meghajtókat!

Word tippek, trükkök
Nem nyitja meg rendesen a fájlt!
A Word doc, rtf, txt, wri kiterjesztés. fájlokat tud megnyitni.
Ha rar, zip vagy exe a kiterjesztése akkor azt még ki kell csomagolni előtte.
A Word-nek nagyon sok változata (verziója) van, pl. Word 2.0, Word 6.0, Office 95, Office 97, Office 2000, Office XP) és ezek - sajnos - nem tökéletesen kompatibilisek egymással.
Leginkább akkor van probléma, ha egy újabb Word-del írt doc fájlt akarunk megnyitni egy régebbivel. Ilyenkor össze vissza törik és különböző karakterek láthatóak zömében.
Ebben az esetben egy újabb típusú Word-del át kell konvertálni (pl. Rich Text - rtf formátumúra).
Problémát okozhat még, ha megsérült a fájl, vagy a hordozó eszköz. Lásd: Floppy [1.3]

Mentés különböző formátumban
A konverziós gondok elkerülése végett célszerű Rich Text (rtf) formátumba menteni, ha tudjuk, hogy akinek küldjük a fájlt régebbi Word-je van.
Ennek menete: Fájl - Mentés másként - a fájl Típusnál a - Rich Text formátum-ot kell kijelölni. A hely és név megadását ugyanúgy kell csinálni, mint máskor.

Netscape
Ikonok jelentése
Back - Vissza az előző oldalra.
Forward - Előre.
Reload - Frissítés az oldalt újra letölti.
Home - a beállított kezd.lapot hozza be.
Search - a Netscape keres.oldalát hozza be.
Netscape - Netscape oldalát hozza be
Print - Nyomtatás.
Security - A böngésző biztonsági beálltásait lehet megnézni és jelzi, ha biztonsági oldalon vagyunk (a lakat bezáródik).
Shop - a Netscape Internetes boltjának honlapját hozza be.
Stop - leállítja az oldal betöltését.

Könyvjelző használata
Bookmarks v. könyvjelző használata abban segít, hogy könnyen megtaláljuk számunkra fontos oldalakat.
Az aktuális oldalt a Bookmarks - Add Bookark paranccsal, lehet felvenni.
A már felvett elemeket a Bookmarks - Edit Bookmarks menüvel lehet. Itt könyvárakat hozhatunk létre File - New Folder menüponttal.

Profilok kialakítása - több ember használhatja ugyan azt a gépet
Zárjon be minden Netscape ablakot. A Start menü - Programok - Netscape Communicator - Utilities - User Profile Manager-t kell indítani. A "Profile Manager" ablakban látható már létező felhasználók. A "New..." gomb lenyomásával tudunk egy újat kialakítani. A "Tovább vagy Next >" gombbal tudjuk megkezdeni a személyes adatok bevitelét. "Full Name:" teljes név, az ide beírt nevet fogja küldeni, ha e-mailt írunk (célszerű ékezetek nélkül írni a nevet, mert sok rendszer nem tudja ezeket értelmezni).
"Email Address:" mezőbe a teljes e-mail címet kell írni, majd lépjünk "Tovább >" vagy a "Next >" gombbal. Itt adhatjuk meg a "Profile Name:" az egyéni beállításaink nevét, ha megfelel, amit felajánlott akkor ismét lépjünk "Tovább".

"Outgoing mail (SMTP) server:" a "mail" szó helyett a suni.uni-corvinus.hu -t kell beírni és mehetünk is "Tovább".
A "Mail server user name:" a felhasználói név ez azon a papíron van, amit tőlünk kapott, pl. ini+szk.bke.hu "Incoming Mail Server:" mez.be ismét a "mail" helyett a suni.uni-corvinus.hu -t kell írni. Fontos, hogy itt a "Mail Server Type:"-ot IMAP-ra állítsuk át (alapértelmezetten POP3). Az utolsó kérdése a "Tovább" lépés után a "News (NNTP) server:" ezt ne bántsuk, csak kattintson a "Befejezés"-re. Ekkor el is indul a Nescape és már tud is vele levelezni
Felhasználó váltás úgy történik, hogy minden Netscape és levelező ablakot bezár és újraindítja azt. Ekkor meg fogja kérdezni a "Profile Manager", hogy éppen kik vagyunk. A listából válasszuk ki, amit korábban megadtunk "Profile Name"-nek.


Programok telepítése
A rendszer stabilitás érdekében arra kérjük, hogy a gépre ne telepítsen programokat, ehhez kérje az Informatikai Szolgáltató Központ munkatársainak a segítségét.

E-mail gondok
Milyen programot használhatok?
A megbízható működést és teljes help desk szolgáltatást csak két programmal kapcsolatban tudunk biztosítani, ezért csak ezek használhatók az egyetemünkön e-mailezésre. Az egyik a Mozilla Thunderbirdk, a másik a WebMail.

Elfelejtettem a jelszót
Abban az esetben, ha elfelejtette a levelező jelszavát vagy a rendszer nem engedi be az Ön által ismert jelszóval, akkor egy új jelszó generálását kell kérnie személyesen az ISZK ügyfélszolgálatán. A megváltoztatott jelszavakhoz mi sem férünk hozzá!

A jelszó megváltoztatása
A http://cusman.uni-corvinus.hu/ címen a jelszóváltoztatás a levelezési jelszavát is (és a többi rendszerhez pl. PC-s bejelentkezés, FTP, stb... is) megváltoztatja.

A "Belépés" gomb lenyomása után a bal oldali menüből a "Jelszóváltoztatás"-ra kell kattintani.
FONTOS a rendszer különbséget tesz kis és nagybetűk között! Az új jelszó nem tartalmazhat ékezetes karaktereket és minimum 4 karakterből (a karakter nem egyenlő a betűvel) kell állnia. Lehetőleg kerüljük a "z"-t és az "y"-t mert az felcserélődhet, billentyűzettől függően. Az "Elküld" lenyomásával érvényesíttetjük, a "Sikeres jelszócsere" üzenet azt jelzi, hogy a jelszó sikeresen megváltozott.

Az új jelszó érvénybe lépéséig bizonyos időnek, ideális esetben 10 percnek, el kell telnie, míg minden rendszerben megtörténik a jelszó cseréje.
Ezután lehet az új jelszóvel a rendszereket használni.

Célszerű az új jelszót valahova feljegyezni lehetőleg úgy, hogy mások számára ne legyen ez hozzáférhető.

Nem tudnak nekem e-mailt küldeni
Célszerű egyeztetni az illet.vel, hogy jó e-mail címünk van e nála, esetleg félreérthette vagy elgépelhette a küldő.

Van e elég hely a postaládámban?
Ha betelik a postaláda, akkor nem tud több levelet fogadni.
Ennek ellenőrzését a
webmail.uni-corvinus.hu/mailquota/ címen teheti meg. Itt teljes statisztikát talál a levelező szerveren lévő különböző könyvtárak méreteiről is!
Ha a "Trash" "Folder"-ben nagy területet foglal, de a levelező programban nem látja ezeket, ellenőrizze a beállításokat! [Beállítások ellenőrzése]

Nem tudok levelet küldeni
Helyesen címeztem meg a levelet?
Az e-mail cím nem tartalmazhat ékezetes karaktereket és szóközt sem! Az azonosítót egy @ (kukac) jelnek kell elválasztania a levelező szerver címétől. Pl.
adrienn.kovacs@vzh.bke.hu vagy Ricky@aol.com

Van e elég hely a postaládámban? [3.5]
Hálózati probléma [4. fejezet]

Beállítások ellenőrzése
Indítsa el a Netscape-t az "Edit" menü "Preferences" menüpontját kell kiválasztani. A bal oldali listából a "Mail & Newsgroups"-ra dupla kattintás, ekkor újabb almenük jelennek meg (Idntitiy, Mail Servers, stb.) a "Mail Servers"-re kattintson egyszer. A bal oldali részen megjelenő "Incoming Mail Servers" részben van egy "suni" vagy "suni.uni-corvinus.hu" vagy "sunshine.uni-corvinus.hu" ennek jobbján található "Edit." gomb lenyomásával tudjuk ellen.rízni a helyes beállításokat, amik a következők.
"General" fülön:
"Mail Servers" suni vagy suni.uni-corvinus.hu vagy sunshine.uni-corvinus.hu (bármelyik jó a három közül)
"Server Type" "IMAP Server" "User Name" a kapott azonosítónak kell ott szerepelnie a pluszjellel együtt, pl. ini+szk.bke.hu
"Remember password" ez elé akkor tegyen pipát, ha, azt szeretné, hogy a gép megjegyezze a jelszavát.
"Check for mail every ___ minutes" itt adható meg mennyi id.nként ellen.rízze az új leveleket a szerveren.
"IMAP" fül: A felső két "Mark new folders for offline dowload" és "Use secure connection (SSL)" opció ne legyen bejelölve!
"When I delete a message" résznél a "Mark it as deleted" a helyes opció. Ha nem ez van kijelölve, akkor a szerverről nem törlődnek a levelei csak nem látszódik törlés után!
"Clean up("Expunge") Inbox on exit" és a "Clean up all folders on exit" mindkettőt célszerű kijelölni, így a törlésre megjelölt üzeneteket automatikusan megsemmisíti, ha kilépünk a programból.
A beállítások után OK-zza le mindkét ablakot és indítsa újra a Netscapet (ne felejtsen el bezárni minden ablakot és levelezőt is!)

Nem tudom törölni a leveleimet
Beállítások ellenőrzése [3.6]

Törlési mechanizmus
Ha helyesen van beállítva a program, akkor, ha kijelölt egy üzenetet és a törlésre "Delete"-re kattintott a levelek listájában a kis boríték mellet egy piros x jelenik meg, ami azt jelöli, hogy ez az üzenettörlésre van megjelenítve. Amikor kilép a programból ez/ezek az üzenetek meg fognak semmisülni. Vagy azonnal is megsemmisítheti őket a "File" "Compact this folder" menüpont kiválasztásával.

Csatolt fájlok olvasása, mentése
A csatolt fájlok (Attachmentek) a levél végén kis táblázatba jelenik meg vagy a levél fejléce (a küldő és a dátum) melletti szürke négyzetben lévő gémkapocsra kattintva az ablak alsó részén ikon formában jelenik meg. Innen lehet lementeni, vagy azonnal megnyitni. FONTOS olvassa el a Vírusvédelmi tanácsokat, mivel emailen keresztül nagyon könnyen, megfertőződhet különféle vírusokkal!

Néhány gyakran előfordulható fájlforma és a program neve, amivel kinyitható
Mindig az utolsó három betűt figyelje, mert a fájl nevében is lehet pont, pl. szoveg.doc.jpg (ez minden látszat ellenére nem egy dokumentum, hanem jpg kép!)
DOC - Microsoft Word dokumentum
RTF - Microsoft Word dokumentum
TXT - egyszer. szövegfájl, bármely szövegszerkesztővel megnyitható
XLS - Microsoft Excel munkalap
PPT - Microsoft PowerPoint vetítés (előadások, diák)
JPG - kép (megnyitható, pl. a Netscape- pel is)
GIF - kép (megnyitható, pl. a Netscape- pel is)
TIF - kép (megnyitható, pl. a Netscap- pel is)
EXE - futtatható program - fokozott vírusveszély!
COM - futtatható program - fokozott vírusveszély!
BAT - futtatható program - fokozott vírusveszély!
HTM vagy HTML - Weboldal a Netcsape- pel megnézhető
MPG vagy MPEG - mozgókép (pl. Media Player)
WAV - hang (pl. Media Player)
PDF - szövegfájl csak az Acrobat Readerrel olvasható
RAR - tömörített fájl (pl. WinRAR)
ZIP - tömörített fájl WinZip [2.7.]
MDB - Microsoft Access adatbázis
Ha olyan kiterjesztésű fájl érkezik, amit nem ismer vagy az Ön gépén nincs telepítve megfelelő program a megnyitáshoz, kérje az ISZK munkatársainak a segítségét!

Csatolt fájl küldése
Amikor új levelet állít össze az ikonok között látható "Attach - File" gomb segítségével tud csatolni különböző fájlokat a levélhez. A megjelenő ablakban csak ki kell keresni az a fájlt, amit el akar küldeni.

Néhány jó tanács csatolt fájlokhoz
Amennyiben lehetséges ne csatolt Word dokumentumokkal e-mailezzen! Ez nagyon megterheli a rendszert. Pl. egy meghívót nagyon szépen meg lehet formázni e-mailként is!
Ha a fogadó visszajelez, hogy nem tudja olvasni a Word fájlunkat célszerű rtf (Rich Text) formátumba lementeni és elküldeni. Mindig maximum akkora csatolt fájlt tudunk küldeni amennyi, szabad helyünk van a levelező szerveren [3.4]. Így akár több MB- tos levelet is tudunk küldeni, de nagyon sok esetben a fogadó oldalon korlátozva van a befogadható levelek méretei (általában 1-2 MB).

Címjegyzék használata
A címjegyzék abban nyújt segítséget, hogy az új levél összeállításánál ne kelljen mindig begépelni az e-mail címeket. Ezzel nagyon egyszerűen lehetőség nyílik csoportos levelek küldésére is.

Új személy felvétele a címjegyzékbe, akitől épp levél érkezett
Ebben az esetben van a legegyszerűbb dolgunk. Amikor olvassuk a levelet, a "From: " mező után szerepel, akitől kaptuk az e-mailt, és csak rá kell kattintani a nevére. A megjelen. "New Card" ablakban kijavíthatjuk vagy bővíthetjük az adatokat, majd megnyomjuk az OK gombot.
Ezzel bele is került a címjegyzékünkbe.

Hol találom a címtárat?
A "Communicator - Address Book" menüpont alatt. Itt lehet új neveket felvenni, törölni, csoportokat létrehozni.

Új címek beírása
Ha manuálisan szeretnénk felvinni címeket, akkor a címjegyzéket (Address Book) kell elindítani. A felvitelt a "New Card" megnyomásával tehetjük meg. Töltsünk ki (legalább) a "First Name:" (nem szükséges két rubrikába írni a nevet, külön a "First" és "Last" (családi és utónév) nevet) és az "Email:" mezőket.

Csoportok kialakítása
Először is fel kell venni az embereket, akik a listán fognak szerepelni. A címjegyzéket (Address Book) kell megnyitni, ott a "New List" ikonra kattintson. A "List Name"-hez a csoport nevét kell megadni, pl. Tanszéki oktatók.
A tagok kijelölésére két mód van!
1.) A "Type names or drag addresses into the mailing list below:" mezőbe elkezdjük írni azok nevét, akik a listába tartoznak, pl. Kovács Bélát akarom felvenni elkezdi írni, hogy "kovács b" és gép kiegészíti a nevet, no persze csak ha egyértelmű. Ha több lehetőség van, akkor a "" jelenik meg. Ha a jó név szerepel, akkor csak Enter-t kell ütni és írhatjuk a következő nevet.
2.) Miután beírta a lista nevét, OK-zza le. Ezután a "Personal Address Book" el.tt egy "+" jelet lehet látni, erre kell kattintani és látszódni is fog az új csoportunk neve. Ezután már csak annyi a teend., hogy a jobb oldali nevekb.l egyesével kiválasztjuk a csoport tagjai és beletesszük a csoportba (a névre rákattint a bal egérgombbal és azt lenyomva tartva a csoport fölé, viszi, és csak ott engedi el a bal egérgombot!)

Csoportnak e-mail küldés
A levél címzésénél a csoport nevét kell megadni, ekkor nem fognak látszódni a csoportban szereplő nevek csak a csoport neve!

Többen hogyan használhatunk egy gépet e-mailezésre
Webmail- használat bemutatása
Ez lényegében nem is program, hanem a levelező szerver webes felület. Ebből adódik óriási előnye, hogy a világ bármely részéről beállítások nélkül (!!) meg tudja nézni a levelet. Csak egy Internet kapcsolatos gépe kell hozzá és egy böngésző program (Netscape vagy Internet Explorer, stb.). Talán már sokan használtak ingyenes e-mail rendszereket (pl. Freemail, Hotmail, stb) ezt ahhoz lehet a legjobban hasonlítani.

Hol találom ezt az oldalt?
Elég csak annyit beírni, hogy
webmail.uni-corvinus.hu
ez otthonról, külföldről és az egyetemen belülről is működik.

Bejelentkezés
Az oldal megjelenése után látható egy "Login" négyzet, erre kell rákattintani. Megjelenik egy kisablak, amibe a "User Name" "Felhasználónév:" a teljes azonosítót be kell írni, pl. ini+szk.bke.hu és a "Password" vagy "Jelszó" utána az OK-ra kell kattintani. Ha mindent jól adtunk meg, ügyelve a kis és nagybetűkre az esetleges z-y felcserélődésre akkor a "Sun Web Access" oldalra érkezünk.

E-mail olvasás és küldés
A bal oldali ikonok közül a "bélyegre" kell kattintani. Ekkor a bal oldali képernyő felső részén a levelek listáját láthatjuk alul meg magát a levél tartalmát a kettő között egy ikonsor helyezkedik el. A levelek "Subject"-jére kattintva tudjuk olvasni a leveket.

Ikonok jelentése
Balról jobbra haladva:
Ugrás az előző levélre;
Ugrás a következő levélre;
Az aktuális levél törlése;
Új levél írása;
Válasz a feladónak;
Válasz a feladónak és az összes címzettnek;
Továbbküldés;
Új levelek letöltése, ellenőrzése;
A törölt levelek megsemmisítése;
Beállítások;
Mappák megjelenítés, lehetőség belépni a többibe;
Levél áthelyezése másik mappába;
Súgó (angol nyelvű)

Új levél összeállítása csatolt fájllal
Balról a negyedik ikonnal lehetséges ez. A "To:" mezőbe kell írni a címzettet, a "Subject:" a tárgy, "Cc:" másolatot kap, "Bcc:" titkos másolatot kap. Utána pedig a levél tartalma következik. A képernyő alsó részén található egy "Attachment:" mező mellett van egy "Tallózás." vagy "Browse." itt könnyen ki lehet keresni azt a fájlt, amit csatolni szeretnénk (no persze mindig csak annak a gépnek a fájljait látjuk, ahol ülünk!) majd ha megtaláltuk még az "Attach" gombot is meg kell nyomni, hogy az valóban csatolódjon. Ekkor egy megjelen. ikon és a fájl neve jelzi, hogy ez sikerült. Ha mégsem szeretnénk elküldeni a fájlt, akkor a neve alatt lév. "[Remove]"-ra kell kattintani ez további kérdések nélkül, törli. Ha mindennel készen vagyunk a "Send" gomb megnyomásával tudjuk elküldeni.

Hálózati probléma

Nem jön be egy weblap
Abban az esetben, ha egy adott oldal nem jön be, pl. a www.disney.com próbálja meg a www.bkae.hu és a www.bme.hu oldalakat. Mivel előfordulhat, hogy egyes szerverek időnként nem működnek vagy meg is szakadhat egyetemünk kapcsolata. Hibaelhárítás szempontjából nagyon fontos információ ez!

Semmilyen weboldal nem jön be
Kapcsolat ellenőrzése
Egy program segítségével le tudja Ön is ellenőrizni, hogy a számítógépe és a központi szerver között van e kapcsolat.
Ezt az úgynevezett PING program segítségével teheti meg, a következőképpen: Start menü - Programok - MS DOS Parancssor. A megjelenő ablakba kell beírni a következőket: ping 146.110.2.2., majd meg kell nyomni az enter billentyűt. A következő üzenetek jelenhetnek meg:
"Válasz 146.110.2.2: bájt=32 id.<10 ms TTL=254"
Ekkor a számítógép hálózati kapcsolatával nincs baj, a problémát másban kell keresni.

"A kérésre nem érkezett válasz a határidőn belül."
"Request Time out"
Ekkor a hálózattal van gond. Célszerű ellenőrizni, hogy fizikailag rendben van-e a hálózati zsinór. Az MS Dos ablakot a bal felso sarokban lévő x-szel lehet bezárni. Ha figyelmeztet, hogy még fut program, akkor mondjon neki "Igen"-t.

Fali csatlakozó ellenőrzése
A fali csatlakozót nézze meg nem csúszott-e ki kicsit, vagy egészen a zsinór. Ha csak részben csúszott ki, az is problémát okozhat. Ugyan így a számítógép hátuljánál. Ha mindent rendben talált jelezze a hibát, hogy megkezdhessük annak elhárítását.

A hálózati nyomtatás nem megy
Bejelentkezés fontossága mindkét gépen
A hálózati nyomtatás csak akkor érhető el, ha belép a Microsoft Network- be mindkét fél. Amikor indul a gép, bejön egy kis ablak, ahol felhasználói nevet és jelszót lehet megadni itt az OK gombra kattintson, vagy "Enter”- t üssön.
Ha itt a Mégsem- re kattintott vagy a "Esc"- t nyomta meg akkor nem jelentkezett be a hálózatba ezért, újra kell indítani a gépet. Ha Novell- es bejelentkezési ablak jön be, akkor oda kell belépni, különben nem fog működni.

Kapcsolat ellenőrzése [4.2]
Rákeresés a gépre
Ha tudjuk, hogy hívják azt a gépet, amin meg van osztva a nyomtató, akkor ellenőrizzük le, látjuk-e azt. Start menü - Keresés - Számítógépek a névhez írja be, a gép nevét és kattintson a Keresésre. Ha megtalálja, ellenőrizze a nyomtatókat.

Off- line kikapcsolás
Előfordulhat, hogy olyankor is adtunk ki nyomtatási parancsot, amikor még nem volt bejelentkezve a másik gép. Ilyenkor a Windows megjegyzi ezeket a feladatokat úgynevezett off- line (kapcsolat nélküli) állapotban. A kapcsolódás után ki tudjuk nyomtani azokat. Sajnos, magától azonban nem figyeli a partner kapcsolatát. Ha meggyőződtünk arról, hogy a másik fél is bejelentkezett, nekünk kell aktiválni a nyomtatást.
Start menü - Beállítások - Nyomtatók - a nyomtató neve, pl. HP LaserJet 5L erre duplán kattintva bejövő ablakban látszanak a kiadott nyomtatási feladatok. A "Nyomtató" menüben a "Kapcsolt nélküli használat" menüpont előtt van egy pipa. Ha rákattintunk erre a menüpontra, akkor újra kapcsolatba kép a másik géppel és kinyomtatja az eddig kiadott utasításokat.

Utolsó frissítés: 2016.07.28.